Aluevaltuusto, kokous 29.4.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 31 Tietohallinnon muutosohjelma 2.0

2853/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pasi Lehmus, TIETOHALLINTOJOHTAJA, pasi.lehmus@pirha.fi

Perustelut

Tausta

Tietohallinnon muutosohjelma käynnistettiin maaliskuussa 2023. Sen tavoitteena oli tukea keskeisellä tavalla Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpano-ohjelmaa.

Muutosohjelma oli ajoitettu vuosille 2023-2025. Ohjelma sisälsi kolme konkreettista osatavoitetta:

  • digiklinikan käynnistäminen
  • yhtenäisen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän käyttöönotto
  • yhtenäisen potilastietojärjestelmän käyttöönotto


Digiklinikka käynnistyi tavoiteaikataulun mukaisesti 2.5.2024, ja sen asiakasmäärä ja asiakastyytyväisyys ovat ylittäneet odotukset. Sosiaalihuollon uusi asiakastietojärjestelmä käyttöönotetaan vuoden 2025 aikana ja yhtenäinen potilastietojärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön 31.8.2026 mennessä.

Muutosohjelman painopisteet

Muutosohjelman jatkoa on valmisteltu yhteistyössä eri tehtäväalueiden edustajien kanssa. Valmisteluun ovat osallistuneet tietohallinnon lisäksi muun muassa Sote-palveluiden palvelulinjajohtajat sekä tietojohtaja. Ohjelmaa ehdotetaan jatkettavaksi vuosina 2025-2027. Uuden muutosohjelman painopisteet ovat

  • asukkaiden palveluiden uudistaminen digitalisaation tukemana
  • henkilöstön työskentelyedellytysten parantaminen ja sisäisten toimintatapojen uudistaminen
  • data-analytiikka, tietojohtaminen ja vaikuttavuus
  • automaation ja tekoälyn hyödyntäminen
  • järjestelmäkentän uudistaminen ja konsolidointi
  • turvallisuus ja varautuminen
  • ICT-infra ja älyteknologia toimitiloissa
  • toimeenpanokyvyn varmistaminen resurssit ja muut reunaehdot huomioiden


Alkuperäisessä muutosohjelmassa pääpaino on ollut erityisesti välttämättömien toimien toteuttamisessa hyvinvointialueelle siirryttäessä. Uuden ohjelman myötä painopiste siirtyy hyötyjen ulosmittaamiseen hyvinvointialueella.

Muutosohjelman rahoitus

Muutosohjelman rahoitus perustuu hyväksyttyyn investointisuunnitelmaan (aluehallitus 29.4.2024 ja 11.11.2024, aluevaltuusto 13.5.2024 ja 25.11.2024). Investointisuunnitelmassa todetaan: ”Tietohallintoon tehtävät hankinnat toteutetaan pääsääntöisesti siten, että Istekki toimii hankintayksikkönä ja veloittaa kertaluonteiset kustannukset palvelumaksuina jaksotettuina enintään 60 kuukauden ajalle. Koska ICT-hankintojen kokonaisarvo on korkea, niin käyttömenobudjetoinnissa on varauduttava jaksotettavien kustannusten aiheuttamaan kulunousuun seuraavina vuosina”.

Investointiohjelman rahoitustarve on investointiohjelman mukaisesti vuosina 2025-2027 yhteensä 66,1 miljoonaa euroa.

Kustannuskasvua pyritään hillitsemään sekä tietohallinnon että palvelutoiminnan toimenpiteillä. Tietohallinnon keinoja ovat hyvin valmistellut kilpailutukset, yhtenäisen järjestelmän hallinnan keveys, vanhojen järjestelmien alasajot ja lisenssien optimointi. Palvelutoimintaa pyritään puolestaan tehostamaan muun muassa digipalveluilla, puheentunnistuksella, tekoälyllä ja automaatiolla sekä mahdollistamalla kotona asuminen teknologian tukemana (lykätään siirtymää raskaampien palveluiden piiriin ja hillitään kasvavaa kotihoidon henkilöstötarvetta).

Hallintosäännön mukaan aluevaltuusto päättää hyvinvointialuestrategiaan perustuvista strategisista ohjelmista,  joita ovat esimerkiksi, toimitilaohjelma ja asiakaskokemuksen ja osallistumisen -ohjelma(5 §). Tietohallinnon muutosohjelma on luonteeltaan strategiaan perustuva merkittävä asiakirja, joka rinnastuu 5 §:ssä mainittuihin ohjelmiin. 

Liitteenä tietohallinnon muutosohjelma. Oheismateriaalina diaesitys.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy tietohallinnon muutosohjelman jatkokauden vuosille 2025-2027 esityksen mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 31.3.2025 § 89.

Liitteenä tietohallinnon muutosohjelma. Oheismateriaalina diaesitys.

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle,​ että aluevaltuusto hyväksyy tietohallinnon muutosohjelman jatkokauden vuosille 2025-​2027 esityksen mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).