Aluehallitus, kokous 28.4.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 130 Oikaisuvaatimus tietolupahakemuksen hylkäämisestä

25664/2024

Valmistelija

  • Maria Toivakka-Kinnanen, HALLINTOPÄÄLLIKKÖ, maria.toivakka@pirha.fi
  • Sirpa Rainesalo, HVA:N VAST. JOHTAJAYLILÄÄKÄRI, sirpa.rainesalo@pirha.fi

Perustelut

Perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijä on tehnyt Pirkanmaan hyvinvointialueelle tietolupahakemuksen R24575 toisiolain mukaiseen käyttötarkoitukseen tieteellinen tutkimus. Tutkimuksen nimi on ”Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä ja hyvinvointialueella toteutetun neurologisen kuntoutuksen vaikuttavuus”. Tietolupaa on haettu ajalle 1.9.2024-31.12.2030. Tietopyyntö kohdistuu Pirkanmaan hyvinvointialueen potilasrekisteriin kuuluviin potilastietoihin.

Tutkimussuunnitelmasta ovat antaneet lausuntonsa vaikuttavuusylilääkäri Suvi Liimatainen, arviointiylilääkäri Anna-Kaisa Parkkila ja vastuualuejohtaja Markku Kankaanpää. Lausunnoissa ei ole puollettu tutkimusluvan myöntämistä. Lisäksi vastuualuejohtaja Tomi Sarkanen ei ole puoltanut tietoluvan myöntämistä.

Vastaava johtajaylilääkäri Sirpa Rainesalo on päättänyt 17.12.2024 (§ 256/2024), että ei hyväksy tietolupaa hakemuksen mukaisena. Päätöksessä on arvioitu tietopyyntöä tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkkien näkökulmasta ja katsottu, että tietolupahakemuksen perusteena olevassa tutkimussuunnitelmassa ei ole kyse hyvästä tieteellisestä tutkimuksesta.

Oikaisuvaatimuksen tekijä sekä muu henkilö ovat valittaneet päätöksestä § 256/2024 Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen 13.1.2025 päivätyllä valituksella ja vaatineet päätöksen kumoamista ja tietolupahakemuksen hyväksymistä.

Hallinto-oikeus on poistanut päätökseen § 256/2024 liitetyn virheellisen valitusosoituksen. Hallinto-oikeus ei ole tutkinut valitusta vaan se on siirtänyt valituksen Pirkanmaan hyvinvointialueen vastaavalle johtajaylilääkärille oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Vastaavan johtajaylilääkärin päätöksessä on kysymys hyvinvointialueen sosiaali-​ ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annetun lain ("toisiolaki") 6 §:n 8 kohdassa tarkoitettuna rekisterinpitäjänä tietolupahakemukseen antamasta päätöksestä. Toisiolain mukaista tietolupahakemusta koskevaan päätökseen haetaan muutosta vaatimalla oikaisua siten kuin hallintolaissa säädetään. Oikaisuvaatimuksen johdosta tehtyyn päätökseen voi hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen.

Palautettu asia käsitellään oikaisuvaatimuksena päätökseen § 256/2024 (jäljempänä ”oikaisuvaatimus”).

Oikaisuvaatimuksen edellytykset

Hallintolain 49 b §:n mukaan oikaisua saa vaatia se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos laissa niin säädetään tai jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen. Alkuperäisen tietolupahakemuksen on tehnyt oikaisuvaatimuksen tekijä. Oikaisuvaatimuksen on allekirjoittanut  lisäksi toinen henkilö. Oikaisuvaatimuksessa ei ole osoitettu millä perusteella tämä toinen henkilö olisi oikeutettu hakemaan päätökseen oikaisua. Oikaisuvaatimus tulee jättää hänen osaltaan tutkimatta. 

Oikaisuvaatimuksen arviointi

Toisiolain 38.1 §:n mukaan tieteelliseen tutkimukseen ja tilastointiin saa salassapitovelvoitteiden estämättä antaa yksittäistapauksessa tietoluvan asiakastietoihin sekä muihin 6 §:ssä tarkoitettujen organisaatioiden henkilötietoihin.

Päätöksessä § 256/2024 on arvioitu sitä täyttääkö tietolupahakemuksen mukainen tietojen käyttötarkoitus tieteellisen tutkimuksen kriteerit. Tieteellistä tutkimusta ei ole määritelty toisiolaissa tai sen esitöissä. Tietosuojalain 31 §:ssä säädetään rekisteröityjen oikeuksista poikkeamisesta,​ kun henkilötietoja käsitellään tieteellisiä ja historiallisia tutkimustarkoituksia sekä tilastollisia tarkoituksia varten. Säännös edellyttää,​ että henkilötietojen käsittely perustuu asianmukaiseen tutkimussuunnitelmaan,​ tutkimuksella on vastuuhenkilö tai siitä vastaava ryhmä ja henkilötietoja käytetään ja luovutetaan vain historiallista tai tieteellistä tutkimusta taikka muuta yhteensopivaa tarkoitusta varten sekä muutoinkin toimitaan niin,​ että tiettyä henkilöä koskevat tiedot eivät paljastu ulkopuolisille. Oikeuskäytännössä (KHO 181:2013) tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkkeinä on salassa pidettävien tietojen luovutuksen yhteydessä pidetty asianmukaista tutkimussuunnitelmaa,​ tekijöiden riittävää tieteellistä pätevyyttä,​ autonomisuuden ja julkisuuden vaatimuksia sekä tutkimuksen tieteellisiä päätavoitteita.

Arvioitaessa tietolupahakemusta R24575 liitteineen (ml. tutkimussuunnitelma) edellä mainittujen tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkkien näkökulmasta, on syytä katsoa, että tietolupahakemuksessa esitetty potilastietojen käyttötarkoitus ei täytä hyvän tieteellisen tutkimuksen kriteereitä. Oikaisuvaatimuksessa ei esitetä perusteita, jotka antaisivat aihetta arvioida tietolupahakemuksen liitteenä olevan tutkimussuunnitelman tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkkejä päätöksestä § 256/2024 poikkeavalla tavalla.

Johtopäätökset

Edellä lausutuilla perusteilla tietolupaa ei voida myöntää ja oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Päätösvallan perusteet

Aluehallituksen päätösvalta perustuu sen yleistoimivaltaan.

 

Oheismateriaalina on tietoluvasta tehty viranhaltijapäätös, päätöksestä tehty oikaisuvaatimus, hallinto-oikeuden päätös sekä tutkimussuunnitelmasta annetut lausunnot.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  1. hylätä oikaisuvaatimuksen alkuperäisen tietoluvan hakijan osalta,
     
  2. jättää oikaisuvaatimuksen tutkimatta muun henkilön osalta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Taru Kuosmanen, Sirpa Rainesalo, Maria Toivakka-Kinnanen, Suvi Liimatainen, Anna-Kaisa Parkkila, Markku Kankaanpää, Tomi Sarkanen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksin vain se,​ joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut,​ saa päätökseen kuitenkin hakea muutosta aluevalituksin myös asianosainen sekä hyvinvointialueen jäsen. (Laki hyvinvointialueesta 142 §.)

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).