Perustelut
Strategisen monituottajuuden päätavoite on alueen asukkaiden palveluiden turvaaminen.
Pirkanmaan hy vinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.
Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta.
Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.
Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.
Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.
Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.
Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.
Ehdotus
Esittelijä
-
Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi
Asiakkuus- ja laatujaosto päättää
- merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
- antaa kommentit ohjelman valmisteluun.
Päätös
Asiakkuus- ja laatujaosto päätti merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen.
Kommenttinaan jaosto toteaa, että lähtötilanteeseen ja suunniteltuun prosessiin keskittyvä pohjamateriaali ei vielä anna mahdollisuutta arvioida linjausten sisältöä. Jaosto yhtyy suunnitelman lähtötavoitteeseen kehittää toimintaa niin, että se tukee organisaation strategisia tavoitteita ja tasapainottaa taloutta. Jaosto kuitenkin toivoo mahdollisuutta kommentoida myös itselinjauksia sitten, kun niistä on olemassa luonnos.
Evästykseksi linjausten laatimiseksi asiakkuus- ja laatujaosto esittää seuraavat huomiot:
- Erityisryhmien (esim. vammaiset) palvelujen kohdalla on tärkeää kiinnittää huomiota maantieteelliseen saavutettavuuteen. Laaja tuottajakenttä voi tässä lisätä huomattavasti mahdollisuuksia.
- Varmistetaan palveluiden asiakaslähtöisyys ja laatu laajalla alueella. Suunnitellaan ostot siten, että markkinoille ei synny monopoleja. Kehitetään omaa ostopalveluosaamista. Varmistetaan, että IT-järjestelmät tukevat ja tehostavat palveluiden ostamista ja omaa tuotantoa.