Aluehallitus, kokous 3.12.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 341 Vuoden 2026 talousarvio ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2028

11393/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Leena Gabrielsson, TALOUSSUUNNITTELUPÄÄLLIKKÖ, leena.gabrielsson@pirha.fi
Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueet ovat osa julkisen talouden suunnitelmaa ja valtion talousohjausta. Valtion rahoitus antaa raamit hyvinvointialueiden toiminnalle. Valtion rahoitus on yleiskatteellista.

Pirkanmaan hyvinvointialueelle vuosina 2023 ja 2024 kertyneet alijäämät tulee lain mukaan kattaa vuoden 2026 loppuun mennessä ja alijäämän kattaminen toimii vuoden 2026 taloussuunnittelun kustannustason muutosta ohjaavana periaatteena.

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategia toimii talousarvion laatimisen perustana. 

Pirkanmaan hyvinvointialueen talousarviovalmistelu vuodelle 2026 käynnistyy toukokuussa 2025 ja aluehallitus käsittelee talousarvion marraskuun 2025 aikana ja aluevaltuusto hyväksyy talousarvion joulukuussa 2025.

Hyvinvointialueen tarkempaa talousarviovalmistelua ohjataan taloussuunnitteluohjeella. Taloussuunnitteluohjeen luonnos vuoden 2026 suunnitteluun lisätään liitteeksi maanantaina 5.5.2025 (ei-julkinen). Taloussuunnittelun periaatteita käsitellään johdon talousseminaarissa 8.5.2025 ja se menee päätettäväksi aluehallitukseen 26.5.2025.

Ehdotus

Esittelijä

Aija Tuimala, HR-JOHTAJA, aija.tuimala@pirha.fi

Yhteistoimintaelin päättää merkitä vuoden 2026 taloussuunnitteluohjeen tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana talouspalvelupäällikkö Mikko Hannolaa.

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi
Leena Gabrielsson, TALOUSSUUNNITTELUPÄÄLLIKKÖ, leena.gabrielsson@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueet ovat osa julkisen talouden suunnitelmaa ja valtion talousohjausta. Valtion rahoitus antaa raamit hyvinvointialueiden toiminnalle. Valtion rahoitus on yleiskatteellista.

Pirkanmaan hyvinvointialueelle vuosina 2023 ja 2024 kertyneet alijäämät tulee lain mukaan kattaa vuoden 2026 loppuun mennessä ja alijäämän kattaminen toimii vuoden 2026 taloussuunnittelun kustannustason muutosta ohjaavana periaatteena.

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategia toimii talousarvion laatimisen perustana. 

Hyvinvointialueen tarkempaa talousarviovalmistelua ohjataan liitteenä olevalla taloussuunnitteluohjeella. Ohjetta on käsitelty viranhaltijaseminaarissa 8.5.2025 ja yhteistoimintaelimessä 6.5.2025. Aluehallitus käsittelee talousarvion marraskuussa 2025 ja aluevaltuusto hyväksyy talousarvion joulukuussa 2025.

Liitteenä taloussuunnitteluohje. Oheismateriaalina diaesitys.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan vuoden 2026 talousarvion suunnitteluohjeen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana talousjohtaja Pasi Virtasta.

Puheenjohtaja ehdotti, että käsittelyjärjestystä muutetaan niin, että § 182 käsitellään §:n 161 jälkeen. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Kristiina Lumme, STRATEGIAPÄÄLLIKKÖ, kristiina.lumme@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueet ovat osa julkisen talouden suunnitelmaa ja valtion talousohjausta. Valtion rahoitus antaa raamit hyvinvointialueiden toiminnalle. Valtion rahoitus on yleiskatteellista ja vuositasolla kiinteä määrä. 

Pirkanmaan hyvinvointialueen talousarviovalmistelu vuodelle 2026 käynnistyi toukokuussa 2025 ja aluehallitus käsittelee talousarvion marraskuun 2025 aikana ja aluevaltuusto hyväksyy talousarvion joulukuussa 2025. Aluehallitus hyväksyi 26.5.2025 kokouksessaan vuoden 2026 talousarvion suunnitteluohjeen.

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategia toimii talousarvion laatimisen perustana. Vuosien 2026–2029 strategia valmistellaan vuoden 2025 aikana ja talousarvion 2026 tavoitteistoa tarkennetaan tarvittaessa päätöksenteon edetessä. Talousarvion tavoitteissa on pyritty huomioimaan valtioneuvoston hyväksymät valtakunnalliset sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tavoitteet vuosille 2025–2029. Vuoden 2026 tavoite-esitykset muodostuvat talousarvion järjestämisen tavoitteista sekä tehtäväalueiden ja palvelulinjojen toiminnallisista tavoitteista.

Liitteenä talousarvio 2026 tavoite-esitykset.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää lähettää strategia- ja talousseminaarissaan 30.6.2025 valmistelemansa alustavat vuoden 2026 tavoitteet valiokunnille ja vaikuttamistoimielimille lausunnoille. Lausunnot tulee antaa 31.8 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Kristiina Lumme, STRATEGIAPÄÄLLIKKÖ, kristiina.lumme@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueet ovat osa julkisen talouden suunnitelmaa ja valtion talousohjausta. Valtion rahoitus antaa raamit hyvinvointialueiden toiminnalle. Valtion rahoitus on yleiskatteellista ja vuositasolla kiinteä määrä.

Pirkanmaan hyvinvointialueen talousarviovalmistelu vuodelle 2026 käynnistyi toukokuussa 2025.  Aluehallitus käsittelee talousarvion marraskuun 2025 aikana ja aluevaltuusto hyväksyy talousarvion joulukuussa 2025. Aluehallitus hyväksyi 26.5. kokouksessaan vuoden 2026 talousarvion suunnitteluohjeen 11393/2025.

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategia toimii talousarvion laatimisen perustana. Vuosien 2026–2029 strategia valmistellaan vuoden 2025 aikana ja talousarvion 2026 tavoitteistoa tarkennetaan tarvittaessa päätöksenteon edetessä. Talousarvion tavoitteissa on pyritty huomioimaan valtioneuvoston hyväksymät valtakunnalliset sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tavoitteet vuosille 2025–2029. Vuoden 2026 tavoite-esitykset muodostuvat talousarvion järjestämisen tavoitteista sekä tehtäväalueiden ja palvelulinjojen toiminnallisista tavoitteista (Liite 1.)

Vuoden 2025 alustavat tavoitteet muodostuvat talousarvion järjestämisen tavoitteista sekä tehtäväalueiden toiminnallisista tavoitteista. (Liite 1.)

Aluehallitus lähetti toiminta- ja talousseminaarissaan 30.6.2025 valmistelemansa alustavat vuoden 2026 tavoite-ehdotukset valiokunnille ja vaikuttamistoimielimille lausunnoille. Lausunnot tulee antaa 31.8 mennessä.

Ehdotus

Esittelijä

Aija Tuimala, HR-JOHTAJA, aija.tuimala@pirha.fi

Yhteistoimintaelin päättää merkitä aluehallituksen toiminta- ja talousseminaarissa valmistellut alustavat vuoden 2026 talousarvio tavoite-esitykset tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana strategiapäällikkö Kristiina Lummetta.

Sote ry:n antama lausunto on pykälän liitteenä. 

Kokouksessa pidettiin tauko klo 14.16-14.27 pykälän käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

Vuokko Ylinen, HALLINTOJOHTAJA, vuokko.ylinen@pirha.fi
Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Perustelut

Aluehallituksen talousseminaarissa 29.-30.9.2025 käsittelyssä olevat valmistelumateriaalit tallennetaan oheismateriaaliksi kokousjärjestelmään perjantaina 26.9.2025.

Seminaarissa aluehallitukselle esitellään talousarvion ja toimintasuunnitelman valmistelua tehtäväalueittain ja hyvinvointialue kokonaisuuden kannalta.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää käydä lähetekeskustelun vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2028 valmistelun pohjaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Perustelut

Vuoden 2026 talousarviota on valmisteltu keväällä hyväksytyn suunnitteluohjeen mukaisesti. Tehtäväalueet ja palvelulinjat ovat tehneet esityksensä ohjeen mukaiseen raamiin. Esityksiä on käsitelty 25.9.2025 viranhaltijaseminaarissa sekä 29.-30.9.2025 aluehallituksen talousarvioseminaarissa. Hyvinvointialuejohtaja on käynyt tehtäväaluejohtajien kanssa tasapainotusneuvottelut 1.-3.10.2025. Sen jälkeen aluevaltuustoryhmille jaetaan alustava talousarviokokonaisuus, jotta ne voivat tehdä siitä kysymyksiä ja ottaa kantaa myös valmisteluvaiheessa.

On suunniteltu, että yhteistoimintaelin käsittelisi talousarvioluonnosta kahteen kertaan. Tässä kokouksessa kerrottaisiin talousarvion tämän hetkisestä laadintatilanteesta ja alustavista muutosehdotuksista. Marraskuussa olisi käsittelyssä huomattavasti valmiimpi talousarvioehdotus. Näin yhteistoimintaelimellä on mahdollisuus vaikuttaa talousarvioon myös alkuvaiheessa, jolloin muutoksia on helpompi tehdä.

Koska materiaali valmistuu vasta tasapainotusneuvottelujen jälkeen, ei esityslistan mukana ole mahdollista lähettää aineistoa etukäteen. Materiaali lisätään oheismateriaaliksi esityslistalle maanantaina 6.10.2025. 

Ehdotus

Esittelijä

Aija Tuimala, HR-JOHTAJA, aija.tuimala@pirha.fi

Yhteistoimintaelin päättää

  1. merkitä tiedoksi vuoden 2026 talousarvion valmistelutilanteen ja
  2. antaa asiasta tarvittaessa lausunnon.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana talousjohtaja Pasi Virtasta.

SuPer ry:n sekä Tehyn, Jukon, JHL:n ja Jytyn antamat lausunnot ovat pykälän liitteenä.

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 115 § mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen ja hyvinvointialuekonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Pirkanmaan hyvinvointialue teki vuonna 2023 alijäämää 136,5 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 tilinpäätös oli 56,6 miljoonaa euroa alijäämäinen. Taseessa oli siis vuoden 2024 lopussa alijäämää noin 193 miljoonaa euroa.

Syyskuun osavuosikatsauksessa vuoden 2025 ylijäämäksi ennustetaan noin 108,9 miljoonaa euroa. Liitteenä olevassa vuoden 2026 talousarviossa esitetään ensi vuoden ylijäämäksi noin 86,4 miljoonaa euroa. Täten taseessa olevat alijäämät tulisivat katettua lain edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Tämä edellyttää vuoden 2026 talousarvion toteutumisen lisäksi myös vuoden 2025 tilinpäätöksen muodostumista vähintään ennusteen mukaisella ylijäämällä.

Edellä mainitut oletukset tarkoittavat kuitenkin taloudessa säästöjä sekä toiminnan tehostamista. Aluehallitus on myös päättänyt 13.10.2025 kohdennetun YT-prosessin aloittamista sairaalapalveluiden palvelulinjalla.

Liitteenä talousarvio vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2028 (ei-julkinen, luonnos). Liite tulee julkiseksi kokouksen pöytäkirjan tarkastamisen myötä.
 

Ehdotus

Esittelijä

Aija Tuimala, HR-JOHTAJA, aija.tuimala@pirha.fi

Yhteistoimintaelin päättää 

  1. merkitä tiedoksi tämän hetkisen luonnoksen vuoden 2026 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2026-2028
  2. antaa asiasta tarvittaessa lausunnon ja 
  3. tarkastaa pykälän kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana talousjohtaja Pasi Virtasta. 

JHL ry:n, Tehy ry:n ja SuPer ry:n lausunnot ovat pykälän liitteenä.

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 115 § mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen ja hyvinvointialuekonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Pirkanmaan hyvinvointialue teki vuonna 2023 alijäämää 136,5 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 tilinpäätös oli 56,6 miljoonaa euroa alijäämäinen. Taseessa oli siis vuoden 2024 lopussa alijäämää noin 193 miljoonaa euroa.

Syyskuun osavuosikatsauksessa vuoden 2025 ylijäämäksi ennustetaan noin 108,9 miljoonaa euroa. Liitteenä olevassa vuoden 2026 talousarviossa esitetään ensi vuoden ylijäämäksi noin 86,4 miljoonaa euroa. Täten taseessa olevat alijäämät tulisivat katettua lian edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Tämä edellyttää vuoden 2026 talousarvion toteutumisen lisäksi myös vuoden 2025 tilinpäätöksen muodostumista vähintään ennusteen mukaisella ylijäämällä.

Edellä mainitut oletukset tarkoittavat kuitenkin taloudessa säästöjä sekä toiminnan tehostamista. Aluehallitus on myös päättänyt 13.10.2025 kohdennetun YT-prosessin aloittamista sairaalapalveluiden palvelulinjalla.

Aluehallitus hyväksyy tammikuussa talousarvioon pohjautuvat käyttösuunnitelmat, joilla määrärahat ja tavoitteet jaetaan organisaatiossa seuraaville tasoille.

Vuoden 2025 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet sekä niihin liitteessä annetut vastaukset merkitään tiedoksi. Aloitteet eivät anna aihetta muihin kuin liitteessä mainittuihin toimenpiteisiin. 

Vaikuttamistoimielinten ja valiokuntien lausunnot talousarvion tavoitteisiin on huomioitu valmistelussa ja ovat mukana kokousmateriaaleissa. 

Hallintosäännön 65 § mukaan talousjohtaja oikeutetaan päättämään pitkäaikaisista ja lyhytaikaisista lainoista talousarviossa määritellyissä rajoissa. 

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvio sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelma ja vuoden 2026 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet sekä niihin annetut vastaukset ja lisäksi vaikuttamistoimielinten ja valiokuntien lausunnot talousarvion tavoitteisiin. Oheismateriaalina järjestöjen lausunnot 7.10.2025 ja 18.11.2025 yhteistoimintalimen kokouksista.

Talousarvio ja taloussuunnitelma tuodaan päätettäväksi, kun sairaalapalveluiden YT-prosessi on päättynyt.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää merkitä tässä vaiheessa tiedoksi vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2028.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kokouksessa asiantuntijana talousjohtaja Pasi Virtanen.

 

Aluehallituksen 2. varapuheenjohtaja Petra Schulze Steinen teki seuraavan ponsiesityksen:

"Talousarvion läpinäkyvyyden lisäämiseksi, jotta aluehallitus pystyy toteuttamaan sille hallintosäännössä annetut tehtävät (poliittinen ohjaus ja laillisuus- ja riskivalvonta).

Aluehallituksen päätehtävät ovat 1) johtaa valtuuston päätösten valmistelua ja toimeenpanoa sekä hyvinvointialueen toimintaa, hallintoa ja taloutta, 2) vastata hallinnosta ja taloudenhoidosta, 3) vastata järjestämisvastuun toteutumisesta, palveluntuottajien ohjauksesta ja valvonnasta ja 4) vastata sisäisestä valvonnasta, riskienhallinnasta ja sisäisestä tarkastuksesta.

Talousarviossa tehtäväalueiden ja palvelulinjojen tavoitteet ovat hallitukseen nähden sitovia. Talousarviokirja ei kuitenkaan sisällä tietoja, joilla aluehallitus voisi aidosti ohjata (poliittiset linjaukset) toimintaa ja varmistaa riskien ja palvelutason hallinnan.

Tämän mahdollistamiseksi tarvitaan vähintään seuraavat taustatiedot, jotka voidaan joko liittää talousarvioon erillisinä liitteenä tai toimittaa aluehallitukselle hyväksyttäväksi osana talousarvion valmistelua. Jos tarkkoja tietoja ei ole saatavilla, tulee antaa arvio, jota on käytetty talousarvioluonnoksen laatimiseen.

  1. Palvelulinjakohtainen sopeutus- ja riskianalyysiliite, josta käy ilmi i) säästötoimet, ii) euromääräiset säästöt, iii) toimien vaikutus palvelutasoon, hoitotakuuseen ja henkilöstöön.
  2. Tiedot palveluiden i) volyymeistä (käyntimäärät, hoitojaksot, asumispaikat, ja asiakkaiden määrä), ii) yksikkökustannuksista sekä iii) laskelmat niiden muutoksesta verrattuna nykytilaan ainakin seuraavista kokonaisuuksista, jotta talouskehyksen muutokset voidaan suhteuttaa konkreettisiin palvelumääriin:
    • perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon paikat/käynnit
    • mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasmäärät
    • ikäihmisten palveluasumisen ja kotihoidon paikat/käynnit
    • vammaisten asumispalveluiden paikat.
  3. Oman tuotannon ja ostopalveluiden vertailutiedot palvelulinjoittain siten, että käy selväksi ostopalveluiden ja omantuotannon i) euromäärät (yksikkökustannukset), ii) volyymit ja iii) tavoiteltu muutos ottaen huomiioon kilpailu- ja kuluttajaviraston näkemykset luottamuksellisena pidettävistä tiedoista.
  4. Henkilöstövaikutusten koonti palvelulinjoittain, jotta käy selväksi, mistä yksiköistä henkilöstö vähenee ja missä on mahdollisia riskejä asiakas- ja potilasturvallisuudelle, niin että näytetään i) HTV-muutos ja ii) arvio vaikutuksista hoitoon/valmiuteen).

Osavuosikatsauksiin on lisäksi liitettävä erillinen riskiliite, josta käy ilmi suurimpien talous- ja palveluriskien priorisointi ja hallintatoimet (esim. TOP10-riskilista ja niihin kytketyt toimenpiteet ja mittarit)."

Schulze Steinen esitys raukesi kannattamattomana.

 

Aluevaltuuston 2. varapuheenjohtaja Perttu Jussila poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Kokouksessa pidettiin tauko asian käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

  • Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
  • Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Päätösehdotus esitetään kokouksessa 3.12. ehdolla, että sairaalapalveluiden yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen ja aluehallitus on hyväksynyt sen tuloksen.

Liitteenä aluehallituksen kokouksessa 24.11.2025 § 322 esillä ollut Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvio sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelma ja vuoden 2026 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet sekä niihin annetut vastaukset ja lisäksi vaikuttamistoimielinten ja valiokuntien lausunnot talousarvion tavoitteisiin. Oheismateriaalina järjestöjen lausunnot 7.10.2025 ja 18.11.2025 yhteistoimintalimen kokouksista.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

.