§ 39/2024 Suun terveydenhuollon yleisanestesiapalveluiden hankinta, hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely

Lataa 

18670/2023

Päätöspäivämäärä

15.7.2024

Päätöksen tekijä

Avopalvelujen palvelulinjajohtaja

Päätöksen perustelut

Hallintosääntö 62 §

Sosiaali- ja terveyspalveluiden tehtäväalueen toimintasääntö, sosiaali- ja terveysjohtajan päätös 25.6.2024 § 83

Esitys

Valmistelijan yhteystiedot
Hankintavastaava Janne Väisänen,​ puh. 040 184 9457, etunimi.sukunimi@tuomi.fi

Avopalvelujen palvelulinjajohtajan hankintapäätös § 37/2024

Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta 16.5.2024 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen suun terveydenhuollon yleisanestesiapalveluiden hankinnasta. Tarjouspyynnössä hankinnan kohde oli jaettu kahteen osa-alueeseen: 1) alaikäiset potilaat ja 2) aikuispotilaat. Hankinnan arvonlisäveroton arvo sitoumuksetta on noin miljoona (1) euroa vuodessa, josta alaikäisten yleisanestesiapalveluiden osuus on noin 2/3.

Tarjouksen hankintaan jättivät määräaikaan 14.6.2024 klo 12.00 mennessä seuraavat neljä (4) yritystä:

  • Aiderix Oy, y-tunnus 1463098-6
  • EMA Finland Oy, y-tunnus 0758070-6
  • Mehiläinen Terveyspalvelut Oy, y-tunnus 1723156-9
  • Uneximed Oy, y-tunnus 2789677-5

Hankintapäätöksessä § 37/2024 tarjousten valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta. Tarjousvertailussa vertailuhinnan painoarvo oli 90 vertailupistettä (90 %) ja laatuvertailun 10 vertailupistettä (10 %). Tarjousvertailu ja vertailupisteiden laskenta toteutettiin osa-aluekohtaisesti. Molempiin osa-alueisiin palvelua tuottamaan valittiin tarjoaja, joka sai eniten vertailupisteitä. Tarkemmin tarjousten vertailu on kuvattu hankintapäätöksessä § 37/2024 ja sen liitteenä olleessa vertailutaulukossa (hankintapäätöksen liite 1 Vertailutaulukko).

Hankintapäätöksen § 37/2024 mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen molempiin osa-alueisiin jätti Aiderix Oy. Hankintapäätöksellä § 37/2024 Aiderix Oy valittiin Palveluntuottajaksi hankinnan molempiin osa-alueisiin.

Oikaisuvaatimus avopalvelujen palvelulinjajohtajan hankintapäätökseen § 37/2024

Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016, myöhemmin hankintalaki) 133.1 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Uneximed Oy on jättänyt oikaisuvaatimuksen avopalvelujen palvelulinjajohtajan hankintapäätökseen § 37/2024. Uneximed Oy:llä on hankinnassa asianosaisasema hankintamenettelyyn jätetyn tarjouksen perusteella. Uneximed Oy:n hankintaoikaisua koskeva vaatimus on tämän päätöksen liitteenä (liite 1 Hankintaoikaisuvaatimus).

Hankintalain 132.1 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Uneximed Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Uneximed Oy on hankintaoikaisussaan esittänyt kolme (3) huomiota tai vaatimusta Pirkanmaan hyvinvointialueelle.

1) Uneximed Oy on hankintaoikaisussaan todennut, että se on jättänyt Tuomi Logistiikka Oy:lle asiakirjapyynnön hankintamenettelyn hankinta-asiakirjoihin liittyen.

2) Uneximed Oy on hankintaoikaisussaan esittänyt, ettei tavanomainen hammashoitohuone ole lähtökohtaisesti yleisanestesiapalveluiden antamiseen soveltuva tila. Esittämissään perusteluissa Uneximed Oy on muun muassa viitannut sähköturvallisuuslakiin (1135/2016). Lisäksi Uneximed Oy on oikaisuvaatimuksessaan esittänyt, että tarjouspyynnössä kuvatut hankinnan vähimmäisvaatimukset ovat edellyttäneet tarjoajaa esittämään lausunnon siitä, että anestesialaitteisto ja -prosessi ovat potilasturvallisia sekä käyttöön hyväksyttäviä tavanomaisessa hammashoitohuoneessa.

3) Uneximed Oy on hankintaoikaisussaan vaatinut, että Pirkanmaan hyvinvointialue tarkastaa hankintapäätöksellä § 37/2024 Palveluntuottajaksi valitun Aiderix Oy:n sähköturvallisuuslausunnon ja mikäli sähköturvallisuuslausunto puuttuu, hylkää Aiderix Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Pirkanmaan hyvinvointialueen lausuma Uneximed Oy:n hankintaoikaisuvaatimukseen

Saapuneen Uneximed Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen perusteella Pirkanmaan hyvinvointialue ja Tuomi Logistiikka Oy on käynyt uudelleen läpi hankinta-asiakirjat sekä niihin liittyvät vähimmäisvaatimukset.

Hankintaan koskevan tarjouspyynnön 18670/2023 liitteessä kolme (3) Palvelukuvaus on todettu seuraavaa: ”Tilaaja varaa yleisanestesiapalvelua varten hoito- ja heräämötilat (sisältäen potilassängyt, paarit ja vuodevaatteet).” Lisäksi tarjouspyynnön liitteenä olleessa sopimusluonnoksessa on todettu seuraavaa: ” Palvelu toteutetaan Tilaajan hallinnoimissa tiloissa. Aikuispotilaiden hoito on keskitetty Kangasalan keskushammashoitolaan osoitteeseen Herttualantie 28, 36200 Kangasala. Alaikäisten potilaiden hoito on keskitetty Etelä-Hervannan koulun hammashoitolaan osoitteeseen Mekaniikanpolku 9, 33720 Tampere. Muutokset tiloissa ovat mahdollisia sopimuskauden aikana. Tilaaja ilmoittaa mahdollisista muutoksista hyvissä ajoin Palveluntuottajalle.”

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvatulla tavalla Tilaaja on vastuussa suun terveydenhuollon yleisanestesiapalveluihin soveltuvien tilojen järjestämisestä.

Tarjouspyynnön liitteenä olleessa palvelukuvauksessa Palveluntuottajalta vaadittavista laitteista on kirjattu seuraavaa: ”Palveluntuottaja tuo Tilaajan osoittamiin tiloihin mukanaan kaikki yleisanestesiapalvelun toteuttamiseksi ja siihen liittyvien hätätilanteiden varalta tarvittavat välineet, lääkkeet ja laitteet.” Lisäksi palvelukuvauksessa on annettu esimerkinomainen lista vähimmäisvaatimuksina edellytettävistä välineistä, lääkkeistä ja laitteista.

Hankinta-asiakirjojen tarkastelun voidaan todeta, ettei tarjouspyynnössä 18670/2023 tai sen liitteissä ole asetettu yksilöityjä vähimmäisvaatimuksia sähköturvallisuuskriteereihin liittyen. Tarjouspyynnössä tarjoajaa ei esimerkiksi ole vaadittu lataamaan tarjouksensa osana sähköturvallisuuslausuntoa.

Aiderix Oy on tarjouksessaan vakuuttanut täyttävänsä tarjouspyynnössä ja sen liitteissä asetut vähimmäisvaatimukset. Aiderix Oy:n jättämä tarjous tai muutkaan seikat eivät ole antaneet aihetta epäillä Aiderix Oy:n tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuutta. Aiderix Oy:n tarjous on sisältänyt kaikki tarjouspyynnön edellyttämät tiedot.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintayksiköllä on oikeus luottaa tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamiin tietoihin eikä esimerkiksi testausta tai muuta selvitystä tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuudesta vaadita. Hankintalain 79.1 § ei aseta hankintayksikölle velvollisuutta selvittää tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuutta muiden kuin tarjouksesta ilmenevien tietojen perusteella.

Esimerkiksi tapauksessa MAO 786/2017 markkinaoikeus totesi, että hankintayksikkö on vakiintuneen oikeuskäytännön mukaisesti oikeus luottaa tarjoajien antamiin vakuutuksiin siitä, että tarjottu tuote täyttää tarjouspyynnön vaatimukset. Tuotteiden testausta tai selvitystä vaatimuksenmukaisuudesta ei tarvitse pyytää.

Pirkanmaan hyvinvointialue on arvioinut ja vertaillut hankintamenettelyyn saapuneita tarjouksia tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Pirkanmaan hyvinvointialueella on ollut hankintalain mukaisesti oikeus luottaa siihen, että tarjoajan antama vakuutus palvelun tarjouspyynnönmukaisuudesta pitää paikkansa.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.

Päätöstoimivalta

Pirkanmaan hyvinvointialueen 15.6.2024 alkaen voimaan tulleen hallintosäännön 62 §:n mukaan sosiaali- ja terveysjohtaja päättää alaisensa tehtäväalueen osalta tavaroiden ja palvelujen hankinnasta sekä näihin päätöksiin liittyvien sopimusten hyväksymisestä käyttösuunnitelman rajoissa enintään 10 miljoonaan euroon saakka.

Lisäksi Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden 26.6.2024 alkaen voimaan tulleessa toimintasäännössä sosiaali- ja terveysjohtaja on siirtänyt toimivaltaa alaisilleen johtajille seuraavasti: Palvelulinjajohtaja päättää alaisensa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta sekä näihin päätöksiin liittyvien sopimusten hyväksymisestä käyttösuunnitelman rajoissa enintään 10 miljoonaan euroon saakka.

Oikaisuvaatimusten käsittelyn osalta Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 154 §:ssä todetaan, että hankintaoikaisusta päättää sama toimielin tai viranhaltija, joka on tehnyt hankintapäätöksen.

Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti. 

Päätös

Edellä esitetyin perustein hankintamenettelyssä ei ole tapahtunut virhettä, eikä asiaan ole tullut sellaista uutta tietoa, joka vaikuttaisi päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Hankintapäätöstä § 37/2024 ei muuteta ja Uneximed Oy:n hankintaoikaisua koskeva vaatimus hylätään.  

Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

 

Allekirjoitus

Eeva Torppa-Saarinen, avopalvelujen palvelulinjajohtaja

Organisaatiotieto

Pirkanmaan hyvinvointialue