Esitys
Valmistelijan yhteystiedot
Hankintavastaava Krista Sillman, 041 730 2878, krista.sillman@tuomi.fi
Hankinnan kuvaus
Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastuspalveluiden toimeksiannosta 3.5.2024 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen vesipelastuspuvut. Hankinnan kohteena ovat Pelastuslaitoksen vesisukeltajien ja pintapelastajien käyttämät puvut.
Sopimuskausi alkaa 1.8.2024 ja jatkuu toistaiseksi voimassa olevana enintään viisi vuotta.
Kyseessä on hankintalain (1397/2016) mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.
Hankinnan arvonlisäveroton, hankintalain mukainen ennakoitu arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 200 000 euroa. Hankintasopimus ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta. Hankintasopimuksen ehtojen perusteella tehdään myöhemmin tilauksia tilaajan tarpeiden mukaan.
Hankintaa ei ollut jaettu osiin.
Saadut tarjoukset
Tarjouksen jätti määräaikaan 21.5.2024 klo 12.00 mennessä yksi yritys:
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Tarjouskilpailuun osallistunut tarjous täytti tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta
Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena on paras hinta-laatusuhde. Hinnan maksimipisteet ovat 40 pistettä ja laadun 60 pistettä.
Hintapisteet lasketaan seuraavasti:
Vertailuhintana käytetään kokonaishintaa, joka muodostetaan laskemalla yhteen ilmoitetuilla hankintamäärillä kerrotut hintarivit. Hintapisteet muodostetaan seuraavan kaavan mukaisesti: pienin tarjottu kokonaishinta / tarjoajan tarjoama kokonaishinta * 40.
Laatupisteet muodostuvat erillisen laadunarvioinnin perusteella. Laadunarviointi on esitetty tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä 5. Laadunarvioinnista saadut pisteet vertaillaan seuraavan kaavan mukaisesti: tarjoajan tarjouksen laadunarviointipisteet / suurimmat laadunarviointipisteet * 60.
Hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen ja suurimman pistemäärän saanut tarjoaja valitaan toimittajaksi.
Tarjousten vertailua ei ole tarpeen suorittaa, koska tarjouskilpailuun saatiin vain yksi tarjous. Tarjous arvioitiin hinnaltaan ja laadultaan hyväksyttäväksi.
Edellä mainitun perusteella Ursuit Oy esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Ursuit Oy täyttää tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Ursuit Oy:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkastettu Vastuu Group -palvelusta ennen hankintapäätöstä.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.
Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö
Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastuspalvelut ja vastuuhenkilönä toimii palomestari Pasi Saari. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin tehtävänhoitajalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankintaa valmistellut työryhmä
Hankinnan valmistelussa toimi nimetty työryhmä, johon kuuluivat palomestari Pasi Saari Pirkanmaan hyvinvointialueelta sekä hankinta-asiantuntija Johanna Seppä ja hankintavastaava Krista Sillman Tuomi Logistiikka Oy:stä.