Perustelut
Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian mukainen tavoite on: Osallistuminen palveluiden kehittämiseen on helppoa ja osa henkilöstön sekä asukkaiden arkea. Toimeenpano-ohjelman mukaisesti luodaan rakenteita, jotka edistävät asiakaskokemuksen ja osallistumisen kehittämistä Pirkanmaan hyvinvointialueella.
Henkilöstölle suunnatun koulutus- ja valmennuskokonaisuuden avulla lisätään ymmärrystä asiakaskokemuksesta ja osallistumisesta, opitaan selkeyttämään asiakkaan palvelupolkua sekä parantamaan palveluiden ymmärrettävyyttä ja saavutettavuutta. Kokonaisuuden avulla lisätään yhteiskehittämisen taitoja. Yhteiskehittämisessä ovat mukana sekä asiakkaat että henkilöstö. Yhdessä kehitetyt palvelut vastaavat paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja lisäävät henkilöstön työssä viihtyvyyttä.
Koulutus- ja valmennuskokonaisuuden pohjana on vuonna 2021 Tähtisairaala-yhteistyössä luotu alustava konsepti. Konseptia on kehitetty edelleen vastaamaan Pirkanmaan hyvinvointialueen tavoitteita. Se sisältää viisi asiakaslähtöisyyden teemaa ja kolme osaamisen tasoa, jotka huomioivat aiheen laajuuden sekä eri kohderyhmät. Tieto-taso lisää koko henkilöstön tietoa ja yhteistä ymmärrystä asiakaslähtöisyydestä, Taito-taso antaa mahdollisuuden syventää osaamistaan eri teemoissa ja Soveltamisen-taso antaa osaamista ja välineitä toiminnan kehittämiseen.
Asiakaslähtöisyyden koulutus- ja valmennuskokonaisuutta esittelee suunnittelija Sirpa Vallittu-Corell.
Ehdotus
Esittelijä
-
Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi
Asiakkuus- ja laatujaosto päättää
- merkitä tiedoksi asiakaslähtöisyyden koulutus- ja valmennuskokonaisuuden.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.