Esitys
Pirkanmaan hyvinvointialueen Asukaspooli osallistumisen vauhdittajana -hankkeen osallistumisenmenetelmäkokeilu asukaspaneelista tehdään ulkopuolisen yrityksen kanssa.
Kokeilutyön tarve
Pirkanmaan hyvinvointialueella toteutetaan vuoden 2023 aikana useita eri menetelmäkokeiluja asukkaiden osallistumismahdollisuuksien lisäämiseksi Pirkanmaan hyvinvointialueella. Yksi suurimmista kokeiluista on asukaspaneelina tunnettu menetelmä, joka on yksi osa Sitran demokratian työkalupakkia, joka esittelee monipuolisesti keinoja saada asukkaiden ja kansalaisten ääni kuuluviin.
Asukaspaneelissa käydään puntaroivaa kansalaiskeskustelua. Siinä satunnaisotannalla valittu joukko tavallisia asukkaita yhdessä syvällisesti perehtyy ja keskustelee määrätystä aiheesta ja muodostaa siitä julkilausuman päätöksentekijöille ja alueen asukkaille. Asukaspaneelia voi käyttää myös palveluiden käyttäjien mielipiteiden näkyväksi tekemiseen osana päätöksentekoprosessia, jolloin puhutaan asiakaspaneelista. Asiakaspaneelin järjestämiseen sovelletaan samoja periaatteita kuin asukaspaneelin järjestämiseen.
Asukaspaneelin tavoitteena on käydä tavoitteellista ja puntaroivaa keskustelua määrätystä aiheesta fasilitaattorien vetämänä. Asukaspaneeli on sopiva menetelmä erityisesti silloin, kun keskusteltava aihe on monitahoinen, siihen liittyy ristiriitoja muun muassa eriävien arvojen tai intressien näkökulmasta eikä siihen löydy yksiselitteistä vastausta Paneeli muodostaa aiheesta julkilausuman, joka voi sisältää ehdotuksia, suosituksia tai kannanottoja aluevaltuuston käyttöön. Julkilausuma julkaistaan myös asukkaiden tietoon.
Työn tavoitteena on:
- Toteuttaa Sitran asukaspaneeli-mallin mukainen asukaspaneeli
- Valmentaa hyvinvointialueelle puntaroivan asukaspaneelin järjestämisprosessin ja toteuttamisen tiedot ja taidot.
- Lisätä hyvinvointialueen tietoutta menetelmän käyttötarkoituksista, hyödyistä ja mahdollisuuksista asukkaiden aktivoimiseksi.
Menetelmäkokeiluiden tarkoituksena on saada kokemuksia eri menetelmien hyödyistä suhteessa käytettyihin resursseihin. Asukaspaneelit ovat yksi työlläimmistä asukkaita aktivoivista menetelmistä, mutta maailmalla siitä on saatu erittäin hyviä kokemuksia niin asukkaiden, kuin organisaatioiden näkökulmasta. Nyt nähdään tärkeänä oppia tämä puntaroivan kansalaiskeskustelun koko prosessi ja kuinka se toteutetaan oikeaoppisesti suunnittelusta julkilausumaksi. Tarkoituksena on tuoda uutta oppia organisaatioon ja vähentää riippuvuutta ulkoisista palveluntuottajista.
Toteutustyön tuloksena Pirkanmaan hyvinvointialue saa hyvän näkemyksen siitä, kuinka puntaroivaa kansalaiskeskustelua voidaan käydä asukaspaneeleiden muodossa asukkaiden ja hyvinvointialueen välillä. Hyvinvointialueen henkilöstöä valmennetaan koko prosessin aikana menetelmän osaajiksi, jolloin tulevaisuudessa asukas- ja asiakaspaneeleiden järjestäminen onnistuu tarvittaessa Pirkanmaan hyvinvointialueen sisäisesti toteutettuna.
Tarjousta pyydettiin toteutustyöstä Osana yhteistä ratkaisua Oy:ltä, Fountain Park Oy:ltä sekä Grape people Oy:ltä. Tarjouksia arvioitaessa painotettiin hinnan lisäksi eniten toimittajan aikaisempaa puntaroivan demokratian osaamista, valmennuksellista otetta sekä osaamisensiirron tärkeyttä prosessista Pirkanmaan hyvinvointialueelle.
Edellä mainitun perusteella esitetään, että Asukaspooli osallistumisen vauhdittajana –hankkeen Asukaspaneeli-osakokonaisuuden toteutustyöhön valitaan Osana yhteistä ratkaisua Oy:n tarjous hintaan 31 927 euroa + alv. Matka- ja majoituskulut laskutetaan erikseen.
Työn vaiheet ja toteutus:
- Suunnittelu
- Paneelin kokoaminen
- Asiantuntijoiden kutsuminen
- Valmistellaan fasilitointi
- Järjestetään keskustelutilaisuudet
- Julkilausuman julkistus
Valmistelijan yhteystiedot
Asiakaskokemuspäällikkö Marika Järvinen marika.jarvinen@pirha.fi, puh. 050 596 9188.