Esitys
Valmistelijan yhteystiedot
Suunnittelija Anni Aurasto, anni.aurasto@pirha.fi, 040 129 7287
Ostopalvelupäällikkö Alli Ruuhilehto alli.ruuhilehto@pirha.fi, 050 501 0400
Päätöksen perustelu
Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus teki 27.01.2025 päätöksen § 26 Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaisten henkilöiden päiväaikaisen toiminnan palvelujen hankinnasta (7305/2024). Sopimuskausi hankintamenettelyyn hyväksytyillä palveluntuottajilla alkoi 1.4.2025.
Kyseisen päätöksen mukaisten hankintojen lisäksi Pirkanmaan hyvinvointialueella on jäljempänä tarkemmin perustellusti tarvetta tehdä suorahankintana ns. yksilöhankintoja.
Tämän hankintapäätöksen kohteena ovat jäljempänä esitettyjen yksiköiden asiakkaiden aamupäivätoiminta tässä hankintapäätöksessä esitetyltä ajalta.
Tässä päätöksessä tarkoitetut hankinnat ovat julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, ”hankintalaki”) liitteen E mukaisia sosiaali- ja terveyspalveluiden hankintoja. Tämä hankintapäätös sisältää jäljempänä esitetyissä oppilaitoksessa opiskelevien, liitteessä eriteltyjen asiakkaiden aamupäivätoiminnan yksilöhankinnat.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta. Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 3. kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Pirkanmaan hyvinvointialueen hankintaohjetta.
Yksilöhankinnat toteutetaan suorahankintoina, koska niille on hankintalain 110 §:n mukaiset perusteet.
Hankintalain 110 §:n mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan yksittäisissä tapauksissa hankintalain 12 luvun mukaisissa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa, jos tarjouskilpailun järjestäminen tai palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän asiakassuhteen turvaamiseksi. Tämä hankintapäätös tehdään turvaamaan Pirkanmaan hyvinvointialueen lakisääteisten tehtävien häiriötön toiminta ja palvelujen jatkuvuus.
Asiakkaan osalta on arvioitu, että palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta ja erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän asiakassuhteen turvaamiseksi. Asiakkaiden aamupäivätoiminnan aikaisempi sopimus Tampereen kaupungin kanssa on päättynyt, eikä Tampereen kaupunki tarjoa kyseistä palvelua enää perusopetuslain mukaisena palveluna. Asiakkaiden kannalta olisi kohtuutonta ja epätarkoituksenmukaista, jos aamupäivätoiminta ei jatkuisi ennallaan. Tällä hankinnalla turvataan yksikössä olevien nykyisten ja uusien asiakkaiden palveluiden jatkuvuutta, mikä on välttämätöntä asiakkaiden arjen sujuvuuden varmistamiseksi. Siten suorahankinta erityistilanteessa on perusteltu.
Tämän päätöksen mukainen yksilöhankinta alkaa tässä yksilöhankinnassa yksilöidyillä asiakkailla (ks. erillinen liite) 6.8.2025. Yksittäistä asiakasta koskeva yksilöhankinta päättyy siihen päivään, kun asiakkaan palvelutarve lakkaa tai asiakas poistuu palvelusta. Yksilöhankinta päättyy myös siinä tapauksessa, kun oppilaitoksen lukuvuosi päättyy 30.5.2026.
Tämä hankintapäätös kohdistuu seuraaviin yksiköihin:
Tampereen kaupunki, Y-tunnus 0211675-2, yhteensä kaikissa toimipisteissä noin 41 asiakasta
Puistokoulu, Vuoreksen puistokatu 91, 33870 Tampere
Vuoreksen koulu, Rautiolanrinne 2, 33870 Tampere
Sammon koulu, Teiskontie 16, 33540 Tampere
Annalan koulutalo, Juvankatu 53, 33710 Tampere
Karosen koulutalo, Juvankatu 71, 33710 Tampere
Lentävänniemen koulu, Vähäniemenkatu 42, 33410 Tampere
Etelä-Hervannan koulu, Mekaniikanpolku 9, 33720 Tampere
Raholan koulu (Harjun koulutalo), Nokiantie 22, 33270 Tampere
Hankintapäätös koskee edellä mainituissa yksiköissä 6.8.2025-30.5.2026 opiskelevia asiakkaita. Asiakkaat on eritelty erillisellä salassa pidettävällä liitteellä. Heidän palvelutarpeensa on arvioitu ja se täyttää vammaispalvelulain mukaiset kriteerit. Tähän suorahankintasopimukseen voidaan sijoittaa uusia opiskelijoita kesken lukuvuoden, mikäli palvelun tarve tulee ajankohtaiseksi. Palvelun sisältö kuvataan palvelukuvauksessa ja hankintasopimuksessa.
Palvelun hinta on noin 1 500,00 euroa/lukukausi/asiakas ja laskutus tapahtuu toteutuneiden tuntien perusteella.
Edellä mainitun perusteella esitetään, että vammaisten henkilöiden aamupäivätoiminnan palvelua suorahankitaan edellä mainitun yksikön asiakkaiden osalta Tampereen kaupungilta (y-tunnus 0211675-2).
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi palveluntuottajilta.
Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia ja asiakaskertomukseen kirjattuja yksilökohtaisia perusteluja lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen. Asiakirjoja säilytetään Pirkanmaan hyvinvointialueen sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa kirjaamoon.
Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö
Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaispalveluiden toimialue. Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään vammaispalveluiden toimialuejohtaja Tuulikki Parikka. Henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin viran tai toimen haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Päätöstoimivalta
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tehtäväalueen toimintasäännön (24.6.2025 § 76, voimaan 1.7.2025) 6. luvun mukaan toimialuejohtaja päättää alaisensa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta sekä näihin päätöksiin liittyvien sopimusten hyväksymisestä käyttösuunnitelman rajoissa enintään 500.000 euroon.