Aluevaltuusto, kokous 15.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 89 Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaispoliittinen ohjelma

23928/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anu Kallio, SUUNNITTELUPÄÄLLIKKÖ, anu.kallio@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialueella on valmisteltu vammaispoliittinen ohjelma, joka on ensimmäisiä hyvinvointialuetasoisia vammaispoliittisia ohjelmia Suomessa. Vammaispoliittisen ohjelman tavoitteena on vammaisten henkilöiden aseman ja oikeuksien varmistaminen, yhdenvertaisen kohtelun toteutuminen sekä YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien yleissopimuksen ja sen valinnaisen pöytäkirjan antamien suositusten noudattaminen. YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien yleissopimus ja sen valinnainen pöytäkirja ratifioitiin Suomessa vuonna 2016. Yleissopimus velvoittaa viranomaisia ja muita julkisiin toimijoita ottamaan kaikissa suunnitelmissaan ja toimissaan huomioon ja noudattamaan yleissopimuksen sisältöjä.

Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaispoliittinen ohjelma (VAMPO) koskettaa laajasti hyvinvointialueen palveluja. Ohjelma sisältää kuusi toimenpidesuositusta, joiden avulla vammaispoliittisen ohjelman sisältöä tehdään tunnetuksi ja viedään käytäntöön hyvinvointialueen eri palveluissa ja asiakastyössä. Vammaispoliittisen ohjelman toimeenpanoa tulee seurata ja ohjelma tulee huomioida hyvinvointialueen strategiaa ja toimeenpano-ohjelmia laadittaessa.

Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaispoliittisen ohjelman valmistelu käynnistyi hyvinvointialueen vammaisneuvoston 13.2.2024 § 24 tekemän ja monipalveluvaliokunnan kannattaman aloitteen pohjalta. Sosiaali- ja terveysjohtaja nimesi (§ 121/2024, 19.11.2024) monialaisen työryhmän valmistelemaan ohjelmaa. Valmistelutyöryhmään kuului edustajia kaikilta soten palvelulinjoilta, strategisesta ohjauksesta, järjestö- ja osallisuuskoordinaatiosta sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaisneuvostosta ja monipalveluvaliokunnasta.

Vammaisneuvosto, vanhusneuvosto ja nuorisovaltuusto ovat käsitelleet vammaispoliittisen ohjelman huhtikuun 2025 kokouksissaan. Monipalveluvaliokunta antoi ohjelmasta lausunnon toukokuussa 2025. Vammaisneuvosto korosti, että ohjelmaa jalkautettaessa on panostettava erityisesti henkilöstön ja poliitikkojen perehdyttämiseen ja että ohjelmaa tulee päivittää suunnitelmallisesti sekä tiedottaa siitä monikanavaisesti erilaisilla tavoilla. Monipalveluvaliokunta kiinnitti huomioita asiakkaiden ja läheisten osallisuuden edistämiseen palveluissa, muistisairaiden vammaisten erityiskysymyksiin, vammaisjärjestöjen sekä vammais- ja vanhusneuvostojen asiantuntemuksen laaja-alaiseen hyödyntämiseen, varautumissuunnitelmien sisältöön vastuutahoineen sekä vammaisten henkilöiden oikeussuojan ja valitusoikeuksien toteutumiseen.

Vammaispoliittinen ohjelma on käsitelty soten tehtäväalueen johtoryhmässä 12.5.2025 ja hyvinvointialueen johtoryhmässä 20.5.2025. Aluevaltuusto päättää hyvinvointialuetasoisten ohjelmien hyväksymisestä.

Liitteenä vammaispoliittinen ohjelma, esittelydiat ja monipalveluvaliokunnan lausunto.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaispoliittisen ohjelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana suunnittelupäällikkö Anu Kalliota.

 

Aluehallituksen jäsen Touko Sikala teki muutosesityksen: "Esitän, että kohtaan 5.4 lisätään kappale, jossa huomioidaan monipalveluvaliokunnan lausunnon kohta 1. Vammaisen henkilön palvelusuunnitelma tulee laatia yhdessä vammaisen henkilön kanssa. Usein on kuitenkin tärkeätä huomioida vammaisen henkilön omaisten/omaishoitajan näkemys hoidosta ja palvelusta ja ottaa heidät mukaan suunnitelmien laadintaan.

Kannatus: Sami Kymäläinen, Petra Schulze Steinen

Puheenjohtaja tiedusteli voidaanko Sikalan muutosesitys hyväksyä yksimielisesti. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 11.8.2025 § 218.

Liitteenä vammaispoliittinen ohjelma,​ esittelydiat ja monipalveluvaliokunnan lausunto.

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle,​ että se hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaispoliittisen ohjelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin suunnittelupäällikkö Anu Kallion esittely aiheesta.

Muutos aluevaltuuston kokoonpanossa asian käsittelyn aikana: 

  • Valtuutettu Kukka Kunnari poistui kokouksesta, tilalle varavaltuutettu Tiina Vaittinen. Valtuuston vahvuus 79 valtuutettua.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).