Esitys
Valmistelijan yhteystiedot
Kalustoinsinööri Samuli Ketola, 040 671 6618, etunimi.sukunimi@pirha.fi;
Hankintavastaava Krista Sillman, 041 730 2878, etunimi.sukunimi@tuomi.fi
Hankinnan kuvaus
Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta 23.5.2025 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen Puomitikasauton laaja määräaikaistarkastus. Hankinnan kohteena on valtioneuvoston asetuksen, Asetus työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta (Vna 403/2008 35 §), mukainen nostolavan perusteellinen määräaikaistarkastus. Tarkastettava laite on Bronto Skylift F24HDT (vm. 1996), joka on sijoitettuna Scania P113 HL 6x2 ajoalustaan. Bronton valmistenumero 3849-050.
Kyseessä on kertahankinta.
Hankinnassa oli optioina sijaislaite tarkastuksen ja huollon ajaksi sekä lisätyöt, mikäli tarkastuksessa havaitaan erityisiä korjauksia vaativia kohteita, kuten korroosiota, muodonmuutoksia, murtumia tai vastaavia.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä palvelun hankinta. Hankinnassa sovellettiin lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa.
Hankintaa ei ollut jaettu osiin.
Saadut tarjoukset
Tarjouksen jätti määräaikaan 12.6.2025 klo 12.00 mennessä seuraava yritys: Bronto Skylift Oy Ab (1016431-6).
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.
Bronto Skylift Oy Ab:lle lähetettiin 12.6.2025 täsmennyspyyntö koskien tarjouksella alihankkijatiedoissa ollutta ristiriitaa. Bronto Skylift Oy Ab toimitti hyväksyttävän selvityksen annetussa määräajassa.
Täsmennyspyyntöön saadun vastauksen perusteella tarjouskilpailuun osallistunut tarjous täytti tarjouspyynnön ehdot.
Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta
Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena oli halvin hinta, koska laatu oli otettu huomioon vähimmäisvaatimuksissa.
Koska määräaikaan mennessä jätettiin vain yksi tarjous, tarjousvertailua ei ollut tarpeen suorittaa. Bronto Skylift Oy Ab:n tarjous arvioitiin hinnaltaan hyväksyttäväksi. Edellä mainitun perusteella Bronto Skylift Oy Ab esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Bronto Skylift Oy Ab täyttää tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Bronto Skylift Oy Ab:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkastettu Vastuu Group -palvelusta ennen hankintapäätöstä. Bronto Skylift Oy Ab:n on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava yhteisösakko-ote ja rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyotteet).
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.
Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö
Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen Pelastus- ja ensihoitopalvelut ja vastuuhenkilönä toimii tekninen päällikkö Pekka Mutikainen. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin tehtävänhoitajalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankintaa valmistellut työryhmä
Hankinnan valmistelussa toimi nimetty työryhmä, johon kuuluivat kalustoinsinööri Samuli Ketola Pirkanmaan hyvinvointialueelta ja hankintavastaava Krista Sillman Tuomi Logistiikka Oy:stä.