Vähän palveluita käyttävien valiokunta, kokous 27.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 22 Nopea perheohjauksen asiakasarviointi ja vaikuttavuus

20105/2024

Valmistelija

  • Kaisa Bragge, PROJEKTIPÄÄLLIKKÖ, kaisa.bragge@pirha.fi

Perustelut

Tausta

Nopea perheohjauksessa toteutettiin Pirkanmaan hyvinvointialueella palvelun laatuun, vaikuttavuuteen ja saatavuuteen liittyvä asiakaskysely. Perheohjaajat antoivat ajalla 1.1.-31.5.2024 asiakasarvioinnin vastattavaksi kaikille asiakkailleen asiakkuuden päätyttyä. Asiakkuuksia päättyi tällä aikavälillä yhteensä 297, joista 94 vastasi kyselyyn (31 %). 

Nopea perheohjaus tarjoaa matalan kynnyksen apua ja tukea lapsille, alle 18 -vuotiaille nuorille ja heidän perheille. Perheohjauksen vahvuutena on ollut sen valmius vastata nopeasti perheiden avun tarpeeseen - asiakkaalle soitetaan 1-2 päivän kuluessa yhteydenotosta ja ensimmäinen tapaaminen järjestyy 1-3 viikon kuluessa. Perheohjauksessa työskennellään yhdessä perheen kanssa keskustellen löytämään konkreettisia keinoja arjen helpottamiseksi sekä pyritään tunnistamaan ja vahvistamaan perheen voimavaroja. Perheohjauksessa työskentelee Pirkanmaalla arvioinnin toteutushetkellä 36 henkilöä. Perheitä tavataan keskimäärin työskentelyn aikana 3,4 kertaa ja tapaamisia toteutetaan eniten toimistolla, perheiden kotona ja puhelimessa, vähemmän videovälitteisesti. 

Tavoite

Kyselyllä haluttiin ensisijaisesti mitata asiakkaiden kokemusta Nopea perheohjauksen vaikutuksista heidän arkeensa. Kyselyä laadittaessa toivottiin myös väittämiä kohtaamisten laadusta, joita lainattiin palautetietoisen työskentelyn mittarista (FIT-mittari). Kohtaamisten laadun arvioinnin kautta haluttiin myös tietää, onko kohtaamisella vaikutuksia palvelun vaikuttavuuteen. Hyvinvointialueen aloittamisen ja Pirhan nettisivu-uudistuksen myötä haluttiin kerätä myös asiakkaiden kokemuksia palvelun saavutettavuudesta. 

Tulokset 

Saatujen asiakasarviointien perusteella voidaan vetää alustavia johtopäätöksiä palvelujen vaikuttavuudesta asiakkaiden arkeen. Asiakkaista 15 % arvioi pärjäävänsä omassa tilanteessaan samalla tavalla kuin ennen työskentelyä, 63 % kokivat pärjäävänsä paremmin ja 22 % paljon paremmin omassa arjessaan. Asiakkaiden elmänalueella tapahtuvia muutoksia selvitettiin kolmessa eri osa-alueessa: kokemus elämäntilanteesta, kokemus jaksamisesta vanhempana ja kokemus perhesuhteista ennen ja jälkeen työskentelyn. Asiakkaista 64 % arvioi muutoksia tapahtuneen vähintään jollain edellä mainitulla elämän osa-alueella.

Asiakkaiden kohtaamisen laatu oli erittäin korkealla tasolla, 95 % vastanneista arvioi tulleensa täysin kuulluksi, ymmärretyksi ja  kunnioitetuksi tapaamisilla ja 5 % arvioi tulleensa osittain kuulluksi, ymmärretyksi ja kunnioitetuksi. Asiakkaista 90 % arvioi tapaamisilla puhutun täysin oikeista asioista ja 10 % arvioi tapaamisilla puhutun osittain oikeista asioista. Asiakkaiden kohtaamisen ollessa korkealla tasolla, sen vaikutukista koettuun muutokseen ei löydetty yhteyttä. Kuitenkin niistä asiakkaista, jotka eivät raportoineet mitään koettua muutosta millään elämän osa-alueella (36 %), 94 % raportoi tulleensä täysin kuulluksi, ymmärretyksi ja kunnioitetuksi. 

Nopea perheohjauksen asiakasarvioinnin tuloksena voidaan todeta matalan kynnyksen ja nopeasti reagoivalla palvelulla olevan vaikutuksia lapsiperheiden arkeen. Asiakkaiden tilanteiden ratkominen yhdessä ammattilaisten kanssa onnistuu paremmin, kun apua voi pyytää varhaisessa vaiheessa ja tilanteet eivät ole jonotusajan tai palveluprosessin myötä pitkittyneet ja monimutkaistuneet. Perheohjaajien vuorovaikutusosaaminen on erittäin hyvällä tasolla ja asiakkaat arvostivat avoimissa vastauksissaan saamiaan konkreettisista neuvoja, ohjeita ja välineitä arkeensa.

Saavutettavuus

Asiakkaat arvioivat Nopea perheohjauksen saavutettavuutta kolmen eri näkökulman kautta: kuinka hyvin palvelu oli löydettävissä, kuinka helppo palveluun oli tulla ja saiko palvelua riittävän nopeasti. Asiakkaista 82 % oli jokseenkin tai täysin samaa mieltä siitä, että Nopea perheohjauksen palvelu oli helppo löytää. Jokseenkin tai täysin samaa mieltä palveluun tulemisen helppoudesta oli 94 % asiakkaista ja 96 % arvioi samalla asteikolla saaneensa palvelua riittävän nopeasti. 

Vaikutukset

Nopea perheohjauksen asiakasarviointien tulokset on käyty läpi kaikkien jokaisen perheohjaustiimin kanssa. Lisäksi tuloksista on käyty keskustelua perhepalvelujen vastuualueen johdon ja esihenkilöiden kanssa. Tuloksista on tehty uutiset Pirhan intraan ja julksiselle nettisivustolle, mediatiedote on julkaistu myös Lääkärilehdessä. Tulosten perusteella perheohjauksen esihenkilöiden kanssa on sovittu jatkotyöskentelystä perheohjauksen yhdenmukaistamiseksi Pirkanmaalla.

Oheismateriaalina esitysmateriaali Nopea perheohjauksen asiakasarvioinnista ja vaikuttavuudesta.

 

Ehdotus

Vähän palveluita käyttävien valiokunta päättää merkitä esityksen tiedoksi.

Päätös

Vähän palveluita käyttävien valiokunta päätti merkitä esityksen tiedoksi.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana projektipäällikkö Kaisa Braggea. 

Vähän palveluita käyttävien valiokunta piti asiasta viestintää onnistuneena. Keskustelussa todettiin, että tulokset ovat alhaiseksi jääneestä vastaajamäärästä huolimatta hyviä ja vaikuttavuuden mittaaminen on tärkeää laajemmin sekä myös muissa kohderyhmissä. 

Titta Pelttari, Sari Mäkinen, Matti Äijö ja Pirjo Raunio poistuivat kokuksesta asian käsittelyn aikana.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).