Esitys
Hankinnan kuvaus
Hankinnan kohteena on Pirkanmaan hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien, sosiaalihuoltolain 21§:n mukaisten mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen tuottaminen. Hankinnan tarkoituksena on yhdenmukaistaa Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirtyneiden moninaisten asumispalvelusopimuksien kirjoa sekä ajantasaistaa asumispalvelutuotteet voimassa olevan sosiaalihuoltolain mukaisiksi. Strategisena tavoitteena hyvinvointialueella on lisätä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluiden omaa tuotantoa pitkäjänteisesti: vuoteen 2035 mennessä omassa tuotannossa tulisi olla kymmenen uutta yksikköä. Tämän hankinnan tavoitteena on tuottaa ja turvata asiakasryhmän asumispalvelut Pirkanmaalla asiakkaiden tarpeita vastaavasti sekä erilaiset palvelutarpeet riittävästi huomioiden. Ennakoitu asiakaspaikkamäärätarve palvelutuotekohtaisesti on seuraava: yhteisöllinen asuminen, vahva tuki, päihteetön noin 40 asiakaspaikkaa; yhteisöllinen, vahva tuki, päihteet salliva, 50 asiakaspaikkaa. Lisäksi tuetun asumisen palvelujaksokapasiteetiksi on ennakolta määrätty 1200 jaksoa vuodessa. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkiminen yksityisiltä palveluntuottajilta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palvelujen riittävän saatavuuden takaamiseksi oman tuotannon kehittämisen aikana.
Perustelut
Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta 15.8.2024 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen Yhteisöllisen asumisen, kevyt ja tuetun asumisen palvelut. Hankinnan kohteena olevat palvelut ovat tarkoitettu täysi-ikäisille asiakkaille, jotka erityisestä syystä tarvitsevat apua tai tukea asumiseensa tai sen järjestämiseen.
Sopimuskausi alkaa 1.1.2025 ja on toistaiseksi voimassa oleva. Sopijapuolet voivat irtisanoa hankintasopimuksen hankintasopimuksessa ilmoitetuin irtisanomisehdoin.
Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 § mukainen menettely. Hankintamenettely mahdollistaa uusien Palveluntuottajien sekä aiemmin valittujen Palveluntuottajien uusien palvelutuotteiden liittämisen sopimuskaudelle hankintamenettelyn uudelleenavauksessa. Hankintamenettely on tarkoitettu hankintalain luvun 12 mukaisiin hankintoihin. Hankintamenettelynä käytetään soveltuvin osin hankintalain 32 §:n avoimen menettelyn säännöksiä kuitenkin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä tarkemmin kuvatulla tavalla. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.
Hankinta on jaettu osiin palvelutuotteittain seuraavasti:
Osa-alue 1: Yhteisöllinen asuminen, kevyt
Osa-alue 2: Yhteisöllinen asuminen, vahvempi tuki
Osa-alue 3: Yhteisöllinen asuminen, vahvempi tuki, päihteet salliva
Osa-alue 4: Tuettu asuminen
Hankinnan arvioitu vuosiarvo osa-alueiden 2–3, osalta on 2 000 000 euroa. Osa-alueen 4. Tuettu asuminen arvioitu vuosiarvo on 5 000 000 euroa. Hankintasopimus ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitteita.
Tarjouspyyntöön lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 2.9.2024, jolla korjattiin liitteen hankintasopimusluonnos kirjoitusvirhe koskien päivämäärää sekä tarjouspyynnön muut tiedot-kohdasta korjattu kirjoitusvirhe.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.
Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Saadut tarjoukset
Tarjouksen jätti määräaikaan 11.9.2024 klo 12.00 mennessä 37 tarjoajaa. Tarjoajat osa-alueittain 2, 3 ja 4 on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa (liite 1).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Valituilta tarjoajilta on tarkistettu tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Valituilta tarjoajilta tarkistetaan viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.
Tarjoajalle Avoin Care Oy (3291698-8) lähetettiin 13.9.2024 poikkeuksellisen alhaisen hinnan selvitys koskien tarjousta osa-alueessa 4. Tuettu asuminen. Tarjoaja toimitti hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä.
Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.
Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta
Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena on halvin hinta. Tilaaja on sisällyttänyt hankintaan palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.
Tarjousten vertailu suoritettiin osa-alueittain tarjouspyynnössä kuvatun mukaisesti seuraavasti:
Osa-alue 2: Yhteisöllinen asuminen, vahvempi tuki
Tarjousten vertailuperusteena on halvin hinta. Osa-alueeseen valitaan tarjouspyynnön mukaisesti kolme (3) yksikköä tuottamaan palvelua. Mikäli osa-alueeseen tulee useampia yksiköitä sisältäviä tarjouksia, valitaan yksiköt tarjoajan tarjouksessa ilmoittamassa järjestyksessä. Valitut palveluntuottajat sekä yksiköt on ilmoitettu liitteessä 1 Vertailutaulukko sijajärjestyksellä 1–3.
Osa-alue 3: Yhteisöllinen asuminen, vahvempi tuki, päihteet salliva
Tarjousten vertailuperusteena on halvin hinta. Osa-alueeseen valitaan kaksi (2) yksikköä tuottamaan palvelua. Valitut palveluntuottajat sekä yksiköt on ilmoitettu liitteessä 1 Vertailutaulukko sijajärjestyksellä 1–2.
Osa-alue 4: Tuettu asuminen
Tarjouspyynnön mukaisesti kaikki tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset valitaan vertailuun. Osa-alueessa oli määritelty kattohinta 68 euroa.
Tarjousten vertailu suoritettiin kaksivaiheisesti. Ensin tarjoajat asetettiin sijajärjestykseen halvimman hinnan perusteella siten, että edullisimman tarjoushinnan tarjonnut tarjoaja on sijajärjestyksessä ensimmäisenä ja muut tarjoajat tuntihintansa osoittamassa järjestyksessä. Sijajärjestyksen muodostamisen jälkeen tarjouksissa tarjotut tukijaksojen määrät laskettiin yhteen siihen saakka, kunnes ilmoitettu 1200 tukijakson vuosikapasiteetti tuli täyteen. Mikäli tarjoaja oli ilmoittanut arvioidun tukijaksomäärän haarukkana, laskettiin tukijaksojen vuosikapasiteettimäärään isompi luku.
Tarjouspyynnössä kuvatun mukaisesti tasatilanteessa sijajärjestys ratkaistaan arpomalla. Osa-alueessa 4 kyseisten tarjousten osalta lopullinen sijajärjestys ratkaistiin arvonnan perusteella 20.9.2024. Saman sijan saaneet tarjoukset ja niiden sijajärjestyksen arvonta on kuvattu tarkemmin hankintapäätöksen liitteessä 2 Arvontapöytäkirja.
Valitut palveluntuottajat sekä yksiköt on ilmoitettu liitteessä 1 Vertailutaulukko sijajärjestyksellä 1–8. Sijajärjestyksessä 9–36 (korostettu harmaalla taustavärillä) ilmoitetut tarjoajat eivät tule valituksi sopimuskaudelle, koska ilmoitettu 1200 tukijakson kapasiteetti tuli täyteen.
Edellä mainitut esitetään valittavaksi sopimuskumppaneiksi osa-alueittain hankintapäätöksen liitteen 1 Vertailutaulukko mukaisessa sijajärjestyksessä.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.
Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö
Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen Pirkanmaan hyvinvointialueen avopalvelujen palvelulinja ja vastuuhenkilönä toimii Toimialuejohtaja Maria Päivänen. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankintaa valmistellut työryhmä
Hankinnan valmistelussa toimi nimetty ohjausryhmä sekä eri kokoonpanoin kokoontuvia työryhmiä, joihin kuuluivat toimialuejohtaja Maria Päivänen, vastuualuejohtaja Elina Anttila, vastuualuejohtaja Kaisa Luoto, palvelupäällikkö Mari Selin-Kivenvuori, ostopalvelupäällikkö Marjut Schroderus, palvelupäällikkö Katariina Liimatainen, palvelupäällikkö Reeta Vainio, johtava sosiaalityöntekijä Minna Taipale, suunnittelija Kristiina Terävä ja hankinta-asiantuntija Pia Ritari Tuomi Logistiikka Oy:stä.