Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 9.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 63 Laatumittarien toteuma asiakkuus- ja laatujaostolle

11057/2023

Valmistelija

  • Suvi Liimatainen, VAIKUTTAVUUSYLILÄÄKÄRI, suvi.liimatainen@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialue vastaa mm. järjestettävien palvelujen tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti, yhteen sovitettuina palvelukokonaisuuksina sekä hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita. Hallintosäännössä asiakkuus- ja laatujaoston tehtäviksi on määrätty asettaa laatutavoitteet omalle tuotannolle ja ostopalveluille sekä seurata ja arvioida järjestämisvastuun ja palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden toteutumista raportoinnin pohjalta ja arvioida palvelujen laatua yhdessä palvelutuotannon kanssa.

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti kokouksessaan 22.4.2024 hyväksyä esitetyt laatutavoitteiden mittarit, joiden toteuma tuodaan jaostolle tiedoksi neljännesvuosittain ja viedään myös ulkoisille verkkosivuille. Jaosto kuitenkin pitää hyväksyttyjä mittareita vain välivaiheena ja edellyttää, että kehittämistyötä jatketaan edelleen. Loppuvuoden 2024 aikana suunnitellaan koko omavalvontaohjelman kokonaisuuden lakisääteinen raportointi osaksi osavuosikatsausta.

Esitellään asiakkuus- ja laatujaoston kokouksessa tammi-kesäkuun 2024 laatumittaritoteuma. Tuloksista voidaan päätellä, että toteumat ovat kehittymässä monilta osin hyvään suuntaan. Erityisesti lakisääteisissä hoitoon ja palveluihin pääsyssä tulokset ovat pääsääntöisesti hyvät, vaikkakin parannettavaa on erityisesti mielenterveyspalveluiden osalta ja ikääntyneiden sisäisissä palveluprosesseissa on vielä paljon kehitettävää. Pelastuspalveluiden alueellinen tavoittaminen on toteutunut pelastustoiminnan tehtävissä riskialueittain palvelutasopäätöksen mukaisesti. Pelastuspalveluiden ensihoitotehtävien tavoitettavuudessa oli alueellisia eroja, eikä palvelutasopäätös kaikilta osin toteutunut.

Asiakaskokemus on hyvällä tasolla, mutta henkilöstön suositteluhalukkuudessa on vielä parannettavaa – tosin suunta on nyt oikea. Henkilöstön hyvinvointi on perusedellytys potilas- ja asiakasturvallisuudelle. Yleisen asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuurin edistymistä kuvaa mittari, jossa haittaa aiheuttavien tapahtumien osuus kaikista ilmoituksista vähenee. Luku on viime vuoden vertailulukuun nähden pysynyt toistaiseksi melko samana. Omavalvontaohjelman mukaiset, lakisääteiset omavalvontasuunnitelmat on jo pitkälti laadittu, mutta tähän ensimmäiseen raporttiin ei vielä ollut määräajan puitteissa mahdollista saada toteumatietoa. Tavoite on kuitenkin mahdollista saavuttaa kuluvan vuoden aikana.

Ehdotus

Esittelijä

  • Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää merkitä tiedoksi laatumittarien toteutumisen tammi-kesäkuulta 2024.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana vaikuttavuusylilääkäri Suvi Liimataista.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).