Tulevaisuus- ja strategiavaliokunta, kokous 18.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 36 Strateginen monituottajuus Pirkanmaan hyvinvointialueella

21436/2024

Valmistelija

  • Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta,

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Tulevaisuus- ja strategiavaliokunta päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen 
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Tulevaisuus- ja strategiavaliokunta päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen 
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun muistion liitteenä.

Kokouskäsittely

Yhteiskuntasuhdejohtaja Jenni Ruokonen alusti pykälän tiiviillä esittelyllä, jonka jälkeen puheenjohtaja avasi aiheesta keskustelun. Valiokunta jakautui pienryhmiin, jossa kerättiin keskusteluista kommentit ja ne käytiin vielä tiiviisti yhdessä läpi.

Keskustelua herätti muun muassa asiakasnäkökulman puuttuminen esityksestä, kilpailutuksen hankaluus, jotta pelkkä hinta ei ratkaisisi vaan painotettaisiin tarpeeksi laatua, yksinyrittäjien ja PK-yrittäjien asema kilpailutuksissa sekä järjestöjen osuus ja raportointivelvollisuudet. Puheenjohtajisto työsti kommenteista koonnin, joka on muistion liitteenä ja joka toimitetaan sihteerin toimesta valmisteluun. 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).