Vanhusneuvosto, kokous 17.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 83 Strateginen monituottajuus Pirkanmaan hyvinvointialueella

21436/2024

Valmistelija

  • Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta,

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Vanhusneuvosto päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen 
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Vanhusneuvosto päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen 
  • antaa seuraavat kommentit ohjelman valmisteluun: 
    • Ohjelmasta puuttuu asiakasnäkökulma 
    • Kilpailutusten yhteydessä palveluiden jatkuvuus turvattava, erityisesti asumispalveluissa 

    • Hankinnassa myös pienet palveluntuottajat huomioitava; allianssi tarjoaisi pienille palveluntuottajille mahdollisuuden osallistua kilpailutuksiin

    • Hyvin toimivan palvelun kohdalla myös jatkuvuus huomioitava kilpailutuksessa etuna 

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Antero Saksala alusti pykälän strategisesta monituottajuusohjelmasta ja avasi keskustelun kommenteille. Keskustelussa nousi esiin muun muassa vanhusneuvoston huoli, että strategiassa huomioitaisiin myös asiakkaan näkökulma ja ennen kaikkea asumisolojen turvallisuus. Ja että turvattaisiin jatkuva polku. Neuvosto toivoo, että valmistelussa tutkittaisiin pienten tuottajien allianssimahdollisuus.

Neuvoston antamat kommentit valmistelulle koottiin pöytäkirjaan päätökselle. 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).