Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 13.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 12 Asiakaskokemuksen ja osallistumisen toimenpiteet vuodelle 2023

455/2022

Valmistelija

  • Marika Järvinen, kehittämispäällikkö, Marika.Jarvinen@pirha.fi

Perustelut

Hallintosäännön 12 §:n mukaan Asiakkuus- ja laatujaoston tehtävänä on muun muassa valmistella osaltaan asiakaskokemustavoitetta ja arvioida sen toteutumista sekä valmistella osaltaan aluehallitukselle asiakaskokemus- ja osallisuuden -suunnitelmaa ja arvioida sen toteutumista.

Asiakaskokemuksen ja osallistumisen ohjelma luo kokonaiskuvan asiakaskokemuksen ja osallistumisen perusteista, rakenteista, hyvistä periaatteista, menetelmistä, arvioinnista ja käyttöönotosta. Se rakentaa hyvinvointialueelle uudenlaista vahvaa asiakaslähtöisyyden ja osallistumisen kulttuuria. Näin varmistetaan, että hyvinvointialueelle kehittyy yhdenvertaiset, laadukkaat ja aidosti asiakaslähtöiset palvelut.

Tätä tukemaan on luotu monipuolinen toimenpidekokonaisuus. Asiakaskokemusta ja osallistamista kehittävät toimenpiteet liittyvät asiakaskeskeisen toimintakulttuurin luomiseen, yhtenäiseen ja systemaattiseen asiakaspalautteen keräämiseen, käsittelyyn ja raportointiin, asiakaskokemustiedon hyödyntämiseen päätöksenteossa ja palvelujen kehittämisessä sekä yhdenvertaisten, monipuolisten, ketterien ja vaikuttavien osallistumismenetelmien luomiseen ja laajaan käyttöönottoon.

Ehdotus

Esittelijä

  • Taru Kuosmanen, Sosiaali, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää 

  • merkitä tiedoksi annetun alustuksen ja käydyn keskustelun.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana § 12 aikana asiakaskokemuspäällikkö Marika Järvistä.