Aluehallitus, kokous 11.11.2024

Esityslista on tarkastamaton

§ 297 Pirkanmaan hyvinvointialueen strateginen monituottajuusohjelma

21436/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi
Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on alueen asukkaiden palveluiden turvaaminen.

Pirkanmaan hy vinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta.

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Esittelijä

Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
     
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen.

Kommenttinaan jaosto toteaa, että lähtötilanteeseen ja suunniteltuun prosessiin keskittyvä pohjamateriaali ei vielä anna mahdollisuutta arvioida linjausten sisältöä. Jaosto yhtyy suunnitelman lähtötavoitteeseen kehittää toimintaa niin, että se tukee organisaation strategisia tavoitteita ja tasapainottaa taloutta. Jaosto kuitenkin toivoo mahdollisuutta kommentoida myös itselinjauksia sitten, kun niistä on olemassa luonnos.

Evästykseksi linjausten laatimiseksi asiakkuus- ja laatujaosto esittää seuraavat huomiot:

  • Erityisryhmien (esim. vammaiset) palvelujen kohdalla on tärkeää kiinnittää huomiota maantieteelliseen saavutettavuuteen. Laaja tuottajakenttä voi tässä lisätä huomattavasti mahdollisuuksia.
  • Varmistetaan palveluiden asiakaslähtöisyys ja laatu laajalla alueella. Suunnitellaan ostot siten, että markkinoille ei synny monopoleja. Kehitetään omaa ostopalveluosaamista. Varmistetaan, että IT-järjestelmät tukevat ja tehostavat palveluiden ostamista ja omaa tuotantoa.

Esteellisyys

Varajäsen Henri Lindholm ilmoitti olevansa esteellinen asiassa (HL 28 § 1 mom 4 kohta ja HL 28 § 1 mom 7 kohta) ja hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyys todettiin.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Anna Kontula teki pohjaesityksen jaoston kommenteiksi, joita Antti Ivanoff ja Lisa Wesin täydensivät. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Pidettiin pykälän käsittelyn aikana lyhyt tauko.

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi
Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta,

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
     
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Konserni- ja toimitilajaosto päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
     
  • ettei anna erillisiä kommentteja ohjelman valmisteluun.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja tiedusteli onko konserni- ja toimitilajaostolla kommentteja valmisteluun. Jaostolla ei kirjattavia kommentteja. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi
Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta,

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Vammaisneuvosto päättää 

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Vammaisneuvosto päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun
    • kommentit koottuna:
      • asiakasnäkökulma kilpailutukseen ja hankintoihin mukaan: vammaisella henkilöllä tulee olla oikeus valittaa ja päättää/ valita palveluitaan. Ei sivuuteta ihmisen perusoikeuksia hankintalain nojalla
      • YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen ja sen valinnaisen pöytäkirjan suositusten noudattaminen. Tähän on paljon huomiota lisättävä, jotta toteutuu:
        • vammaisen henkilön oikeus valita asumispaikkansa ja kenen kanssa asuu
        • asumispaikan tulee vastata erityistarpeisiin johtuen myös vammasta tai kommunikaatiotavasta (esim. viittomakielinen ympäristö)
        • osallisuutta ja omatoimisuutta tukeva toimintakulttuuri
        • oikeus perheisiin ja läheisiin sekä muihin tärkeisiin ihmisiin eli lähipalveluja omaan kuntaan tai läheisten lähelle yhteydenpidon ja perusoikeuksien mahdollistamiseksi
      • neuvosto pitää tärkeänä, että sillä on oikeus lausua kantansa hankintaesityksiin sekä tuotantatapa-analyysin niihin vaiheisiin, jotka koskettavat vammaisten palvelujen laatua ja riskitekijöitä. Myös vaihtoehtoisia tuottamistapoja kuten henkilökohtaista budjetointia tulee kehittää, jotta vammaisten itsemääräisoikeus ja valintojen mahdollisuus kasvaa omien tarpeidensa mukaisten palvelujen saamiseksi
        • lisäksi suorahankinnan mahdollisuus pitää sailyä erityisiin tarpeisiin vastaamiseksi sekä YK vammaisten henkilöiden oikeuksien sopimuksen toteutumiseksi yksilöllisissä tilanteissa
        • monissa EU maissa ei vammaisten palveluja kilpailuteta vaan on olemassa muita järjestämistapoja kuten henkilökohtainen budjetointi. Hinta, sopimusehdot ja palveluntuottajat voivat olla järjestäjän vastuulla, mutta valinta jää palvelunkäyttäjälle
        • palvelunkäyttäjiä on kuultava hankintasuunnitelmissa sekä kerättävä palautetta palveluista systemaattisesti niin, että palvelun laatua ja yksilöllisten tarpeiden toteutumista voidaan seurata ja tehdä tarvittavia parannustoimenpiteitä
      • kysely järjestöille ja kolmannen sektorin palveluntuottajille liittyen strategiseen monituottajuusohjelmaan
      • palvelujen monituottajuus, mahdollisuus myös pienille palveluntuottajille, pirkanmaalaisille yrityksille ja järjestöille. Potilas- ja vammaisjärjestöt sekä yhdistykset vahvaksi tuottajaksi vastaamaan erityisiiin vammaisten tarpeisiin. Hyödynnettävä heidän asiantuntemustaan tuotettaessa esimerkiksi aistivammaisten, kuurojen, kuurosokeiden palveluja. Hinta ei saa olla määräävin kriteerin vaan palvelun vastaaminen tarpeisiin ja laatu.

Kokouskäsittely

 

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi
Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on alueen asukkaiden palveluiden turvaaminen.

Pirkanmaan hy vinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta.

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Esittelijä

Teija Liimatainen, HR-PALVELUPÄÄLLIKKÖ, teija.liimatainen@pirha.fi

Yhteistoimintaelin päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
     
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana sairaalapalveluiden palvelulinjajohtaja Juha Kinnusta.

SuPerin kommentti ohjelman valmisteluun on tämän pykälän liitteenä. 

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta,

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Vanhusneuvosto päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen 
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Vanhusneuvosto päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen 
  • antaa seuraavat kommentit ohjelman valmisteluun: 
    • Ohjelmasta puuttuu asiakasnäkökulma 
    • Kilpailutusten yhteydessä palveluiden jatkuvuus turvattava, erityisesti asumispalveluissa 

    • Hankinnassa myös pienet palveluntuottajat huomioitava; allianssi tarjoaisi pienille palveluntuottajille mahdollisuuden osallistua kilpailutuksiin

    • Hyvin toimivan palvelun kohdalla myös jatkuvuus huomioitava kilpailutuksessa etuna 

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Antero Saksala alusti pykälän strategisesta monituottajuusohjelmasta ja avasi keskustelun kommenteille. Keskustelussa nousi esiin muun muassa vanhusneuvoston huoli, että strategiassa huomioitaisiin myös asiakkaan näkökulma ja ennen kaikkea asumisolojen turvallisuus. Ja että turvattaisiin jatkuva polku. Neuvosto toivoo, että valmistelussa tutkittaisiin pienten tuottajien allianssimahdollisuus.

Neuvoston antamat kommentit valmistelulle koottiin pöytäkirjaan päätökselle. 

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta,

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Monipalveluvaliokunta päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen,
     
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Monipalveluvaliokunta päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen,
     
  • antaa liitteenä olevat kommentit ohjelman valmisteluun.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja alusti asiasta ja esitteli puheenjohtajiston valmisteleman luonnoksen valiokunnan kommenteiksi.

Monipalveluvaliokunnan keskustelussa nousivat esille muun muassa henkilöstöpalvelujen hankinnat sekä hankintojen kilpailutus laatukriteeristön näkökulmasta. Valiokunta keskusteli erityisesti siitä, miten vuokratyö näkyy ostopalveluissa ja miten hankintojen laatukriteeristön kautta voidaan vaikuttaa esimerkiksi paikallisuuteen.

Puheenjohtajisto valtuutettiin viimeistelemään valiokunnan kommentit käydyn keskustelun pohjalta. Kommentit toimitetaan nähtäväksi valiokunnalle vielä ennen kuin ne julkaistaan muistion liitteenä. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Antero Saksala saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta,

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Tulevaisuus- ja strategiavaliokunta päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen 
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Tulevaisuus- ja strategiavaliokunta päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen 
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun muistion liitteenä.

Kokouskäsittely

Yhteiskuntasuhdejohtaja Jenni Ruokonen alusti pykälän tiiviillä esittelyllä, jonka jälkeen puheenjohtaja avasi aiheesta keskustelun. Valiokunta jakautui pienryhmiin, jossa kerättiin keskusteluista kommentit ja ne käytiin vielä tiiviisti yhdessä läpi.

Keskustelua herätti muun muassa asiakasnäkökulman puuttuminen esityksestä, kilpailutuksen hankaluus, jotta pelkkä hinta ei ratkaisisi vaan painotettaisiin tarpeeksi laatua, yksinyrittäjien ja PK-yrittäjien asema kilpailutuksissa sekä järjestöjen osuus ja raportointivelvollisuudet. Puheenjohtajisto työsti kommenteista koonnin, joka on muistion liitteenä ja joka toimitetaan sihteerin toimesta valmisteluun. 

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta,

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunta päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen 
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunta päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen 
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun muistion liitteenä. 

Kokouskäsittely

Valiokunnan vastuuviranhaltija, kehittämispäällikkö Mari Lahtinen alusti pykälän tiiviillä asian läpikäynnillä, jonka jälkeen puheenjohtaja avasi aiheesta keskustelun. 

Keskustelua herätti muun muassa tietämättömyys oman tuotannon yksikköhinnasta ja sen myötä vertailtavuus yksityiseen palveluntuottajaan, kilpailutuksen reiluus ja pienten tuottajien huomioiminen, pelastustoimen ja sopimuspalokuntien tilanne tässä ohjelmassa, digitalisaation hyödyntäminen sekä palveluiden monipuolisuus huoltovarmuuden ja kokonaisturvallisuustilanteen kannalta. 

Puheenjohtajisto yhdessä sihteerin kanssa työstää keskusteluiden pohjalta valiokunnan kommenttikoosteen, joka lisätään muistion liitteeksi. Kommentit toimitetaan sihteerin toimesta valmisteluun. 

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi
Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta.

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Vähän palveluita käyttävien valiokunta päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen,
     
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Vähän palveluita käyttävien valiokunta päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen,
     
  • antaa seuraavat kommentit ohjelman valmisteluun:
    • Valiokunta ymmärtää kustannusten ja nykyisen taloustilanteen kriittisyyden ja pitää niitä tärkeänä tavoitteena. Palvelutarpeen, tuotannon ja rahoituksen tasapaino on tärkeää ja erilaisia keinoja on etsittävä yhteistyössä sen saavuttamiseksi.
    • Valiokunta on huolissaan, ettei ohjelmassa ole riittävällä tasolla otettu huomioon vaikuttavuutta, joka pitäisi asettaa yhdeksi tavoitteeksi tai ydinteemaksi. Tällä hetkellä ohjelma keskittyy liikaa vain suorien kustannusten vertailuun eikä ota huomioon palvelulla aikaansaatua vaikuttavuutta eikä välillisiä/lisäkustannuksia, joita voi aiheutua esim. palvelujen toteuttamisen viiveestä tai hoitoketjujen toimimattomuudesta.
    • Olemassa olevaa erittäin hyvin toimivaa kolmatta sektoria tulee hyödyntää erityisesti erityisosaamista ja -asiantuntijuutta vaativissa palveluissa (esim. erityisryhmät, kuten kuurot, sokeat ym.) Lisäksi valiokunta kannustaa pohtimaan ohjelman valmistelun yhteydessä uudenlaisia ja innovatiivisia yhteistyötapoja kolmannen sektorin kanssa, missä vaihdannan välineenä ei välttämättä ole raha, vaan osaaminen, joka ei omana toimintana ole kannattavaa tuottaa.
    • Valiokunta esittää, että yhteistyömahdollisuuksia ja työnjakoa hyvinvointialueiden välillä voitaisiin tarkastella erityisesti reuna-alueilla kustannussäästöjen saavuttamiseksi. Palvelusetelin käytön osalta tulee pohtia, millä osa-alueilla sen käyttöä voitaisiin erityisesti hyödyntää.
    • Lisäksi valiokunta toivoo, ettei ennaltaehkäisyä unohdeta yhtenä mahdollisuutena vaikuttaa palvelutarpeen kehitykseen. Ohjelmaan toivotaan sisällytettäväksi myös horisontaalista vertailua eri osa-alueiden suhteesta.

Kokouskäsittely

Valiokunta keskusteli Pirkanmaan hyvinvointialueen strategisesta monituottajuusohjelmasta ja nosti keskustelussaan esille vaikuttavuuden. Keskustelussa pohdittiin, että kustannusvaikutusten lisäksi vaikutetaan myös moniin muihin asioihin ja oleellista on myös se, mitä ja miten palvelutuotannolla saavutetaan asioita. Lisäksi valiokunta keskusteli kolmannen sektorin merkityksellisyydestä ja muista yhteistyön mahdollisuuksista ja keinoista.

Valiokunta päätti valtuuttaa puheenjohtajiston koostamaan valiokunnan kommentit käydyn keskustelun pohjalta.

Ella Näsi ja Toni Ilmaniemi saapuivat kokoukseen asian käsittelyn aikana. Pertti Salminen, Erkki Lehtomäki, Titta Pelttari ja Sari Mäkinen poistuivat kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi
Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on alueen asukkaiden palveluiden turvaaminen.

Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta.

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Esittelijä

Teija Liimatainen, HR-PALVELUPÄÄLLIKKÖ, teija.liimatainen@pirha.fi

Henkilöstöjaosto päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen.
     
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Henkilöstöjaosto päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen.
     
  • kommentoida asian osalta seuraavaa:
    • Korostetaan henkilöstön asiantuntijuutta palvelutarpeen määrittämisessä sekä asiakasnäkökulmaa.
    • On tärkeää, että laatu ja sen merkitys näkyy ostopalveluissa vahvemmin. Laatuindikaattoreita, kuten NPS:ää tulee verrata oman tuotannon ja hankittujen palveluiden osalta.
    • Tarvitaan strategia, joka mahdollistaa pienten tuottajien ja kolmannen sektorin toiminnan.
    • Rekrytoinnin kannalta on tärkeää, että sotesektorilla on monipuolinen työnantajan kirjo.
    • Monituottajuusohjelmaan tulee myös laatia välitavoitteet. Raportoinnin ja viestinnän parantaminen ohjelman etenemisestä on tärkeää.
    • Tarvitaan riskienhallintastrategia, joka mahdollistaa joustavuuden ja reagoinnin.
    • Suoritetaan yksikkökustannusanalyysi, eli verrataan oman tuotannon ja ostopalveluiden kustannuksia. Edistetään kilpailua ja tuetaan yrittäjyyttä. Analysoidaan ja optimoidaan alueellisten palvelupisteiden verkosto. Myös It-järjestelmien ja asiakastietojen integrointi monituottajuusmallin edellyttämällä tavalla on tärkeää.

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi
Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta,

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Esittelijä

Elsa Nisula, Pirha nuorisovaltuuston jäsen, elsa.nisula@pirha.fi

Nuorisovaltuusto päättää 

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Nuorisovaltuusto päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun
  • valtuuttaa sosiaali- terveys ja pelastuspalveluiden tiimin valmistelemaan lausunnon strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheesta
  • valtuuttaa puheenjohtajaneuvoston hyväksymään nuorisovaltuuston valmiin lausunnon

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja esitti, että nuorisovaltuusto valtuuttaa sosiaali- terveys ja pelastuspalveluiden tiimin valmistelemaan nuorisovaltuuston lausunnon strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheesta, jonka jälkeen lausuntoluonnos lähetetään kommenttikierrokselle nuorisovaltuuston jäsenille sähköpostilla. Puheenjohtajaneuvosto valtuutetaan hyväksymään valmis lausunto. Puheenjohtajan ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Perustelut

Aluehallitus päätti 11.3.2024 § 73 asettaa ostopalvelujen kokonaisuutta, käyttöä ja kustannusten vähentämistä selvittävän ja muutosehdotuksia valmistelevan työryhmän. Hyvinvointialuelaki edellyttää, että  taseeseen kertynyt alijäämä on katettava kolmen vuoden kuluessa. Syksyn 2024 tilinpäätösennusteen mukaan hyvinvointialueen talous on vuonna 2024 noin 69 miljoonaa euroa alijäämäinen. Ostopalvelujen kokonaisuus kattaa noin 57 % koko hyvinvointialueen taloudesta ja ostojen ennustettu budjetti on ylittymässä noin 74 miljoonaa euroa suhteessa talousarvioon. Kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä sekä itse tuotetuissa että ostetuissa palveluissa.

Ostopavelutyöryhmän tehtävänä oli:

  1. Kuvata ostopalveluiden käyttö kustannus- ja trenditietoineen sekä asiakaspalveluiden että tukipalveluiden kokonaisuuksissa
  2. Etsiä ja kuvata keskeisimmät syyt kustannuskasvulle sekä talousarvion ylityksille
  3. Kuvata keskeisimmät ongelmat ostopalveluiden johtamisessa, sekä tehdä tarvittavat muutosehdotukset
  4. Arvioida, onko hankintatoimen ja ostopalveluiden välinen työnjako oikea suhteessa asetettuihin ostopalveluiden vähentämistavoitteisiin
  5. Tehdä konkreettinen suunnitelma ostopalveluiden käytön ja kustannusten vähentämiseksi sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä
  6. Pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta
     

Työryhmään ovat kuuluneet  Marina Erhola (puheenjohtaja), Juhani Sand (varapuheenjohtaja), Pasi Virtanen, Juha Vasala, Taru Kuosmanen, Pekka Erola ja Juha Kinnunen. 

Aluehallitus on käsitellyt työryhmän väliraporttia 27.5.2024 § 165.

Ostopalvelutyöryhmän työskentelyn aikana syntyi selkeä johtopäätös, että laajan ostopalvelukentän hallitseminen ja ohjaus edellyttää strategista monituottajaohjelmaa. Ostopalvelutyöryhmän loppuraporttista muotoutui liitteenä oleva strateginen monituottajaohjelma, jonka toteuttamisen arvioidaan kestävän vuonna 2025 alkavan valtuustokauden loppuun. Ohjelman pitkän aikavälin tavoitteena on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa.

Ohjelman valmistelussa on kuultu laajasti eri sidosryhmiä, muun muassa pirkanmaalaisia palveluntuottajia.

Liitteenä yhteenveto sidosryhmien lausunnoista, diaesitys sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen strateginen monituottajuusohjelma.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan strategisen monituottajaohjelman.