Esitys
Valmistelijan yhteystiedot
Palvelulinjajohtaja Päivi Tryyki, paivi.tryyki@pirha.fi
Ostopalvelupäällikkö Heli Suuronen, 041 730 9372, heli.suuronen@pirha.fi
Hankintasuunnittelija Anni Lehtimäki, 044 473 9693, anni.lehtimaki@pirha.fi
Hankinnan kuvaus
Hankintapäätös koskee Pirkanmaan hyvinvointialueen dynaamisen kaltaiseen hankintajärjestelmään liittyvää ikäihmisten ympärivuorokautisen palveluasumisen sisäistä tarjouskilpailua. Hankinnasta ilmoitettiin HILMA- palvelussa ja osallistumispyyntö (501860) julkaistiin 29.5.2024. Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta hankintamenettelyyn hyväksytyille ehdokkaille rajatun tarjouspyynnön 18.3.2025.
Hankinta on sisältynyt aluehallituksen hyväksymään vuoden 2024 hankintasuunnitelmaan. Aluehallitus on tehnyt hankinnasta käynnistämispäätöksen 6.5.2024.
Sopimuskausi alkaa aikaisintaan 1.6.2025. Sopimuskausi päättyy kaikilla Palveluntuottajilla 31.12.2026 riippumatta sopimuskauden alkamisajankohdasta. Lisäksi hankintasopimus sisältää mahdollisuuden toistaiseksi voimassa olevaan optiokauteen. Optio voidaan ottaa käyttöön sopimuksessa mainitulla tavalla ilman erillistä päätöstä.
Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 § mukainen menettely. Kyseessä on hankintalain periaatteiden mukainen dynaamisesta hankintajärjestelmästä mukautettu menettely, jossa on kaksi vaihetta (osallistumisvaihe ja tarjousvaihe). Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.
Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:
- Osa-alue 1. ympärivuorokautinen palveluasuminen
- Osa-alue 2. lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen
- Osa-alue 3. vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen (ERHO).
Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 174 000 000 euroa ja sopimuskauden aikana noin 348 000 000 euroa ilman optiota.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.
Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Selvitys hankinnan laatuvaatimuksista
Laatuun liittyvät vaatimukset on huomioitu hankinnan vähimmäisvaatimuksissa.
Saadut tarjoukset
Tarjouksen jättivät määräaikaan 22.4.2025 klo 12.00 mennessä seuraavat neljä markkinatoimijaa:
- Attendo Mi-Hoiva Oy, 0784328-9
- Attendo Oy, 1755463-2
- Ikifit Oy, 1960637-9
- Pirkanmaan Senioripalvelut Oy, 1603041-5
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Kaikki tarjoajat ovat osallistumishakemuksissa vakuuttaneet täyttävänsä osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Valituilta tarjoajilta on tarkistettu vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote, tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.
Hankintayksikkö toimitti Pirkanmaan Senioripalvelut Oy:lle täsmennyspyynnön koskien tyhjiä tarjouksia osa-alueissa Osa-alue 2. lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen ja Osa-alue 3. vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen (ERHO) sekä tilojen hallintaa sopimuskaudella.
Attendo Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö koskien tarjouksella annettujen asiakaspaikkojen ja luvan mukaista paikkamäärää.
Hankintayksikön täsmennyspyyntöihin saatujen vastauksen perusteella kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot. Täsmennyspyynnöt koskivat sellaisia tarjouksen tietoja, joilla ei ollut vaikutusta tarjousten vertailuun.
Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta
Tarjousten vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa, koska laatu huomioitiin osana vähimmäisvaatimuksia. Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.
Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti kaikki tarjouspyynnön mukaiset, soveltuvuusvaatimukset ja palvelua koskevat ehdottomat vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi. Palveluntuottajista muodostetaan etusijajärjestys (=palveluntuottajarekisteri) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. Tarjousvertailu ja etusijajärjestys muodostetaan osa-alueittain halvimman hinnan perusteella. Mikäli tarjoukset ovat vertailussa tasapisteissä, ratkaistaan tasatilanne arpomalla. Arvontapöytäkirja on hankintapäätöksen liitteenä 2.
Palveluntuottajarekisterin täydentäminen: 18.3.2025 julkaistulla sisäisellä tarjouspyynnöllä saadut hyväksytyt tarjoukset arvotaan etusijajärjestykseen jo rekisterissä olevien yksiköiden kanssa, mikäli tähän tarjouspyyntöön on jätetty tarjous samalla tarjoushinnalla kuin jo rekisterissä oleva yksikkö.
Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteellä 1 Vertailutaulukko, jonka mukaisesti vertailussa esitetyt markkinatoimijat esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.
Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö
Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelulinja ja vastuuhenkilönä toimii toimialuejohtaja Mari Ollinpoika. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin tehtävänhoitajalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankintaa valmistellut työryhmä
Hankinnan valmistelussa toimi nimetty ohjausryhmä sekä eri kokoonpanoin kokoontuneita työryhmiä, joihin kuuluivat toimialuejohtaja Mari Ollinpoika, asumisen palvelujohtaja Minna Nummi, koordinoiva ostopalvelupäällikkö Anna Mustonen, ostopalvelupäällikkö Heli Suuronen, hankintapäällikkö Virva Palomäki, suunnittelija Anni Lehtimäki sekä Tuomi Logistiikka Oy:n hankinta-asiantuntija Outi Rissa.