Vammaisneuvosto, kokous 11.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 70 Strateginen monituottajuus Pirkanmaan hyvinvointialueella

21436/2024

Valmistelija

  • Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi
  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta,

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Vammaisneuvosto päättää 

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Vammaisneuvosto päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun
    • kommentit koottuna:
      • asiakasnäkökulma kilpailutukseen ja hankintoihin mukaan: vammaisella henkilöllä tulee olla oikeus valittaa ja päättää/ valita palveluitaan. Ei sivuuteta ihmisen perusoikeuksia hankintalain nojalla
      • YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen ja sen valinnaisen pöytäkirjan suositusten noudattaminen. Tähän on paljon huomiota lisättävä, jotta toteutuu:
        • vammaisen henkilön oikeus valita asumispaikkansa ja kenen kanssa asuu
        • asumispaikan tulee vastata erityistarpeisiin johtuen myös vammasta tai kommunikaatiotavasta (esim. viittomakielinen ympäristö)
        • osallisuutta ja omatoimisuutta tukeva toimintakulttuuri
        • oikeus perheisiin ja läheisiin sekä muihin tärkeisiin ihmisiin eli lähipalveluja omaan kuntaan tai läheisten lähelle yhteydenpidon ja perusoikeuksien mahdollistamiseksi
      • neuvosto pitää tärkeänä, että sillä on oikeus lausua kantansa hankintaesityksiin sekä tuotantatapa-analyysin niihin vaiheisiin, jotka koskettavat vammaisten palvelujen laatua ja riskitekijöitä. Myös vaihtoehtoisia tuottamistapoja kuten henkilökohtaista budjetointia tulee kehittää, jotta vammaisten itsemääräisoikeus ja valintojen mahdollisuus kasvaa omien tarpeidensa mukaisten palvelujen saamiseksi
        • lisäksi suorahankinnan mahdollisuus pitää sailyä erityisiin tarpeisiin vastaamiseksi sekä YK vammaisten henkilöiden oikeuksien sopimuksen toteutumiseksi yksilöllisissä tilanteissa
        • monissa EU maissa ei vammaisten palveluja kilpailuteta vaan on olemassa muita järjestämistapoja kuten henkilökohtainen budjetointi. Hinta, sopimusehdot ja palveluntuottajat voivat olla järjestäjän vastuulla, mutta valinta jää palvelunkäyttäjälle
        • palvelunkäyttäjiä on kuultava hankintasuunnitelmissa sekä kerättävä palautetta palveluista systemaattisesti niin, että palvelun laatua ja yksilöllisten tarpeiden toteutumista voidaan seurata ja tehdä tarvittavia parannustoimenpiteitä
      • kysely järjestöille ja kolmannen sektorin palveluntuottajille liittyen strategiseen monituottajuusohjelmaan
      • palvelujen monituottajuus, mahdollisuus myös pienille palveluntuottajille, pirkanmaalaisille yrityksille ja järjestöille. Potilas- ja vammaisjärjestöt sekä yhdistykset vahvaksi tuottajaksi vastaamaan erityisiiin vammaisten tarpeisiin. Hyödynnettävä heidän asiantuntemustaan tuotettaessa esimerkiksi aistivammaisten, kuurojen, kuurosokeiden palveluja. Hinta ei saa olla määräävin kriteerin vaan palvelun vastaaminen tarpeisiin ja laatu.

Kokouskäsittely

 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).