Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 22.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön päivitys

33/2022

Valmistelija

  • Vuokko Ylinen, HALLINTOJOHTAJA, vuokko.ylinen@pirha.fi
  • Vilma Kiilunen, HALLINTOLAKIMIES, vilma.kiilunen@pirha.fi
  • Miia Luukko, HALLINTOPALVELUJOHTAJA, miia.luukko@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen hallintosääntöä on päivitetty edellisen kerran aluevaltuustossa 5.6.2023. Muutokset tulivat voimaan 1.8.2023. Tämän jälkeen on tullut esille useita muutostarpeita, joita on valmisteltu virkavalmistelussa loppusyksystä 2023 ja alkuvuodesta 2024. 

Valmistelussa on ollut mukana myös  21 aluevaltuutetun 6.11.2023 jättämä pyyntö päivittää hallintosääntöä ennen talousarvion käsittelyä/hyväksymistä niin, että palveluverkko- ja palveluiden saatavuutta koskevat päätökset kuuluvat aluevaltuuston toimivaltaan. 

Palveluverkkoon liittyvä päätösvalta jakautuu voimassa olevassa hallintosäännössä seuraavasti: aluevaltuusto päättää hyvinvointialuestrategiasta sekä palveluverkon kehittämisen periaatteista. Aluevaltuusto päättää myös lakiin perustuen talousarviosta ja toimintasuunnitelmasta sekä investointiohjelmasta. Aluehallitus päättää hyvinvointistrategiaa toteuttavista merkittävistä ohjelmista ja suunnitelmista. 

Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelujen verkoston suunnittelu perustuu strategian ja kehittämisen periaatteiden lisäksi aluehallituksen hyväksymään strategian toimeenpano-ohjelmaan. Palvelukohtaisten suunnitelmien valmistelu on edennyt aluehallituksen valmistelupäätösten kautta siten, että ensimmäiset muutoksenhakukelpoiset päätökset palvelujen verkostosta on tehty aluehallituksessa 20.11.2023. Päätöksiä on syksyllä 2023 edeltänyt koko henkilöstöä koskeva yhteistoimintamenettely, jonka tuloksisista on aluehallitus päättänyt  20.11.2023. Päätetyt palveluverkosuunnitelmat on saatettu aluevaltuuston tiedoksi muutetun talousarvion käsittelyn yhteydessä 15.1.2023. Palveluverkostosta päättäminen ei ole yksi päätös, vaan useiden eritasoisten ja -sisältöisten ohjelmien ja suunnitelmien kokonaisuus. Päätösvallan ja juridisten vastuiden muuttaminen yhtäkkisesti loppusyksystä palvelujen verkostoon liittyvissä suunnitelmissa ei olisi tukenut ennakoivaa ja vakautta edistävää taloutta, toimintaa ja hallintoa. Aluevaltuusto ja -hallitus ovat toimineet lain ja voimassaolevan hallintosäännön pohjalta. Aluehallitus vastaa lain mukaan hyvinvointialueen taloudesta, toiminnasta ja taloudesta. 

Aluevaltuutettujen kirjeen valmisteluaikataulu on esitelty aluehallituksen iltakoulussa 30.11.23. Asiaa on valmisteltu siten, että tammikuussa toteutetaan laaja kommentointikierros, ja sen jälkeen aluehallitus käsittelee muutoksia 29.1. ja tekee ehdotuksen aluevaltuustolle 12.2.24. Palvelujen verkostoa koskevissa hallintosäännön kohdissa aluevaltuuston strategista ohjaus- ja päätösvaltaa palvelujen verkostosta vahvistetaan. 

Henkilöstöä koskevassa päätöksenteossa on syksyn 2023 aikana valmisteltu erillisessä työryhmässä eritasoisten päätösten ja ratkaisujen vastuumatriisia. Matriisi on julkaistu marraskuun lopulla Intrassa. Henkilöstöpalveluissa on valmistelussa suuri määrä henkilöstöön liittyvien tehtävien ja toimintojen prosessikuvauksia, jotka tukevat päätöksenteon ja toimivaltojen selkeyttämistä. Tässä vaiheessa hallintosääntöön lisätään säännös, jonka mukaan työ- ja virkaehtosopimuksiin liittyvät neuvotteluvaltuudet ja päätösvalta muissa harkinnanvaraisissa asioissa määräytyy. Tätä päätösvaltaa hyvinvointialuejohtaja voi delegoida edelleen. Hallintosääntöä päivitetään tarvittaessa myöhemmin edellä mainitun prosessityön perusteella.  

Hankinta-asioissa tehdään täydennyksiä tässä vaiheessa pääasiassa hankintojen ohjausta koskeviin hallintosäännön kohtiin sekä vahvistetaan hankintapäätöksiä tekevien viranomaisten vastuuta ostopalvelusopimusten talousseurannasta. 

Hallintosääntöä päivitetään lisäksi lainsäädännöstä tulevien velvoitteiden takia.

Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaki (voimaan 1.1.2024) edellyttää tarkennuksia hallintosääntöön. 

Asuntolainsäädännön (aravarajoituslaki 4d §, laki vuokra-asuntolainojen ja laki asunto-oikeustalolainojen korkotuesta 11d §, voimaan 1.9.2023) mukaisesti hyvinvointialue valvoo niiden valtion tuella rakennettujen vuokra- ja osaomistusasuntojen asukasvalintoja, joiden asumispalveluiden järjestämisestä hyvinvointialue vastaa. Hyvinvointialue valvoo esimerkiksi ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden asukasvalintaa sellaisissa ARA-kohteissa, joissa tarjotaan asumispalveluita. Valvontavastuu koskee kaikkia hyvinvointialueen alueella olevia erityisryhmien asuntoja, ei vain niitä, joista hyvinvointialue ostaa palveluja. Asuntojen käyttäjäryhmä määrittää sen, kenelle valvontavastuu kuuluu. Kuntien valvontavastuulle jäävät edelleen muun muassa opiskelija-asuntojen asukasvalintojen valvontavastuu.

Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosäännössä ei ole tällä hetkellä määritetty toimivaltaa ARA-vuokra-asuntojen asukasvalintoja koskevissa viranomaistehtävissä. Toistaiseksi toimivaltaa on käyttänyt yleistoimivallan perusteella aluehallitus ja tämän vuoksi nyt esitetään toimivallan määrittelemistä asiakkuus- ja laatujaostolle. 

Vakavien häiriötilanteiden ja poikkeusolojen toimivaltasäännökset on tarkastettu ja hallintosääntöön tehdään tarvittavat muutokset myös niiden osalta. 

Muutettu hallintosääntö tulee voimaan 1.3.2024.  

Ehdotetut muutokset hallintosääntöön sekä palveluverkoston päätöksentekoa koskeva esitys ovat oheismateriaalina. Hallintosääntöön esitettävät muutokset julkaistuvat yleisölle myöhemmin aluehallituksen esityslistan julkaisun yhteydessä 24.1.2024. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • käydä keskustelun esitettyjen hallintosääntömuutosten pohjalta ja antaa tarvittaessa kommentit. 

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti

  • käydä keskustelun esitettyjen hallintosääntömuutosten pohjalta ja kommentoida seuraavaa: "Jaostolla ei ole uusien tehtäviensä suhteen huomautettavaa. Jaosto kuitenkin huomauttaa, että kokonaan uuden tehtäväkokonaisuuden omaksuminen saattaa lisätä kokous- ja koulutustarpeita suhteessa aikaisemmin suunniteltuun. Lisäksi jaosto antaa kommenttinaan hallitukselle pohdittavaksi, missä määrin jaoston nykyinen tehtävänkuva ja sen hoitamiseen valitut instrumentit tosiasiallisesti mahdollistavat asiakaskokemuksen välittämisen hallituksen käyttöön."

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana hallintopalvelujohtaja Miia Luukkoa, joka poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.

Puheenjohtaja Anna Kontula esitti jaoston kommentiksi: "Jaostolla ei ole uusien tehtäviensä suhteen huomautettavaa. Jaosto kuitenkin huomauttaa, että kokonaan uuden tehtäväkokonaisuuden omaksuminen saattaa lisätä kokous- ja koulutustarpeita suhteessa aikaisemmin suunniteltuun. Lisäksi jaosto antaa kommenttinaan hallitukselle pohdittavaksi, missä määrin jaoston nykyinen tehtävänkuva ja sen hoitamiseen valitut instrumentit tosiasiallisesti mahdollistavat asiakaskokemuksen välittämisen hallituksen käyttöön." Hyväksyttiin yksimielisesti. 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).