Kokouskäsittely
Asiantuntijana kokouksessa johtajaylilääkäri Sirpa Rainesalo, joka poistui ennen päätöksentekoa.
Aluehallituksen jäsen Milka Hanhelan muutosehdotus hyvinvointialueen lausunnoksi:
”Pirkanmaan hyvinvointialue kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 20 §:n muuttamisesta. Pirkanmaan hyvinvointialue toteaa lausuntonaan seuraavaa:
Pirkanmaan hyvinvointialue ei kannata esitettyjä muutoksia sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettuun lakiin ja rajat ylittävästä terveydenhuollosta annetun lain 20 §:ään.
Mikäli lakiesitys toteutuu, lakisääteisen järjestämisvelvollisuuden ulkopuolelle jäävän toiminnan kustannukset lankeaisivat hyvinvointialueen vastuulle eikä näitä kustannuksia huomioitaisi rahoituksessa, jonka valtio myöntää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain perusteella. Tämä asettaisi hyvinvointialueet eriarvoiseen asemaan keskenään.
Terveydenhuollon palvelujen tarjoaminen maassa oleskeleville paperittomille välttämättömässä laajuudessa ei kuormita terveydenhuoltoa Pirkanmaalla. Puute välttämättömässä kiireettömässä terveyspalvelussa voi kuitenkin johtaa tarpeeseen saada kiireellistä hoitoa, mikä voi tulla kalliimmaksi kuin ajoissa hoidettu sairaus. Välttämättömillä kiireettömillä terveyspalveluilla voidaan mahdollisesti välttää se, että hoidettava sairaus vaatisi myöhemmin kallista erityistason hoitoa.
Terveydenhoidon antaminen ei myöskään vaikuta juurikaan kannusteisiin jatkaa laitonta oleskelua eikä hidasta laittomasti oleskelevien paluuta. Muut tekijät kuin terveydenhuolto ratkaisevat sen, kuinka kauan henkilö jatkaa oleskeluaan paperittomana. Ei ole näyttöä siitä, että paperittomien terveyspalvelut toimisivat vetovoimatekijänä maahantulolle.
Tämän vuoksi myöskään oletettu vetovoimatekijä ei ole hyväksyttävä peruste rajoittaa oikeutta välttämättömiin terveyspalveluihin, jotka ovat hengen suojelemiseksi, terveydentilan vakavan heikkenemisen ehkäisemiseksi ja kärsimyksen välttämiseksi olennaisen tärkeitä. Oikeus välttämättömiin terveyspalveluihin edistäisi väestön terveysturvallisuutta, koska myös tartuntatautilaissa tarkoitetut yleisvaaralliset taudit ja valvottavat tartuntataudit kuuluisivat paperittomille annettavan hoidon piiriin.
Perusoikeuden rajoittaminen ei saa olla ristiriidassa Suomea sitovien kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kanssa. Perusoikeuden rajoittamisen tulee olla paitsi hyväksyttävää, myös painavan yhteiskunnallisen tarpeen vaatimaa (PeVM 25/1994 vp). Terveydenhuollon rajoitusperusteelle ei ole lakiluonnoksessa esitetty sellaisia painavia yhteiskunnallisia perusteita, joiden vuoksi olisi syytä rajata merkittävä osa paperittomista henkilöistä välttämättömän terveydenhuollon ulkopuolelle ja antaa välttämätön hoito vain poikkeusperusteisesti yksittäistapauksittain niille paperittomille, joille välttämättömän hoidon epääminen olisi ilmeisen kohtuutonta terveydentilan tai vamman vuoksi taikka jos epääminen vakavasti vaarantaisi muun henkilön tai väestön terveyttä. Kohtuuttomuuden arviointi saattaa myös olla käytännössä haastavaa.
Esitetyt muutokset eivät ole tarpeellisia eivätkä perusteltuja kustannusten tai maahanmuuton houkuttelevuuden estämisen kannalta eivätkä myöskään inhimillisestä näkökulmasta.
Edellä mainituista syistä voimassa oleva järjestämislain 56 a § ja rajat ylittävästä terveydenhuollosta annetun lain 20 § tulee pitää ennallaan.”
Kannatus: Jouni Sirén, Hanna Laine, Olga Haapa-aho, Ulla Kampman
Puheenjohtajan äänestysesitys Pohjaesitys JAA, Hanhelan muutosesitys EI.
Äänestyksessä annettiin 7 JAA-ääntä ja 6 EI-ääntä.
Pohjaesitys hyväksyttiin.