Perustelut
Kokemusasiantuntijatoiminta-aihetta esittelevät THL:n hankepäällikkö Tanja Hirschovits-Gerz, sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen koulutettu kokemusasiantuntija Jenna Korva.
Asiakaskokemuksen ja osallistumisen ohjelma sisältyy Tärkeintä ihminen -strategian kärkiteeman, jonka yhtenä tavoitteena on osallistaa asukkaat, asiakkaat ja henkilöstö palveluiden suunnitteluun. Uudet ja vakiintuneet osallistumisen menetelmät sekä osallistumista vahvistava toimintakulttuuri auttavat hyvinvointialuetta ymmärtämään paremmin asiakkaiden tarpeita ja siten järjestämään vaikuttavampia palveluita.
Kokemusasiantuntijatoiminta mahdollistaa parhaimmillaan matalan kynnyksen tukipalveluita, jonka avulla voidaan auttaa ja tukea asiakkaita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa sekä osallistaa ja kehittää palveluita aidosti asiakasta ja palvelun käyttäjää kuunnellen. Kokemusasiantuntijatoiminta on vakiintunutta toimintaa muun muassa psykiatrian ja aikuissosiaalityön puolella ja on tarkoituksenmukaista, että kokemusasiantuntijatoimintaa voidaan hyödyntää koko organisaatiossa.
THL:n hankepäällikkö Tanja Hirschovits-Gerz kertoo kokemusasiantuntijatoiminnasta Suomessa ja Pirkanmaan hyvinvointialueen koulutettu kokemusasiantuntija Jenna Korva esittelee kokemusasiantuntijatoimintaa Pirkanmaan hyvinvointialueen näkökulmasta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Juha Kinnunen, PALVELULINJAJOHTAJA SAIRAALAPALV., juha.kinnunen@pirha.fi
Asiakkuus- ja laatujaosto päättää
- merkitä tiedoksi alustuksen kokemusasiantuntijuudesta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.