Esitys
Valmistelijan yhteystiedot
Koordinoiva ostopalvelupäällikkö Anna Mustonen, 040 639 7834, etunimi.sukunimi@pirha.fi
Päätöksen perustelu
Pirkanmaan hyvinvointialue toteutti minikilpailutuksen Kehitysvammaisten asumispalveluiden hankintasopimuksen TRE:1709/02.07.01/2021 mukaisesti. Tämän minikilpailutuksen tarjouspyynnön taustalla on Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen, psykososiaalisen tuen palveluryhmän kehitysvammaisten henkilöiden asumispalvelujen hankintaan liittyvä tarjouskilpailu. Hankinnasta ilmoitettiin HILMA-palvelussa ja tarjouspyyntö TRE:1709/02.07.01/2021 julkaistiin 07.09.2021. Tarjouspyynnöstä julkaistiin korjausilmoitus 22.9.2021.
Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen, psykososiaalisen tuen palveluryhmän palvelujohtajan hankintapäätöksen 02.11.2021 § 234 mukaisesti hankintasopimukset tehtiin päätöksessä lueteltujen palveluntuottajien kanssa.
Minikilpailutus koskee ainoastaan hankinnan TRE:1709/02.07.01/2021 osa-aluetta
4. Yksilöllisesti suunniteltu erityistason ympärivuorokautinen tuki.
Puitejärjestelyssä tehdään osa-alueen 4 hankinnoissa minikilpailutuksia asiakaskohtaisesti, jolloin ympärivuorokautista asumispalvelua tilaajan yksittäisten asiakkaiden tarpeisiin hankitaan puitejärjestelyyn valituilta palveluntuottajilta.
Hankinnassa tulee noudattaa hankintasopimuksen (pääsopimus) TRE:1709/02.07.01/2021 sekä sen liitteiden ehtoja sekä tarjouspyynnössä esitettyjä asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuvia ehtoja.
Tarjoukset vertaillaan ja palveluntuottaja valitaan kahdessa vaiheessa. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa.
Ensimmäisessä vaiheessa kaikki minikilpailutuksessa saadut tarjoukset vertaillaan keskenään. Tarjoajista kolme (3) kokonaistaloudellisesti edullisinta (halvin hinta) ja hyväksytyn tarjouksen antanutta (ehdottomat vähimmäisvaatimukset täyttävää) palveluntuottajaa valitaan vertailun toiseen vaiheeseen.
Palveluntuottajan valinta asiakkaalle toisessa vaiheessa tehdään ensimmäisessä vaiheessa saadun kolmen halvimman hinnan tarjonneen hyväksytyn tarjouksen pohjalta sopimusehtojen mukaisesti ottaen huomioon asiakkaan edun, yksilölliset tarpeet ja toiveet, edellä kuvatun palveluntuottajien keskinäisen etusijajärjestyksen (halvin hinta) sekä palautteen. Valitulla palveluntuottajalla tulee olla vapaa paikka asiakkaalle palvelun alkamispäivämäärään mennessä.
Valinnasta ilmoitetaan kaikille tarjonneille.
Pirkanmaan hyvinvointialue jätti hankintaan hyväksytyksi tulleille palveluntuottajille tarjouspyynnön yksilöllisesti suunnitellun erityistason ympärivuorokautisen palvelusta 31.8.2023. Minikilpailutukseen saatiin yksi tarjous:
- Autismisäätiö sr (y-tunnus 1569797-1), Lintuhytin ryhmäkoti
Sopimuskausi alkaa 11.9.2023 ja on voimassa toistaiseksi.
Hankinta sisältää seuraavat palvelut:
- Yksilöllisesti suunniteltu erityistason ympärivuorokautinen palvelu
Hankinnan tarkemmat yksilökohtaiset perustelut on kirjattu asiakkaan asiakaskertomukseen.
Palvelu on hinnoiteltu seuraavasti:
- 833,60 euroa/asiakas/vuorokausi
Tarjoajan tarjous vastasi tarjotulle palvelulle ja tarjoajan soveltuvuudelle asetettuihin vaatimuksiin. Soveltuvuusvaatimuksissa on huomioitu Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 14 § edellyttämät yksityistä palveluntuottajaa koskevat vaatimukset. Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta. Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 3. kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Pirkanmaan hyvinvointialueen hankintaohjetta.
- Edellä mainitun perusteella esitetään, että yksilöllisesti suunniteltu erityistason ympärivuorokautinen palvelu hankitaan Autismisäätiö sr:ltä (y-tunnus 1569797-1).
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.
Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia ja asiakaskertomukseen kirjattuja yksilökohtaisia perusteluja lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen. Asiakirjoja säilytetään Pirkanmaan hyvinvointialueen sähköisessä arkistossa.
Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö
Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaispalveluiden toimialue ja vastuuhenkilönä toimii toimialuejohtaja Tuulikki Parikka. Henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin viran tai toimen haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.