Tulevaisuus- ja turvallisuusvaliokunta, kokous 11.9.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 13 Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman 2026-2029 täydentäminen

24263/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Investointisuunnitelmaa ja sen hyväksymismenettelyä koskevan sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että hyvinvointialue suunnittelee investoinnit taloudellisesti kestävästi siten, että niihin käytettävissä oleva rahoitus riittää.  Lisäksi tarkoituksena on, että hyvinvointialueiden laajoja investointeja koskevat hankkeet suunnitellaan valtakunnallisten strategisten tavoitteiden mukaisesti ja kustannusvaikuttavasti huomioiden muiden hyvinvointialueiden vastaavat suunnitelmat sekä väestön palvelutarpeet. Investointien ohjaus on kiinteä osa hyvinvointialueiden toiminnan ohjausta ja johtamista.

Hyvinvointialueesta annetun lain 16 §:n mukaan hyvinvointialueen on vuosittain laadittava investointisuunnitelma seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista hyvinvointialuekonsernin investoinneista ja niiden rahoituksesta. Investointisuunnitelma koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen osasuunnitelmista. 

Investointisuunnitelman tulee sisältää tiedot investoinneista ja investointia vastaavista sopimuksista. Lisäksi sen tulee sisältää tiedot hyvinvointialueen toimitilojen ja kiinteistöjen sekä muiden pitkävaikutteisten hyödykkeiden suunnitelluista luovutuksista. Investointiesitykset on eritelty ministeriön ohjeiden mukaisesti rakennuksiin, laite- ja kalustohankintoihin, ICT ja muihin aineettomiin hyödykkeisiin sekä muihin investointeihin. Investointisuunnitelma ei saa olla ristiriidassa hyvinvointialueen lainanottovaltuuden kanssa.

Vuosien 2026–2029 alustava investointisuunnitelma esitetään aluevaltuustolle hyväksyttäväksi joulukuun 2024 kokouksessa ja investointisuunnitelmaa voidaan täydentää keväällä 2025, kun vuoden 2026 lainanottovaltuus on tiedossa ja tuodaan uudelleen hyväksyttäväksi aluevaltuustoon keväällä 2025.

Sisä-Suomen yhteistyöalueen neuvotteluissa 10.9.2024 on tarkasteltu Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueiden investointisuunnitelmat ja yhteisesti todettu, että investointisuunnitelmat eivät sisällä päällekkäisiä investointeja.

Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma      

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävien hankintojen kokonaismäärä on 794,23 milj. euroa vuosina 2026–2029 ja siitä vuodelle 2026 kohdistuu 158,55 milj. euroa.   

Investointeja vastaavat sopimukset sisältävät vuokrakiinteistöihin tehtäviä perusparannuskorjauksia, uudiskohteita, leasing-hankintoja ja in-house yhtiöiden Monetran ja Istekin kautta tehtyjä ICT-hankintoja. Näiden osalta kustannukset tulevat joko rakennusten vuokrina tai järjestelmien palvelumaksuina ja kohdistuvat käyttötalouteen ja heikentävät vuosikatetta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Sosiaali- ja terveyspalvelujen investointisuunnitelmassa vuosina 2026–2029 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 770,58 milj. euroa, josta vuodelle 2026 kohdistuu 144,06 milj. euroa.

Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2026–2029 on 310,53 milj. euroa, josta vuodelle 2026 kohdistuu 75,16 milj. euroa. 

Pelastuspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Pelastuspalvelujen osiossa määrärahavarauksia on esitetty vuosille 2026–2029 yhteensä 23,65 milj. euroa pysyvien vastaavien osiossa ja 49,3 milj. euroa investointeja vastaavien sopimusten osiossa. Vuoden 2026 osalta kohdennukset ovat 14,49 milj. euroa ja 20,15 milj. euroa.

Investointien rahoitus

Hyvinvointialue voi ottaa pitkäaikaista lainaa investointien rahoitukseen lainanottovaltuuden puitteissa. Rahoituksen riittävyys on osoitettava koko hankkeelle. Lainalla ei voi kuitenkaan lyhentää vanhoja lainoja.

Investointisuunnitelmassa omaan taseeseen tehdään palvelujen kannalta keskeiset rakennusinvestoinnit ja ne rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Laite- ja kalustehankinnat ja muut investoinnit rahoitetaan pääsääntöisesti vuosikatteella.

Pirkanmaan hyvinvointialueelle on myönnetty lainanottovaltuutta vuodelle 2023 337,93 milj. euroa ja vuodelle 2024 900 milj. euroa. Vuoden 2025 lainanottovaltuus on 0 €. Vuoden 2026 lainanottovaltuuden osalta päätös tehdään keväällä 2025 ja hyvinvointialueen 2026–2029 investointisuunnitelma tuodaan uudelleen aluevaltuustoon keväällä 2025, kun valtioneuvosto on tehnyt päätöksen vuoden 2026 lainanottovaltuudesta.

Lainakannan muutos vuosina 2026–2029 on yhteensä 347,98 milj. euroa.  Uutta lainaa investointien toteuttamiseksi nostetaan suunnittelukaudella 580 milj. euroa ja vanhojen lainojen lyhennyksiä tehdään suunnittelujaksolla yhteensä 232,02 milj. euroa. Vanhojen lainojen lyhennykseen on huomioitu uusien lainojen aiheuttama korko ja lyhennystarve ja laina-aikana on käytetty laskelmassa 15 vuotta. Vuonna 2026 uutta pitkäaikaista lainaa nostetaan 110 milj. euroa, vanhoja lainoja lyhennetään 50,67 milj. euroa ja lainakannan muutos vuonna 2026 on 59,33 milj. euroa.

Lainanottovaltuus ja sen kohdentaminen vuosina 2023–2026

Vuoden 2023 lainanottovaltuus 337,93 milj. euroa on kohdennettu vuoden 2023 osalta kaikkiin pysyvien vastaavien toteumalukuihin ja investointeja vastaavien sopimukset talousarviolukuihin. Vuodelle 2024 osalta vuoden 2023 lainanottovaltuutta on jäljellä 218,78 milj. euroa ja se on kohdennettu pysyvien vastaavien osalta rakennusten osion lisäksi investointeja vastaaviin sopimuksiin. Vuodelle 2025 vuoden 2023 lainanottovaltuutta on jäljellä 124,17 ja se on kohdennettu investointeja vastaavien sopimusten osalta täysimääräisesti ja pysyvien vastaavien osalta se määrä (6,16 milj. euroa), mikä lainanottovaltuudesta on jäljellä, kun investointeja vastaavat sopimukset on vähennetty. Siten vuoden 2023 lainanottovaltuutta ei ole enää vuoden 2025 jälkeen.

Vuoden 2024 lainanottovaltuutta 900 milj. euroa on kohdennettu vuoden 2024 osalta laite- ja kalustohankintoihin ja vuoden 2025 osalta pysyviin vastaaviin rakentamisen osioon siltä osin, kun vuoden 2023 lainanottovaltuus ei siihen ole riittänyt (56,62 milj. euroa). Vuonna 2026 vuoden 2024 lainanottovaltuudesta on kohdennettu pysyvien vastaavien osalta rakennusten osion lisäksi investointeja vastaaviin sopimuksiin. Vuonna 2026 lainanottovaltuutta on jäljellä 606,89 milj. euroa.

Konserni- ja toimitilajaoston toimivalta: hallintosääntö 14 § kohta 17.

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2026–2029 ja Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2026–2029 esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää 

  • hyväksyä osaltaan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2026–2029 ja
     
  • antaa asian aluehallituksen päätettäväksi ja edelleen aluevaltuuston päätettäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Konserni- ja toimitilajaoston puheenjohtaja Juho Ojares (Monetra Oy hallituksen jäsenyys, HL 28 § 1 mom 5 kohta), konserni- ja toimitilajaoston jäsen Jori-Pekka Träskbäck, konserniohjauksen päällikkö Timo Tiainen (Istekki Oy hallituksen jäsenyys, HL 28 § 1 mom 5 kohta) ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. 

Kokouskäsittely

Konserni- ja toimitilajaoston varapuheenjohtaja Atanas Aleksovski johti puhetta §:n 78-79 ajan, puheenjohtajan ollessa esteellinen. 

Konserni- ja toimitilajaoston varajäsenet Teemu Aaltonen ja Timo Mäkelä saapuivat kokoukseen §:n 78-79 käsittelyiden ajaksi. 

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa. 

Teknisenä korjauksena lisättiin diaesitys -liitteen aikataulutus sivuille (2,3) "ohjausneuvottelut, hyväksyminen" -kohtaan mainintana “VM”. 

Konserni- ja toimitilajaoston varajäsenet Teemu Aaltonen ja Timo Mäkelä poistuivat kokouksesta päätöksenteon jälkeen. 

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Investointisuunnitelmaa ja sen hyväksymismenettelyä koskevan sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että hyvinvointialue suunnittelee investoinnit taloudellisesti kestävästi siten, että niihin käytettävissä oleva rahoitus riittää. Lisäksi tarkoituksena on, että hyvinvointialueiden laajoja investointeja koskevat hankkeet suunnitellaan valtakunnallisten strategisten tavoitteiden mukaisesti ja kustannusvaikuttavasti huomioiden muiden hyvinvointialueiden vastaavat suunnitelmat sekä väestön palvelutarpeet. Investointien ohjaus on kiinteä osa hyvinvointialueiden toiminnan ohjausta ja johtamista.

Hyvinvointialueesta annetun lain 16 §:n mukaan hyvinvointialueen on vuosittain laadittava investointisuunnitelma seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista hyvinvointialuekonsernin investoinneista ja niiden rahoituksesta. Investointisuunnitelma koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen osasuunnitelmista. 

Investointisuunnitelman tulee sisältää tiedot investoinneista ja investointia vastaavista sopimuksista. Lisäksi sen tulee sisältää tiedot hyvinvointialueen toimitilojen ja kiinteistöjen sekä muiden pitkävaikutteisten hyödykkeiden suunnitelluista luovutuksista. Investointiesitykset on eritelty ministeriön ohjeiden mukaisesti rakennuksiin, laite- ja kalustohankintoihin, ICT ja muihin aineettomiin hyödykkeisiin sekä muihin investointeihin. Investointisuunnitelma ei saa olla ristiriidassa hyvinvointialueen lainanottovaltuuden kanssa.

Vuosien 2026–2029 alustava investointisuunnitelma esitetään aluevaltuustolle hyväksyttäväksi joulukuussa 2024. Investointisuunnitelmaa voidaan täydentää keväällä 2025, kun vuoden 2026 lainanottovaltuus on tiedossa. Suunnitelma tuodaan uudelleen hyväksyttäväksi aluevaltuustoon keväällä 2025.

Sisä-Suomen yhteistyöalueen neuvotteluissa 10.9.2024 on tarkasteltu Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueiden investointisuunnitelmat ja yhteisesti todettu, että investointisuunnitelmat eivät sisällä päällekkäisiä investointeja.

Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma      

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävien hankintojen kokonaismäärä on 794,23 milj. euroa vuosina 2026–2029 ja siitä vuodelle 2026 kohdistuu 158,55 milj. euroa.   

Investointeja vastaavat sopimukset sisältävät vuokrakiinteistöihin tehtäviä perusparannuskorjauksia, uudiskohteita, leasing-hankintoja ja in-house yhtiöiden Monetran ja Istekin kautta tehtyjä ICT-hankintoja. Näiden osalta kustannukset tulevat joko rakennusten vuokrina tai järjestelmien palvelumaksuina ja kohdistuvat käyttötalouteen ja heikentävät vuosikatetta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Sosiaali- ja terveyspalvelujen investointisuunnitelmassa vuosina 2026–2029 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 770,58 milj. euroa, josta vuodelle 2026 kohdistuu 144,06 milj. euroa.

Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2026–2029 on 310,53 milj. euroa, josta vuodelle 2026 kohdistuu 75,16 milj. euroa. 

Pelastuspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Pelastuspalvelujen osiossa määrärahavarauksia on esitetty vuosille 2026–2029 yhteensä 23,65 milj. euroa pysyvien vastaavien osiossa ja 49,3 milj. euroa investointeja vastaavien sopimusten osiossa. Vuoden 2026 osalta kohdennukset ovat 14,49 milj. euroa ja 20,15 milj. euroa.

Investointien rahoitus

Hyvinvointialue voi ottaa pitkäaikaista lainaa investointien rahoitukseen lainanottovaltuuden puitteissa. Rahoituksen riittävyys on osoitettava koko hankkeelle. Lainalla ei voi kuitenkaan lyhentää vanhoja lainoja.

Investointisuunnitelmassa omaan taseeseen tehdään palvelujen kannalta keskeiset rakennusinvestoinnit ja ne rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Laite- ja kalustehankinnat ja muut investoinnit rahoitetaan pääsääntöisesti vuosikatteella.

Pirkanmaan hyvinvointialueelle on myönnetty lainanottovaltuutta vuodelle 2023 337,93 milj. euroa ja vuodelle 2024 900 milj. euroa. Vuoden 2025 lainanottovaltuus on 0 €. Vuoden 2026 lainanottovaltuuden osalta päätös tehdään keväällä 2025 ja hyvinvointialueen 2026–2029 investointisuunnitelma tuodaan uudelleen aluevaltuustoon keväällä 2025, kun valtioneuvosto on tehnyt päätöksen vuoden 2026 lainanottovaltuudesta.

Lainakannan muutos vuosina 2026–2029 on yhteensä 347,98 milj. euroa.  Uutta lainaa investointien toteuttamiseksi nostetaan suunnittelukaudella 580 milj. euroa ja vanhojen lainojen lyhennyksiä tehdään suunnittelujaksolla yhteensä 232,02 milj. euroa. Vanhojen lainojen lyhennykseen on huomioitu uusien lainojen aiheuttama korko ja lyhennystarve ja laina-aikana on käytetty laskelmassa 15 vuotta. Vuonna 2026 uutta pitkäaikaista lainaa nostetaan 110 milj. euroa, vanhoja lainoja lyhennetään 50,67 milj. euroa ja lainakannan muutos vuonna 2026 on 59,33 milj. euroa.

Lainanottovaltuus ja sen kohdentaminen vuosina 2023–2026

Vuoden 2023 lainanottovaltuus 337,93 milj. euroa on kohdennettu vuoden 2023 osalta kaikkiin pysyvien vastaavien toteumalukuihin ja investointeja vastaavien sopimukset talousarviolukuihin. Vuodelle 2024 osalta vuoden 2023 lainanottovaltuutta on jäljellä 218,78 milj. euroa ja se on kohdennettu pysyvien vastaavien osalta rakennusten osion lisäksi investointeja vastaaviin sopimuksiin. Vuodelle 2025 vuoden 2023 lainanottovaltuutta on jäljellä 124,17 ja se on kohdennettu investointeja vastaavien sopimusten osalta täysimääräisesti ja pysyvien vastaavien osalta se määrä (6,16 milj. euroa), mikä lainanottovaltuudesta on jäljellä, kun investointeja vastaavat sopimukset on vähennetty. Siten vuoden 2023 lainanottovaltuutta ei ole enää vuoden 2025 jälkeen.

Vuoden 2024 lainanottovaltuutta 900 milj. euroa on kohdennettu vuoden 2024 osalta laite- ja kalustohankintoihin ja vuoden 2025 osalta pysyviin vastaaviin rakentamisen osioon siltä osin, kun vuoden 2023 lainanottovaltuus ei siihen ole riittänyt (56,62 milj. euroa). Vuonna 2026 vuoden 2024 lainanottovaltuudesta on kohdennettu pysyvien vastaavien osalta rakennusten osion lisäksi investointeja vastaaviin sopimuksiin. Vuonna 2026 lainanottovaltuutta on jäljellä 606,89 milj. euroa.

Konserni- ja toimitilajaosto valmistelee aluehallitukselle suuria ja strategisia rakennusinvestointeja (hallintosääntö 14 §). Konserni- ja toimitilajaosto on käsitellyt asian  8.10.2024 (§ 78). Aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen investointisuunnitelmaa koskevista esityksistä ministeriöille. 

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2026–2029 ja Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2026–2029 esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2026–2029.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Strategiajohtaja Arto Ranta oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 11.11.2024 § 295.

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2026–2029 ja Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2026–2029 esittelydiat.

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle,​ että aluevaltuusto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2026–2029.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Lisäksi aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti toivomusponnen: "Tays uudistamisohjelman, Logistiikka- ja pysäköintirakennus vaiheen osalta, selvitetään mahdollisuutta rakentaa se investointeja vastaavana sopimuksena ja siitä päätetään erikseen osana kilpailutuksen valmistelua."

Kokouskäsittely

Aluevaltuutettu Taru Tolvasen (SDP:n valtuustoryhmä) toivomusponsi: "Tays uudistamisohjelman, Logistiikka- ja pysäköintirakennus vaiheen osalta, selvitetään mahdollisuutta rakentaa se investointeja vastaavana sopimuksena ja siitä päätetään erikseen osana kilpailutuksen valmistelua."

Kannatus: toivomusponsi hyväksyttiin yksimielisesti. 

 

 

 

Valmistelija

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Investointisuunnitelmaa ja sen hyväksymismenettelyä koskevan sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että hyvinvointialue suunnittelee investoinnit taloudellisesti kestävästi siten, että niihin käytettävissä oleva rahoitus riittää.  Lisäksi tarkoituksena on, että hyvinvointialueiden laajoja investointeja koskevat hankkeet suunnitellaan valtakunnallisten strategisten tavoitteiden mukaisesti ja kustannusvaikuttavasti huomioiden muiden hyvinvointialueiden vastaavat suunnitelmat sekä väestön palvelutarpeet. Investointien ohjaus on kiinteä osa hyvinvointialueiden toiminnan ohjausta ja johtamista.

Hyvinvointialueesta annetun lain 16 §:n mukaan hyvinvointialueen on vuosittain laadittava investointisuunnitelma seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista hyvinvointialuekonsernin investoinneista ja niiden rahoituksesta. Investointisuunnitelma koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen osasuunnitelmista. 

Investointisuunnitelman tulee sisältää tiedot investoinneista ja investointia vastaavista sopimuksista. Lisäksi sen tulee sisältää tiedot hyvinvointialueen toimitilojen ja kiinteistöjen sekä muiden pitkävaikutteisten hyödykkeiden suunnitelluista luovutuksista. Investointiesitykset on eritelty ministeriön ohjeiden mukaisesti rakennuksiin, laite- ja kalustohankintoihin, ICT ja muihin aineettomiin hyödykkeisiin sekä muihin investointeihin.  Investointisuunnitelma ei saa olla ristiriidassa hyvinvointialueen lainanottovaltuuden kanssa.

Vuosien 2026–2029 alustava investointisuunnitelma on hyväksytty 25.11.2024 aluevaltuuston kokouksessa lähetettäväksi ministeriöihin. Täydennetty investointisuunnitelma 2026-2029 tuodaan aluevaltuustolle uudelleen hyväksyttäväksi syksyllä 2025, kun vuoden 2026 lainanottovaltuus on tiedossa.

Sisä-Suomen yhteistyöalueen neuvotteluissa 25.8.2025 on tarkasteltu Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueiden investointisuunnitelmat ja yhteisesti todettu, että investointisuunnitelmat eivät sisällä päällekkäisiä investointeja.

Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma      

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävien hankintojen kokonaismäärä investointisuunnitelmassa on 722,1 milj. euroa vuosina 2026–2029 ja siitä vuodelle 2026 kohdistuu 175 milj. euroa. Investointeja vastaavien sopimusten osalta summat ovat 390,8 milj. euroa ja 68,6 milj. euroa.

Investointeja vastaavat sopimukset sisältävät vuokrakiinteistöihin tehtäviä perusparannuskorjauksia, uudiskohteita, leasing-hankintoja ja in-house yhtiöiden Monetran ja Istekin kautta tehtyjä ICT-hankintoja. Näiden osalta kustannukset tulevat joko rakennusten vuokrina tai järjestelmien palvelumaksuina ja kohdistuvat käyttötalouteen ja heikentävät vuosikatetta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Sosiaali- ja terveyspalvelujen investointisuunnitelmassa vuosina 2026–2029 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 691 milj. euroa, josta vuodelle 2026 kohdistuu 158,1 milj. euroa.

Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2026–2029 on 342,5 milj. euroa, josta vuodelle 2026 kohdistuu 45,4 milj. euroa.

Pelastuspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Pelastuspalvelujen osiossa määrärahavarauksia on esitetty vuosille 2026–2029 yhteensä 31 milj. euroa pysyvien vastaavien osiossa ja 48,3 milj. euroa investointeja vastaavien sopimusten osiossa. Vuoden 2026 osalta kohdennukset ovat 16,9 milj. euroa ja 23,2 milj. euroa.

Investointien rahoitus

Hyvinvointialue voi ottaa pitkäaikaista lainaa investointien rahoitukseen lainanottovaltuuden puitteissa. Rahoituksen riittävyys on osoitettava koko hankkeelle. Lainalla ei voi kuitenkaan lyhentää vanhoja lainoja.

Investointisuunnitelmassa omaan taseeseen tehdään palvelujen kannalta keskeiset rakennusinvestoinnit ja ne rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Laite- ja kalustehankinnat ja muut investoinnit rahoitetaan pääsääntöisesti vuosikatteella.

Investointien rahoitus tapahtuu vuosikatteella ja pitkäaikaisella lainanotolla. Vuoden 2026 tavoitteellinen vuosikate on 160 milj. euroa ja vuoden 2026 lainanottovaltuus on 24.7 milj. euroa. Pirkanmaan hyvinvointialueelle on myönnetty lainanottovaltuutta vuodelle 2023 337,93 milj. euroa ja vuodelle 2024 900 milj. euroa. Vuoden 2025 lainanottovaltuus oli 0 €.

Lainakannan muutos vuosina 2026–2029 on yhteensä 308,8 milj. euroa. Uutta lainaa investointien toteuttamiseksi nostetaan suunnittelukaudella 535 milj. euroa ja vanhojen lainojen lyhennyksiä tehdään suunnittelukaudella yhteensä 226,2 milj. euroa. Vanhojen lainojen lyhennykseen on huomioitu uusien lainojen aiheuttama korko ja lyhennystarve ja laina-aikana on käytetty laskelmassa 15 vuotta.  Vuonna 2026 uutta pitkäaikaista lainaa nostetaan 100 milj. euroa, vanhoja lainoja lyhennetään 49,2 milj. euroa ja lainakannan muutos vuonna 2026 on 50,8 milj. euroa.

Lainanottovaltuus ja sen kohdentaminen vuonna 2026

Vuonna 2026 vuoden 2023 lainanottovaltuutta käytetään 82,7 milj. euroa, vuoden 2024 lainanottovaltuutta 13,1 milj. euroa ja vuoden 2026 lainanottovaltuutta 24,7 milj. euroa. Liitteenä on selvitys vuoden 2026 investointien rahoituksesta. Vuoden 2026 vuosikate ja lainanottovaltuus riittävät vuoden 2026 uusiin investointeihin.  Tays uudistamisohjelman loppuvaihe on ministeriön ohjeen mukaisesti ensisijaisesti rahoitettava vuosikatteella.

Hatanpään sairaala ja soteasema, Koukkuniemen yhteisöllisen/ympärivuorokautisen asumiset yksiköt ja Tampereen keskuspaloasema ovat nostettu oman taseen investointeihin. Kyseiset kohteet ovat palvelutuotannon jatkuvuuden turvaamiseksi välttämättömiä investointeja , joiden osalta vaihtoehtoina ovat pitkäaikaiset vuokrasopimukset tai osto omaan taseeseen. Palvelutuotannon kehittämisen kannalta osto omaan taseeseen olisi vuokraamista parempi vaihtoehto. Tampereen kaupungin kanssa käydään neuvottelut vuonna 2026.  Mahdolliset ostot tuodaan päätettäväksi aluevaltuustoon vuonna 2026 ja osto omaan taseeseen vuonna 2026 edellyttää vuoden 2026 lainanottovaltuuden muutosta. 

Valiokuntien tehtävät: Hallintosääntö § 90.

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2026-2030, Pirkanmaan hyvinvointialueen täydentäminen 2026-2029 -esittelydiat ja selvitys vuoden 2026 investointien rahoittamisesta.

Päätösehdotus

Tulevaisuus- ja turvallisuusvaliokunta päättää

  1. käydä keskustelun investointisuunnitelmasta ja
     
  2. merkitä tiedoksi Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2026-2029.