Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 1.12.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 97 Asiavastaavien vuosiselvitys

20431/2025

Valmistelija

  • Katja Uitus-Mäntylä, PALVELUPÄÄLLIKKÖ, katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Perustelut

Osana meneillään olevaa Pirhan hallintosääntöuudistusta asiakkuus- ja laatujaosto kävi kokouksessaan 17.11.2025 keskustelua asiavastaavien lakisääteisen vuosiselvityksen käsittelystä.  Laissa potilasasiavastaavatoiminnasta ja sosiaaliasiavastaavatoiminnasta (739/2023, § 8) säädetään, että selvitys annetaan aluehallitukselle sekä lisäksi tiedoksi hyvinvointialueen alueen kuntien kunnanhallituksille ja aluehallintovirastolle sekä tarvittaessa muille 2 §:n 1 momentissa tarkoitettujen palvelujen järjestäjille ja tuottajille. Kun asia on laissa nimenomaisesti säädetty tietyn toimielimen toimivaltaan, ei sitä ole mahdollista delegoida. Laki ei kuitenkaan estä sitä, että lisäksi jokin toinen toimielin käsittelee selvityksen siten kuin hyvinvointialueella katsotaan tarkoituksenmukaiseksi.

Pirhan voimassa olevan hallintosäännön mukaan (§ 12, 6. kohta) asiakkuus- ja laatujaosto käsittelee vuosittain potilas- ja sosiaaliasiavastaavien selvitykset. Käytännössä vuosiselvityksen käsittely on ollut kaksivaiheinen. Ensimmäisessä käsittelyssä selvitys esitellään ja jaosto käy lähetekeskustelun. Seuraavassa kokouksessa jaosto antaa selvityksestä lausuntonsa nostaen siihen tärkeimpiä huomioitaan. Jaostolla on harkintavaltaa siinä, miten se toteuttaa käsittelyn osaltaan. Aluehallitus merkitsee selvityksen ja jaoston siitä antaman lausunnon tiedoksi. 

Vuonna 2025 on otettu asiavastaavatoiminnan vuosiselvityksen käsittelyssä käyttöön toimintamalli, jossa vuosiselvityksen johdosta tehdyt sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannon toimenpiteet tuodaan erikseen tiedoksi asiakkuus- ja laatujaostolle. 

Oheismateriaali: Esittelydiat, Asiavastaavien vuosiselvitys.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Tuukka Salkoaho, STRATEGIAJOHTAJA, tuukka.salkoaho@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää merkitä asian tiedoksi.