11305/2024
Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosääntö 22 § Tukipalvelujohtajan päätös § 2/2024
Lakiin digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (digipalvelulaki 306/2019) on lisätty 6 a §, jossa säädetään velvoitteista, jotka viranomaisen on täytettävä, kun hallinnon asiakkaalle annetaan neuvontaa käyttämällä reaaliaikaiseen viestien vaihtoon perustuvaa palveluautomaatiota eli niin sanottua chatbottia.
Viranomaisen on muun muassa ennalta varmistettava, että palveluautomaatiossa tuotettavan neuvonnan tietosisältö on asianmukaista ja se täyttää hyvän kielenkäytön vaatimuksen. Lisäksi viranomaisen on seurattava palveluautomaatiolla annettavan neuvonnan laatua ja muuta sen asianmukaisuutta sekä nimettävä seurannasta vastaava henkilö, jonka tehtävänä on myös huolehtia laaduntarkkailun toteuttamisesta.
Digipalvelulain 6 a § tuli voimaan 1.5.2023. Ennen 1.5.2023 käytössä ollut palveluautomaatio on saatettava lain mukaiseksi ja sille on nimettävä seurannasta ja laaduntarkkailun toteuttamisesta huolehtiva henkilö 18 kuukauden kuluessa lain voimaantulosta.
Tällä hetkellä keskeisin palveluautomaatiota asiakkaiden neuvonnassa hyödyntävä Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelu on Pirha-chat. Palveluautomaation laadun ja asianmukaisuuden seuranta on tarkoituksenmukaisinta toteuttaa integraatiotoiminnan digikehittämisen vastuuyksikössä, joka vastaa myös Pirha-chatin sisällön tuottamisesta ja kehittämisestä.
Nimeän Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluautomaation seurannasta vastaavaksi ja laaduntarkkailun toteuttamisesta huolehtivaksi henkilöksi digikehittämisen vastuuyksikön hankepäällikkö Taru Mannerin.