Perustelut
Hyvinvointialueen omavalvontaohjelma sisältää suunnitelman asiakas- ja potilasturvallisuudesta sekä laadunhallinnasta vuosille 2023–2025. Suunnitelmassa on huomioitu STM:n asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma vuosille 2022–2026.
Suunnitelma sisältää asiakas- ja potilasturvallisuuspolitiikan, joka luo perustan turvallisuuden johtamiselle ja turvallisuuskulttuurin kehittymiselle. Asiakas- ja potilasturvallisuus on yksi hyvinvointialueen perusarvoista. Yhteinen tavoite on, ettei asiakkaalle ja potilaalle aiheuteta haittaa. Palvelut järjestetään siten, että ne ovat sujuvia ja suojaavat vaaratapahtumilta sekä tuottavat arvoa asiakkaalle ja potilaalle. Palveluntuottajat antavat turvallisuuslupauksen, joka asettaa vaatimukset toiminnalle sekä ihmisten osaamiselle ja käyttäytymiselle. Asiakas- ja potilasturvallisuuden johtaminen perustuu oikeaan ja reaaliaikaiseen tilannekuvaan. Suunnitelma sisältää hyvinvointialueen asiakas- ja potilasturvallisuuden päämäärät ja tavoitteet.
Suunnitelmaan sisältyvän toimenpideohjelman tavoitteena on laatia palveluyksiköiden omavalvontasuunnitelmaan sisällytettävät periaatteet ja toimintatavat, käynnistää henkilöstön turvallisuustietoisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuustaitoja vahvistava koulutus, ja varmistaa asiantuntijatuki asiakas- ja potilasturvallisuuden jatkuvaksi parantamiseksi.
Ehdotus
Esittelijä
-
Taru Kuosmanen, Sosiaali, taru.kuosmanen@pirha.fi
Asiakkuus- ja laatujaosto päättää
- merkitä tiedoksi annetun alustuksen ja käydyn keskustelun.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.