§ 26/2023 Sosiaalihuoltolain mukaisten tapaamispalvelujen pienhankinta Sastamalan sijaishuoltopalvelut Oy:ltä

Lataa 

1560/2023

Päätöspäivämäärä

19.12.2023

Päätöksen tekijä

Toimialuejohtaja, perhepalvelut

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tehtäväalueen toimintasäännön (§101/2022) 7. luvun mukaan toimialuejohtaja päättää alaisensa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä käyttösuunnitelman rajoissa enintään 500 000 euroon saakka.

Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.

Esitys

Valmistelijan yhteystiedot

Ostopalvelupäällikkö Elisa Sivula, 044 481 1115, elisa.sivula@pirha.fi

Pirkanmaan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palvelulinjan johtamisen tuen palvelut pyysi perhepalvelujen toimialueen perheoikeudelliset palvelujen toimeksiannosta 04.12.2023 tarjousta sosiaalihuoltolain mukaisista tapaamispalveluista Sastamalan sijaishuoltopalvelut Oy:ltä (2342258–0).

Hankinnan kohteena on sosiaalihuoltolain § 27 (lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonta) mukaisten tehtävien tuottaminen tilaajan asiakkaille kunta-alalla Sastamala, Punkalaidun, sekä Nokia niiden asiakkaiden osalta, joille tuotettavan palvelun sijainti luontevimmin soveltuu.

Tämä pienhankintasopimus on rinnakkainen sosiaalihuoltolain mukaisten tapaamispalvelujen hankintasopimukselle (TRE: 2477/02.07.01/2022), joka on voimassa hyvinvointialueen Tampereen ja Oriveden kunta-aloilla ja joka pitää sisällään sopimuksen osittaisen käyttöalan laajentamisen option.

Tämä sopimus solmitaan turvaamaan Sastamalan kaupungin ja Sastamalan sijaishuoltopalvelujen hankintasopimuksen (SOPIMUS VALVOTTUJEN TAPAAMISTEN, TUETTUJEN TAPAAMISTEN JA VALVOTTUJEN VAIHTOJEN TOTEUTTAMISESTA, sopimustunniste 2022.390.1) puitteissa Sastamalan ja Punkalaitumen kuntien alueella järjestettyjen yksilökohtaisten asiakaspalvelujen jatkuvuutta kyseisen sopimuksen yhden vuoden optiokauden päättyessä 31.12.2023, sekä täydentämään uusien asiakkuuksien osalta palveluverkon kattavuutta Sastamalan, Punkalaitumen ja Nokian alueella siihen saakka, että tapaamispalvelujen ostopalvelut ovat hyvinvointialuetasoisesti tarkoituksenmukaisella tavalla kilpailutettu. Julkisena hankintana hankintasopimus tullaan kilpailuttamaan tietyin määräajoin.

Sopimuskausi on 01.01.2024 - 31.12.2024. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen Tilaajalla on oikeus jatkaa hankintasopimusta toistaiseksi voimassa olevalle optiokaudelle. Tilaaja tekee option käytöstä erillisen päätöksen.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta. Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 3. kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Pirkanmaan hyvinvointialueen hankintaohjetta.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 40 000 euroa vuodessa.

Koska kyseessä on palvelu, jonka arvo jää alle sotepalveluhankintarajan ja muutoin kilpailuttamalla ei olisi saavutettu parempia hinta- tai laatuehtoja, tarjous pyydettiin vain Sastamalan sijaishuoltopalvelut Oy:ltä (2342258–0).

Tilaaja on asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.

Tarjoajan tarjous vastasi tarjotulle palvelulle ja tarjoajan soveltuvuudelle asetettuihin vaatimuksiin. Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.  

Tarjoajalta on tarkistettu tilaajavastuulain (1233/2006) 5§:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Valitulta tarjoajalta tarkistetaan viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.

Tarjoajan tarjous täytti tarjouspyynnön ehdot.

Sastamalan sijaishuoltopalvelut Oy (2342258–0) tarjosi tapaamispalveluita seuraavin hinnoin:

Valvottu vaihto

Arkipäivisin maanantaista perjantaihin

Klo 8–18 välitön asiakastyö 50 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 50 €/henkilötyötunti

Lauantaisin

Klo 8–18 välitön asiakastyö 55 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 55 €/henkilötyötunti

Sunnuntaisin/pyhäpäivinä

Klo 8–18 välitön asiakastyö 65 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 65 €/henkilötyötunti

Tuettu tapaaminen

Tapaamispaikassa järjestetty tuettu tapaaminen

Arkipäivisin maanantaista perjantaihin

Klo 8–18 välitön asiakastyö 50 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 50 €/henkilötyötunti

Lauantaisin

Klo 8–18 välitön asiakastyö 55 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 55 €/henkilötyötunti

Sunnuntaisin/pyhäpäivinä

Klo 8–18 välitön asiakastyö 65 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 65 €/henkilötyötunti

Muualla kuin tapaamispaikassa järjestetty tuettu tapaaminen

Arkipäivisin maanantaista perjantaihin

Klo 8–18 välitön asiakastyö 50 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 50 €/henkilötyötunti

Lauantaisin

Klo 8–18 välitön asiakastyö 55 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 55 €/henkilötyötunti

Sunnuntaisin/pyhäpäivinä

Klo 8–18 välitön asiakastyö 65 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 65 €/henkilötyötunti

Valvottu tapaaminen

Tapaamispaikassa järjestetty valvottu tapaaminen (yhden valvojan toteuttamana)

Arkipäivisin maanantaista perjantaihin

Klo 8–18 välitön asiakastyö 50 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 50 €/henkilötyötunti

Lauantaisin

Klo 8–18 välitön asiakastyö 55 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 55 €/henkilötyötunti

Sunnuntaisin/pyhäpäivinä

Klo 8–18 välitön asiakastyö 65 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 65 €/henkilötyötunti

Toisen valvojan tuntihinta erikseen sovittua työparityöskentelyä koskien

Arkipäivisin maanantaista perjantaihin

Klo 8–18 välitön asiakastyö 50 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 50 €/henkilötyötunti

Lauantaisin

Klo 8–18 välitön asiakastyö 55 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 55 €/henkilötyötunti

Sunnuntaisin/pyhäpäivinä

Klo 8–18 välitön asiakastyö 65 €/henkilötyötunti

Klo 18–20 välitön asiakastyö 65 €/henkilötyötunti

Hinnat ovat muotoa alv 0 %.

Edellä mainitun perusteella esitetään, että sosiaalihuoltolain mukaisten tapaamisten palvelu hankitaan Sastamalan sijaishuoltopalvelut Oy (2342258–0):ltä.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Pirkanmaan hyvinvointialueen sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen palveluhankinnat@pirha.fi.

Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palvelulinjan perhepalvelujen toimialue ja vastuuhenkilönä toimii toimialuejohtaja Kaisa Bragge. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan valmistelussa toimi nimetty työryhmä, johon kuuluivat palvelupäällikkö Teija Virtanen, johtava sosiaalityöntekijä Birgitta Jyrkkä ja ostopalvelupäällikkö Elisa Sivula.

Liitteet

Sopimusluonnos

Palvelukuvausluonnos

Sopimuksen liiteluonnos Hinnat

Sopimuksen liiteluonnos Salassapito- ja turvallisuusliite

Sopimuksen liiteluonnos Tietosuojaliite

 

Muutoksenhakuohje

Päätös

Päätän, että sopimus sosiaalihuoltolain mukaisista tapaamispalveluista (1560/2023) tehdään esityksen mukaisesti Sastamalan sijaishuoltopalvelut Oy:n (2342258–0) kanssa.

Sopimuskausi on 01.01.2024 - 31.12.2024. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen Tilaajalla on oikeus jatkaa hankintasopimusta toistaiseksi voimassa olevalle optiokaudelle. Tilaaja tekee option käytöstä erillisen päätöksen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 40 000 euroa vuodessa.

Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Hankintapäätös on tilaajia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Palvelusta laaditaan sopimus, joka sisältää Pirkanmaan hyvinvointialueen hankintojen salassapito- ja turvallisuusliitteen sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen hankintojen tietosuojaliitteen ja kuvauksen henkilötietojen käsittelytoimista.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään toimialuejohtaja Kaisa Bragge.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella tai, kun Pirkanmaan hyvinvointialue on tilannut palvelun.

Allekirjoitus

Kaisa Bragge, toimialuejohtaja Pirkanmaan hyvinvointialue

Organisaatiotieto

Pirkanmaan hyvinvointialue