Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 19.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 53 Laatutavoitteet tulevaisuudessa

11057/2023

Valmistelija

  • Suvi Liimatainen, VAIKUTTAVUUSYLILÄÄKÄRI, suvi.liimatainen@pirha.fi

Perustelut

Vaikuttavuusylilääkäri Suvi Liimatainen esittelee 13.5.2024 asiakkuus- ja laatujaoston seminaarin tuotokset. Seminaarissa käsiteltiin tulevaisuuden laatutavoitteita ja raportoinnilta odotettavia tietoja.

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti kokouksessaan 22.4.2024 hyväksyä esitetyt laatutavoitteiden mittarit ja ehdotetun valmisteluprosessin. Samalla jaosto kuitenkin totesi, että ehdotettuun seurantajärjestelmään liittyy vielä useita heikkouksia ja sitä voi pitää vain välivaiheena. Työtä laadun tavoitteita ja seurantaa tulee kehittää aktiivisesti edelleen, huomioiden jaoston kokouksessaan 18.3.2024 antamien suuntaviivojen lisäksi ainakin seuraavat seikat:

  • Mittarien tulisi kattaa tavoitteet, joiden toteutumista niillä halutaan seurata
  • Laatumittarina tai tavoitetasona ei voi olla lain minimivaatimuksen toteutuminen tai suunnitelma-asiakirjan laatiminen
  • Jaostolle toimitettavaan neljännesvuosittaiseen raportointiin liitetään myös katsaus tehdyistä toimenpiteistä ja siitä, miten kehittämistyö etenee
  • Jaostolle tuodaan vuosittain päätettäväksi täydennetyt laatutavoitteet mittaristo ja niiden valmistelu- ja hyödyntämisprosessi

Yleisiä laatumittareita ovat esimerkiksi asiakastyytyväisyys, palveluiden saatavuus, henkilöstön hyvinvointi sekä asiakas- ja potilasturvallisuuden todentamisen mittarit. Merkittävää osaa tulevaisuuden laatutavoitteiden tietolähteistä ollaan jo rakentamassa tietojohtamisen alueella, mutta osa tiedoista tullaan saamaan vasta siinä vaiheessa, kun asiakas- ja potilastietojärjestelmät on saatu uudistettua vuodesta 2026 eteenpäin. Keskeisiä tulevaisuuden tietotarpeita ovat mm.:

  • Asiakas- ja potilasprosessien sujuvuus, oikea-aikaisuus ja integraatio
  • Yhdenvertaisuuden toteutuminen
  • Vaikuttavuus
  • Rakenteellisten esteiden tunnistaminen (mm. syrjintä)
  • Valvonnan toimivuus

Ehdotus

Esittelijä

  • Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää merkitä tiedoksi asiakkuus- ja laatujaoston seminaarin 13.5.2024 raportin tulokset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana vaikuttavuusylilääkäri Suvi Liimataista.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).