Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 29.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 42 Palveluiden verkoston tilannekatsaus

9845/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sisko Hiltunen, JOHTAVA ASIANTUNTIJA, sisko.hiltunen@pirha.fi
Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Palveluiden verkoston suunnittelu tähtää asiakaslähtöisiin, saavutettaviin ja saataviin palveluihin hyvinvointialueella.

Palvelujen verkoston suunnitelma on konkreettinen toimenpidesuunnitelma hyvinvointialueella, miten ja missä palvelua tuotetaan asukkaille ja asiakkaille ottaen huomioon mm. henkilöstön saatavuuden ennusteet, väestöennusteet, teknologian kehittymisen, kuten liikkuvat palvelut ja digipalvelut.

Palveluiden verkoston suunnitelman systemaattisena tavoitteena on vastata palvelutarpeeseen ja niiden kasvuun, turvata palveluiden yhdenvertainen saatavuus, varmistaa henkilöstön riittävyys, mahdollistaa kustannusten kasvun hillintä ja luoda ymmärrys tarvittavista investoinneista.

Palveluiden verkostoa suunnitellaan osana strategian toimeenpano-ohjelmaa ja suunnittelu jakautuu useaan eri osakokonaisuuteen. Aluevaltuusto päättää palveluverkon kehittämisen periaatteista ja aluehallitus palvelukohtaisista toimenpidesuunnitelmista. Palveluiden verkoston kehittämisen periaatteista järjestetään asukaskysely, joka kohdistetaan otantana 800 pirkanmaalaiselle asukkaalle. Kyselyn tuloksia hyödynnetään palveluiden verkoston toimenpidesuunnitelmissa. Palveluiden verkoston osakokonaisuudet   esitellään valiokunnissa, jaostoissa, vaikuttamistoimielimissä ja yhteistyöelimessä. Henkilöstön edustajia on mukana osakokonaisuuksien valmistelussa ja henkilöstöinfoja järjestetään osakokonaisuuksien valmistelusta. Mikäli palvelukohtainen toimenpidesuunnitelma sisältää henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavia muutoksia työn organisoinnissa tai palvelurakenteen muutoksia, ennen lopullisia päätöksiä käydään yhteistoimintamenettelyn mukaiset neuvottelut.

Palveluiden verkoston kehittämisen valmistelussa olevat yleiset periaatteet ovat asiakaslähtöisyys, saatavuus ja saavutettavauus, väestön palvelutarpeen muutokset, alueelliset osaamiskeskittymät, palveluiden monimuotoisuus, kustannustehokkaat palvelut ja tilat ja laaja-alainen yhteistyö. Palvelukohtaiset kehittämisen periaatteet tarkentavat ja konkretisoivat yleisiä periaatteita.

Palveluiden verkoston yleisiä ja palvelukohtaisia periaatteita suunnitellaan vietäväksi päätöksentekoon 14.8.2023. Osakokonaisuuksista hyväksymistä jatkovalmisteluun esitetään vastaanottopalveluiden ja työikäisten sosiaalityön, vuodeosasto- ja päivystysselvityksen osalta   11.9.2023 aluehallituksen kokousta ja erityisryhmien asumisen ja mielenterveys- ja päihdetyön selvityksen osalta 9.10.2023 aluehallituksen kokousta. Muut osakokonaisuudet kuten nuorten, lasten ja perheiden palvelujen osalta aikataulu tarkentuu syksyllä 2023. Pelastuspalvelujen palveluiden verkoston suunnitelma kytkeytyy pelastuspalveluiden palvelutasopäätöksen valmisteluun ja viedään päätöksentekoon 6.11.2023 aluevaltuustoon.

Ehdotus

Esittelijä

Juha Kinnunen, SAIRAALAPALVELUJEN PALV.LINJOH, juha.kinnunen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • merkitä tiedoksi palveluiden verkoston suunnitelman.

 

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti 

  • merkitä tiedoksi palveluiden verkoston suunnitelman, sekä
     
  • pitää ylimääräisen kokouksen ennen aluehallituksen 3.8.2023 käsittelyä, jossa jaosto kommentoi palveluiden verkoston tilannekatsausta.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana johtava asiantuntija Sisko Hiltusta, joka poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa. 

Merkittiin, että Juha Kinnunen poistui kokouksesta klo 10.03 - 10.10 ajaksi.

Puheenjohtaja esitti, että jaosto pitää ylimääräisen kokouksen ennen kuin asian käsittely etenee aluehallitukselle niin, että jaosto ehtii kommentoida asiaa. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Merkittiin, että vastuuvalmistelijat tulevat esittämään uuden kokousajankohdan, jolloin käsiteltäisiin uudelleen palveluiden verkoston tilannekatsaus.

Valmistelija

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi
  • Sisko Hiltunen, JOHTAVA ASIANTUNTIJA, sisko.hiltunen@pirha.fi

Perustelut

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti 19.6.2023 kokouksessa pitää ylimääräisen kokouksen 29.6.2023, jossa käsitellään palvelujen verkoston yleiset sekä palvelukohtaiset periatteet.

Ehdotus

Esittelijä

  • Taru Kuosmanen, SOSIAALI, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto

  • käy keskustelun palvelujen verkoston yleisistä ja palvelukohtaisista periaatteista sekä 
  • päättää hyväksyä niitä koskevat kommentit.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Perttu Jussila saapui kokoukseen klo 8.46.

Liitteenä jaoston kommenttien yhteenveto.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo

Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere

Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo

Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 -​ 14.30.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.