§ 114/2024 Pirkanmaan hyvinvointialueen Nekalan pelastusasema - rakennesuunnittelun hankinta

Lataa 

27740/2023

Päätöspäivämäärä

10.9.2024

Päätöksen tekijä

Kiinteistöjohtaja

Päätöksen perustelut

Hyvinvointialueen hallintosäännön 154 § hankintaoikaisusta päättää sama toimielin tai viranhaltija, joka on tehnyt hankintapäätöksen.

Esitys

Hankintaoikaisupäätös:

Pirkanmaan hyvinvointialueen Nekalan pelastusasema - rakennesuunnittelun hankinta

Lisätietoja päätöksestä:

Hankekoordinaattori *********, etunimi.sukunimi@pirha.fi, puh. *********

Valmistelijan yhteystiedot

Tilahallintajohtaja Ari Kulmala, etunimi.sukunimi@pirha.fi, puh.044 472 9763

Päätösesitys

Pirkanmaan hyvinvointialueen Nekalan pelastusaseman rakennesuunnittelun hankintapäätöstä § 112/2024 esitetään korjattavaksi siten, että Insinööriavain Oy tarjous otetaan mukaan tarjousvertailuun ja hankintapäätöstä korjataan siten, että Insinööriavain Oy sijoittuu tarjousvertailussa toiseksi. Muilta osin Insinööriavain Oy:n hankintaoikaisua koskeva vaatimus esitetään hylättäväksi.

Perustelut

Hankintapäätös § 112/2024

Kiinteistöjohtaja teki 06.09.2024 hankintapäätöksen koskien Nekalan pelastusaseman rakennesuunnittelun hankintaa. Hankinnasta ilmoitettiin 29.06.2024 HILMA-palvelussa.

Kyseessä on EU-​kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnassa sovellettiin lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Hankinta-asiakirjat olivat saatavissa osoitteesta https://sokobid.sokopro.fi.

Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 15.08.2024 klo 14.00 mennessä 13 yritystä. Tarjoajat kuvattiin hankintapäätöksen (§ 112/2024) liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa (liite 1 RAK Nekalan pelastusasema).

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimettiin tilahallintajohtaja Ari Kulmala.

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle,​ jos hankintayksikön tiedossa on,​ että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain

80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan,​ jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat,​ jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia,​ on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintayksikkö toimitti täydennyspyynnön 2.9.2024 kaikille tarjoajille koskien ESPD-lomaketta. Määräaikaan mennessä ESPD-​lomakkeen toimittivat 11 yritystä. Ko-​Rak Palvelut Oy, Sitowise Oy ja Insinööriavain Oy suljettiin tarjouskilpailusta. Muut tarjoajat olivat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan.

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan,​ lisäämään,​ selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. Hankintayksikön tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastamisen perusteella: IdeaStructura Oy ja RE-​Suunnittelu Oy suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vaatimusten täyttymättä jäämisen vuoksi.

Tarjousvertailun perusteella sopimuskumppaniksi valittiin RakenneStudio Oy.

Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Insinööriavain Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Insinööriavain Oy on tehnyt hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen koskien Pirkanmaan hyvinvointialueen Nekalan pelastusaseman rakennesuunnittelun hankintaa.

Insinööriavain Oy (jäljempänä Insinööriavain) on tuonut oikaisuvaatimuksessaan esiin, että Insinööriavain Oy on suljettu tarjouskilpailusta väärin perustein. Insinööriavain huomauttaa, että järjestelmän puutteiden vuoksi hakija ei ole voinut täyttää konsultin vastuuvakuutuksen vähimmäissummaa järjestelmässä. Insinööriavain toteaa oikaisuvaatimuksessaan toimittaneensa ESPD-lomakkeen Pirkanmaan hyvinvointialueelle.

Oikaisuvaatimuksessaan Insinööriavain toteaa, että tarjouspyynnön mukaan: ”Tilaaja pidättää itsellään oikeuden hylätä tarjous, joka on yli 20 % halvempi kuin kaikkien avattujen tarjousten keskihinta tai tarjouksessa ilmoitettu työmääräarvio on yli 20 % vähemmän kuin muiden tarjousten keskimääräinen työmääräarvio.” Insinööriavaimen mukaan hankintaan valitun suunnittelijan työmäärä on lähes puolet pienempi, kuin tarjoajien esittämien työmääräarvioiden keskiarvo. Insinööriavaimen mukaan esitetyllä työmäärällä ei ole mahdollista suoriutua tehtävästä laadullisesti, tai tarjoaja ei ole laskenut työmääräarvioon kaikkia tarjouksen liitteenä olleen tehtäväluettelon mukaisia tehtäviä, kuten betonielementtien ja teräsrakenteiden tuote- ja valmisosasuunnittelua.

Lausunto hankintaoikaisuvaatimukseen

Hankintayksikkö on tarkistanut hankinnan dokumentit uudelleen hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen johdosta.

Hankintayksikkö lähetti 2.9.2024 Insinööriavain Oy:lle täydennyspyynnön koskien ESPD-lomaketta. Insinööriavain toimitti 4.9.2024 ESPD-lomakkeen hankintayksikölle. Hankintayksikkö tulkitsi ESPD-lomaketta virheellisesti siten, että Insinööriavaimen ei sitoutuisi täyttämään vastuuvakuutusten vähimmäisehtojen vaatimuksia. Insinööriavain toimitti vastauksen selvitykseen koskien ESPD-lomaketta määräajassa. Insinööriavain on ilmoittanut sitoutuvansa täyttämään hankintayksikön asettamat vaatimukset vastuuvakuutuksen vähimmäiskorvausmääriä sopimuskauden aikana.

Tarjouspyynnöllä (suunnitteluohjelma s.12) on todettu, että ”Tilaaja pidättää itsellään oikeuden hylätä tarjous, joka on yli 20 % halvempi kuin kaikkien avattujen tarjousten keskihinta tai tarjouksessa ilmoitettu työmääräarvio on yli 20 % vähemmän kuin muiden tarjousten keskimääräinen työmääräarvio.” Edellä mainittu oikeus hylätä tarjous työmääräarvion perusteella ei ole velvoittava. Siten hankintayksikölle (tilaajalle) jää harkintavalta siitä, tuleeko tarjous hylätä. Markkinaoikeus on todennut oikeuskäytännössä MAO:1/21, että hankintalainsäädäntö ei sääntele hankinnan sisältöä tai hankinnan tarkoituksenmukaisuutta. Hankintayksiköllä on harkintavaltaa määritellä tarjouspyyntöasiakirjoissa hankinnan kohde ja sitä koskevat vähimmäisvaatimukset sekä tarjousten valintaperusteena käytetyn kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteet. Hankintayksikkö saa siten käyttää haluamiaan vertailuperusteita tarjousten vertailussa ja myös painottaa ja pisteyttää vertailuperusteet haluamallaan tavalla. Vertailuperusteiden on kuitenkin liityttävä hankinnan kohteeseen, oltava objektiivisia ja syrjimättömiä eivätkä ne saa antaa hankintayksikölle rajoittamatonta valinnanvapautta. Näin ollen hankintayksiköllä on harkintavalta hankinnan kohteen määrittelyssä.

Hankintayksikkö toimitti 2.9.2024 RakenneStudio Oy:lle selvityspyynnön koskien tarjouksen työmäärää. RakenneStudio Oy toimitti 3.9.2024 hankintayksikölle selvityksen. RakenneStudio Oy on selvityksessään todennut huomioineensa tarjouspyynnön liitteineen, joissa on esitetty hankkeen laajuus ja tehtäväluettelon mukaiset tehtävät, jonka pohjalta RakenneStudio Oy on tehnyt tuntiarvion. Hankintayksikkö hyväksyi selvityksen RakenneStudio Oy:n osalta.  

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen.
Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Pirkanmaan hyvinvointialueen sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen kirjaamo@pirha.fi.

Muutoksenhaku

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

 

Päätös

Päätän, että hankintapäätöstä korjataan siten, että Insinööriavain Oy:n tarjous otetaan mukaan tarjousvertailuun. Hankintapäätöstä korjataan siten, että Insinööriavain Oy sijoittuu tarjousvertailussa toiseksi. Muilta osin vaatimus hylätään.

Allekirjoitus

Petri Laurikka, kiinteistöjohtaja

Organisaatiotieto

Pirkanmaan hyvinvointialue