Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 22.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 29 Asiakkuus- ja laatujaoston työsuunnitelma

278/2022

Valmistelija

  • Tuukka Salkoaho, integraatiojohtaja, tuukka.salkoaho@pirha.fi
  • Marika Järvinen, kehittämispäällikkö, Marika.Jarvinen@pirha.fi
  • Kirsi Sario, Kehittämispäällikkö, Kirsi.Sario@pirha.fi
  • Taru Kuosmanen, Sosiaali- ja terveysjohtaja, Taru.Kuosmanen@pirha.fi

Perustelut

Asiakkuus- ja laatujaosto on käsitellyt kokouksissaan 12.4.2022 § 6 ja 20.6.2022 § 21 jaoston tehtäviä ja päätösvaltaa. Jaoston kesäkuun kokouksessa päätettiin, että jaostolle valmistellaan seuraavaan kokoukseen tarkennettu tiekartta jaoston tehtävien osalta.

Hallintosäännön mukaan jaosto ratkaisee tarvittaessa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain ja sosiaalihuoltolain perusteella tehdyt oikaisuvaatimukset ja toimii tartuntatautilain mukaisena monijäsenisenä toimielimenä.

Edelleen hallintosäännön mukaan asiakkuus- ja laatujaoston tehtävänä on

  1. Valmistella osaltaan asiakaskokemustavoitteen ja arvioida sen toteutumista
     
  2. Valmistella aluehallitukselle asiakaskokemus- ja osallisuuden -suunnitelman ja arvioida sen toteutumista
     
  3. Tuoda esille mahdollisuuksia asiakaslähtöisen kulttuurin kehittämiselle  
     
  4. Asettaa laatutavoitteet omalle tuotannolle ja ostopalveluille
     
  5. Seurata ja arvioida järjestämisvastuun ja palvelujen tasapuolisen saatavuuden toteutumista raportoinnin pohjalta ja arvioida palvelujen laatua yhdessä palvelutuotannon kanssa
     
  6. Arvioida ja käsitellä asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelman toteutuma 
     
  7. Käsitellä vuosittain potilas- ja sosiaaliasiavastaavien selvitykset
     
  8. Käsitellä ja seurata asiakastyytyväisyyttä raportoinnin pohjalta
     
  9. Päättää järjestöavustusten myöntämisestä

 

Asiakkuus- ja laatujaoston tehtävät ja päätösvalta palvelutuotannon valvonnassa määritellään hallintosäännössä järjestämisvastuun siirtymiseen 1.1.2023 mennessä.

Sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmanen, integraatiojohtaja Tuukka Salkoaho, kehittämispäällikkö Marika Järvinen ja kehittämispäällikkö Kirsi Sario avaavat työsuunnitelmaa kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Taru Kuosmanen, Sosiaali- ja terveysjohtaja, Taru.Kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • hyväksyä liitteen mukaisen asiakkuus- ja laatujaoston työsuunnitelman syksylle 2022. 

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti

  • hyväksyä liitteen mukaisen asiakkuus- ja laatujaoston työsuunnitelman syksylle 2022. 

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja ehdotti seuraavat lisäykset huomioitavaksi jaoston syksyn 2022 työsuunnitelmaan; 19.9. kokouksessa keskustellaan jaoston tehtävien tarkennuksista hallintosääntöön, 31.10. tai 28.11. kokoukseen toivotaan THL:stä katsausta laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin kokonaistilanteesta sote- palveluissa sekä 28.11. kokouksessa keskustellaan vuoden 2023 jaoston erityisistä tarkastelupisteistä. Ehdotukset hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisäksi puheenjohtaja ehdotti, että 31.10. kokous pidetään läsnäolokokouksena ja muut syksyn 2022 kokoukset pidetään etäkokouksina. Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).