Perustelut
Keskustan puolueryhmä on Petra Schulze Steinenin johdolla jättänyt valtuustoaloitteen Pirhan Strategiassa mainitun tavoitteen ”panostaminen ennaltaehkäisyyn ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen tiiviissä yhteistyössä kuntien ja järjestöjen kanssa” toteuttamiseksi. Aloitteessa kerrotaan, että valtuutetut saavat paljon yhteydenottoja siitä, että aikaisemmin kuntien järjestämät ennaltaehkäisevät, hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut on lopetettu. Esimerkkinä mainitaan lähitorit, joiden ikäihmisille suunnattua harrastus- ja liikuntatoimintaa ei aloitteen mukaan ole kuntien toimesta jatkettu.
Aloitteessa todetaan, että Pirhan strategiaa laadittaessa on haluttu turvata kuntien, järjestöjen ja hyvinvointialueen ennaltaehkäisevä toiminta ja siten kirjattu 2-kärjen ”yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut” alle alatavoite ”panostaminen ennaltaehkäisyyn ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen tiiviissä yhteistyössä kuntien ja järjestöjen kanssa”. Aloitteen mukaan kyseinen toiminta on sittemmin jätetty pois strategian toimeenpano-ohjelmasta, ja osavuosikatsauksiin liitettävästä raportoinnista.
Aloitteessa kehotetaan, että ”Jos hyvinvointialue on jo perustanut yhteistyöelimiä kuntien ja kolmannen sektorin kanssa tämän kaltaisen toiminnan jatkumiseksi, tai aloittanut muunlaista toimintaa tämän strategiaan kirjatun tavoitteen toteuttamiseksi, tulisi se mainita strategian toimeenpano-ohjelmassa ja jatkossa vastaavasti osavuosikatsauksissa.”
Vastauksessa valtuustoaloitteeseen avataan strategian toimeenpanon kärki 2.1 ´Vahvat omaehtoiset ja ennaltaehkäisevät palvelut’ toimenpiteitä ja tavoitteita sekä niiden seurantaa ja raportointia osana koko Pirhan osavuosikatsauksia. Toimenpiteet nivoutuvat alueellisen hyvinvointisuunnitelmien toimeenpanoon ja kahdessa toimenpiteessä on suoraan mainittu yhteistyö kuntien ja järjestöjen kanssa: 2.1 a) Luomme sisäisesti sekä ulkoisesti kuntien ja järjestöjen kanssa yhteisen kyvyn tunnistaa eriarvoisuuteen, terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät riskitekijät ja segmentoida riskiasiakkaat ja 2.1 c) Lisäämme terveysneuvontaa ja elintapaohjausta sekä vaikuttavaa hyvinvointiyhteistyötä yhdessä kuntien ja järjestöjen kanssa
Vastauksessa kerrotaan myös mitä yhteistyöryhmiä, esimerkiksi järjestöyhteistyöryhmä, hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi on perustettu ja millaista niiden toiminta on.
Johtopäätöksenä esitetään, että terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sisältyy strategian toimeenpanoon ja sen eteen tehdään pitkäjänteistä työtä yhteistyössä kuntien ja järjestöjen kanssa. Yhteistyön kehittäminen hyvinvointiuudistuksen jäljiltä vaatii edelleen yhteistä keskustelua, rakenteiden luontia ja yhteistä suunnittelua. Raportoinnista ja viestinnästä todetaan, että niissä on tunnistettu haasteita ja puutteita ja niitä tulee kehittää.
Valtuustoaloite ja valtuustoaloitteeseen valmisteltu vastausluonnos ovat pykälän liitteenä.
Ehdotus
Hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunta päättää
- käsitellä valtuustoaloitteeseen liittyvän vastausluonnoksen ja
- antaa mahdolliset kommenttinsa vastausluonnoksesta.
Päätös
Hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunta päätti
- käsitellä valtuustoaloitteeseen liittyvän vastausluonnoksen ja
- evästää valmistelijaa vastausluonnoksesta seuraavilla kommenteilla:
- on huoli HYTE-työstä, että se jää vain verkostoiksi ja ”sanan helinäksi”, jolloin vaikuttavuus katoaa ja itse työ ei ole näkyvää. Erilaiset suunnitelmat ja ohjelmat tulee viedä käytännön työhön, ja sen vaikuttavuutta tulee pystyä mittaamaan.
- toive nostaa HYTE-työn merkitystä paikallisesti ja ihmisiä kohtaamalla
- kuinka tuoda näkyväksi pitkän aikavälin säästöjä?