Aluehallitus, kokous 16.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 241 Asiakaspysäköinnin hinnoitteluperiaatteet ja pysäköintimaksut

20219/2024

Valmistelija

  • Petri Laurikka, KIINTEISTÖJOHTAJA, petri.laurikka@pirha.fi
  • Ari Kulmala, TILAHALLINTAJOHTAJA, ari.kulmala@pirha.fi
  • Juhapekka Hirvimäki, TOIMITILAPÄÄLLIKKÖ, juhapekka.hirvimaki@pirha.fi
  • Tero Rahkonen, SAIRAALAINSINÖÖRI, tero.rahkonen@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen asiakaspysäköinnin hinnoitteluperiaatteet ja käytännöt ovat periytyneet hyvinvointialueelle kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä vaiheittain ja hinnoitteluun liittyvät käytännöt vaihtelevat.

Hyvinvointialueella on hyväksytty pysäköintipolitiikka (aluehallitus 26.6.2023 § 175), joka perustuu pysäköinnin toimivuuteen, sujuvuuteen ja paikkojen riittävyyden turvaamiseen kokonaisuutena. Politiikka laadittiin pääosin henkilöstöpysäköintiä varten ja asiakaspysäköinti huomioitiin osana kohteiden pysäköintitarvetta. Pysäköintipolitiikassa ei linjattu asiakashinnoittelun periaatteita ja siihen liittyviä käytäntöjä.

Erityisesti osassa Tampereen ja sen lähikuntien kohteita on todettu tarve pysäköintimaksujen päivitykselle tai käyttöönotolle. Taustalla on pysäköintipaikkojen riittämättömyys, asiakasvolyymien kasvu, keskusta-alueiden laajentuminen ja maantasopaikoituksen väheneminen (muun muassa täydennysrakentamisen vuoksi.

Asiakaspysäköinnin kehittämiseksi esitetään seuraavia hinnoitteluperiaatteita:

  • Hinnoittelussa noudatetaan politiikkaa, jossa käyttäjähinta on vähintään sama kuin mitä vastaavalla alueella sijaintikunnan yleinen pysäköinnin hinnoittelu on.
  • Pysäköintimaksujen asettaminen ja perintä perustuu palveluiden saavutettavuuden turvaamiseen (autopaikkojen riittävyys). Pysäköintimaksuja ei kerätä, mikäli sille ei ole selkeää tarvetta.
  • Pysäköinnin maksullisuudesta ei synny Pirkanmaan hyvinvointialueelle tuottoa, vaan maksut kattavat osaltaan pysäköinnin järjestämisen kustannuksia.
  • Pysäköinnin maksullisuus voidaan ottaa käyttöön em. periaattein kohdekohtaisesti ja tarveperusteisesti. Asiakaspysäköinnin hinnoittelusta ja järjestämisestä vastaa Kiinteistöhallinta ja tilapalvelut toimialue.


Lähitulevaisuudessa hinnoitteluperiaatteita sovelletaan ensi sijassa Tampereen keskustan ja sen lähialueen kohteisiin. Esimerkiksi Hatanpään kampuksella on tarve kehittää asiakaspysäköinnin järjestelyjä sekä tarkistaa pysäköintimaksuja, koska pysäköintipaikkojen saatavuus arjen ruuhkatunteina on heikentynyt. Alueen kokonaispaikkamäärä on edelleen vähenemässä uuden asemakaavan mukaisen aluerakentamisen sekä mm. uuden päiväkotihankkeen myötä. 

Aluehallitus päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen euromääristä (=hinnastosta). Hallintosääntö 66 §. 

Liitteenä on ehdotus Hatanpään asiakaspysäköinnin järjestämisestä ja sen hinnoittelusta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä edellä esitetyt asiakaspysäköinnin hinnoitteluperiaatteet.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Eriävä mielipide

  • Aluehallituksen jäsen Lassi Kaleva ilmoitti päätökseen eriävän mielipiteen.

Kokouskäsittely

Aluehallituksen jäsen Lassi Kaleva teki muutosesityksen:

”Esitän, että Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakaspysäköinnin hintaa ei nosteta nykyisestä tasosta. Mikäli mahdollista, pyritään alentamaan joidenkin toimipisteiden korkeampaa asiakaspysäköintihinnoittelua.

Esitän myös, että kiekkopysäköintipaikkojen määrää ei vähennetä. Voidaan kuitenkin tutkia, että voisiko kiekkopysäköintipaikkoja maltillisessa määrin muuttaa henkilökunnan maksuttomaksi pysäköintialueeksi. Tämä lisäisi samalla henkilökunnan työtyytyväisyyttä ja edistäisi henkilökunnan pysyvyyttä.

Esitän, että asiakaspysäköintiä subventoidaan tarvittavissa määrin, joka taso on tällä hetkellä noin 70000 euroa vuodessa. Tämä on pieni hinta siitä hyödystä, joka koituu siitä, että mahdollistetaan edullinen pysäköinti myös esimerkiksi kauempaa saapuville, pienituloisille ja haasteellisesti liikkuville, joiden terveys ei kuitenkaan vielä anna mahdollisuutta invapysäköintiluvan saamiseen.

Omaisten ja läheisten vierailuilla on usein positiivinen vaikutus potilaan paranemiselle. Auto on monelle omaista tai läheistä katsomaan saapuvalla usein ehkä ainoa järkevä tai mahdollinen kulkuväline. Moni vierailija on pienituloinen, jolloin pysäköintimaksujen nostaminen saattaa pahimmillaan tarkoittaa sitä, että vierailulle ei tulla tai vierailuaikaa lyhennetään merkittävästi.”

Muutosehdotus raukesi kannattamattomana.

Yliopiston edustaja Tapio Visakorpi poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.