Perustelut
Vähän palveluita käyttävien valiokunnalle esitellään kokouksessa asukkaan digipalvelujen kokonaisuutta. Tarkastelu sisältää asiointimäärien läpikäynnin sekä muita nostoja raportointitiedoista. Katsauksessa käsitellään lisäksi digitaalisten palvelujen visiota ja tarkastellaan kehityksen etenemistä vuosina 2025-2026.
Osana kokonaisuutta käsitellään myös seuraavia asioita:
- monikanavaisuutta asiakkaan oikeutena, digi kuuluu kaikille
- puolesta asioinnin ajankohtaiset
- asiakaspalautteet ja
- asiakkaat kehittäjäkumppaneina.
Valiokunta keskustelee esityksen pohjalta aiheesta ja asukkaiden digipalveluiden kehityskohteista valiokunnan näkökulmasta.
Esitysmateriaali tuodaan kokoukseen.
Ehdotus
Vähän palveluita käyttävien valiokunta päättää
- merkitä esityksen ja käydyn keskustelun tiedoksi
- antaa tarvittaessa kannanottonsa asukkaiden digipalvelujen kehityskohteista.
Päätös
Vähän palveluita käyttävien valiokunta päätti
- merkitä esityksen ja käydyn keskustelun tiedoksi
- antaa kannanottonsa asukkaiden digipalvelujen kehityskohteista:
Digipalvelujen kehityksessä on suuntauduttava eteenpäin eikä kehitystä tule pysäyttää. Tärkeää on muistaa, että monikanavaiset digipalvelut luovat uusia mahdollisuuksia ja lisäarvoa. Huoleen, joka liittyy digipalvelujen saavutettavuuteen Pirkanmaan reuna-alueilla, tulee myös vastata. Olemassa olevia palveluita, kuten Lähitoreja, tulee hyödyntää ja tarjota digitukea monikanavaisesti.
Vähän palveluita käyttävien valiokunta on pitänyt digipalveluja tärkeänä asiakokonaisuutena ja keskittynyt niiden käsittelyyn kuluneen valtuustokauden aikana. Valiokunta toivoo, että valiokuntarakenteen muuttuessa, digipalvelut huomioidaan valiokunnissa läpileikkaavasti. Pirkanmaan hyvinvointialueella digipalvelut ovat kehittyneet lyhyessä ajassa valtavasti ja vakiinnuttaneet asemansa osana palvelukokonaisuutta.
Kokouskäsittely
Kuultiin asiantuntijana hankepäällikkö Taru Mannerta sekä projektisuunnittelija Aino Nokelaista.
Todettiin, että valiokunnan jäsen Aino Nokelainen toimii pykälässä asiaa esittelevänä asiantuntijana eikä osallistu valiokunnan keskusteluun.
Valiokunta oli kiinnostunut Digiklinikan asiakaspolkuanalyyseista ja siitä, aiheutuuko Digiklinikalla loppuun hoidetusta asiasta kysyntää muissa yhteydenotto kanavissa. Todettiin, ettei tämä ole toistaiseksi näyttäytynyt suurena ongelmana. Keskustelussa todettiin, että on tärkeää viestiä pirkanmaalaisille siitä, että digipalveluja kannattaa kokeilla, käyttää ja antaa palautetta. Saatu palaute on erittäin arvokasta kehittämistyölle.
Puheenjohtaja esitti, että valiokunnan puheenjohtajisto muotoilee kannanoton pöytäkirjaan käydyn keskustelun pohjalta. Hyväksyttiin yksimielisesti.
Satu Friman-Mahkonen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.