29802/2023
Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 § mukaan hankintapäällikkö Leila Haakana päättää tavara-, laite- ja toimintavarustushankintojen sopimusten hyväksymisestä.
Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.
Valmistelijan yhteystiedot
Tommi Härkönen, 040 173 4434, tommi.harkonen@tuomi.fi
Hankinnan kuvaus
Tuomi Logistiikka Oy lähetti Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen toimeksiannosta 10.8.2020 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen 288680. Hankinnan kohteena olivat Suun terveydenhuollon vastaanottotoiminnan hoitokoneet ja hoitokaapistot sekä pienlaitteet ja instrumentit kahden (2) vuoden sopimuskaudelle.
Kyseessä oli hankintalain (1397/2016) mukainen EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankintamenettelynä oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.
Hankinta oli jaettu kahteentoista eri osa-alueeseen. Tarjouksen jätti määräaikaan 11.9.2020 klo 14 mennessä kaikkiin osa-alueisiin Plandent Oy (Y-tunnus 0112771-6).
Palvelulinjajohtaja Eeva Torppa-Saarinen on tehnyt 10.11.2020 hankinnasta hankintapäätöksen § 129. Päätöksen mukaisesti hankintaan sisältyi optio sopimuksen jatkamisesta kahdella (2) yhden (1) vuoden optiokaudella. Optio otettiin huomioon tarjouspyynnössä ja hankinnan ennakoidun arvon laskennassa.
Pirkanmaan hyvinvointialueen esittää toisen optiokauden käyttöönottoa Plandent Oy:n osalta hankintapäätöksen mukaisesti.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.
Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö
Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialue ja vastuuhenkilönä toimii avopalveluiden palvelulinjajohtaja Eeva Torppa-Saarinen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Päätän, että suun terveydenhuollon vastaanottotoiminnan hoitokoneiden ja hoitokaapistojen sekä pienlaitteiden ja instrumenttien hankintaa jatketaan toiselle optiovuodelle 7.11.2023–6.11.2024 Plandent Oy:n (Y-tunnus 0112771-6) kanssa.
Hankintalain 136 §:n mukaan hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta kilpailutusta muun muassa silloin, kun muutoksen tarve johtuu muuttuneista olosuhteista, joita huolellinen hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida eikä muutos vaikuta hankintasopimuksen yleiseen luonteeseen. Muutos ei vaikuta hankintasopimuksen yleiseen luonteeseen. Plandent Oy:n kanssa on neuvotteluin sovittu sopimushintojen 5 %:n korotuksesta ajalle 7.11.2023–6.11.2024. Muutoksessa on kyse vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta, jonka arvo on alle 10 % alkuperäisen sopimuksen arvosta.