Aluehallitus, kokous 28.10.2024

Esityslista on tarkastamaton

§ 280 Ikäihmisten ympärivuorokautisen palveluasumisen hankintapäätös

949/2024

Valmistelija

  • Päivi Tryyki, IKÄIHMISTEN JA VAMMAISTEN PJOH, paivi.tryyki@pirha.fi
  • Heli Suuronen, OSTOPALVELUPÄÄLLIKKÖ, heli.suuronen@pirha.fi
  • Anni Lehtimäki, SUUNNITTELIJA, anni.lehtimaki@pirha.fi

Perustelut

Hankinnan kuvaus

Hankintapäätös koskee Pirkanmaan hyvinvointialueen dynaamisen kaltaiseen hankintajärjestelmään liittyvää ikäihmisten ympärivuorokautisen palveluasumisen sisäistä tarjouskilpailua. Hankinnasta ilmoitettiin HILMA- palvelussa ja osallistumispyyntö (501860) julkaistiin 29.5.2024. Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta hankintamenettelyyn hyväksytyille ehdokkaille rajatun tarjouspyynnön 14.8.2024.

Hankinta on sisältynyt aluehallituksen hyväksymään vuoden 2024 hankintasuunnitelmaan. Aluehallitus on tehnyt hankinnasta käynnistämispäätöksen 6.5.2024 § 137.

Sopimuskausi alkaa aikaisintaan 1.1.2025. Sopimuskausi päättyy kaikilla Palveluntuottajilla 31.12.2026 riippumatta sopimuskauden alkamisajankohdasta. Lisäksi hankintasopimus sisältää mahdollisuuden toistaiseksi voimassa olevaan optiokauteen. Optio voidaan ottaa käyttöön sopimuksessa mainitulla tavalla ilman erillistä päätöstä.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 § mukainen menettely. Kyseessä on hankintalain periaatteiden mukainen dynaamisesta hankintajärjestelmästä mukautettu menettely, jossa on kaksi vaihetta (osallistumisvaihe ja tarjousvaihe). Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.

Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alue 1. ympärivuorokautinen palveluasuminen

Osa-alue 2. lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen

Osa-alue 3. vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen (ERHO).

Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 174 000 000 euroa ja sopimuskauden aikana noin 348 000 000 euroa ilman optiota.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Selvitys hankinnan laatuvaatimuksista

Laatuun liittyvät vaatimukset on huomioitu hankinnan vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Kaikki tarjoajat ovat osallistumishakemuksissa vakuuttaneet täyttävänsä osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Valituilta tarjoajilta on tarkistettu vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote, tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjousten vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa, koska laatu huomioitiin osana vähimmäisvaatimuksia. Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.

Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti kaikki tarjouspyynnön mukaiset, soveltuvuusvaatimukset ja palvelua koskevat ehdottomat vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi. Palveluntuottajista muodostetaan etusijajärjestys (=palveluntuottajarekisteri) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. Tarjousvertailu ja etusijajärjestys muodostetaan osa-alueittain halvimman hinnan perusteella. Mikäli tarjoukset ovat vertailussa tasapisteissä, ratkaistaan tasatilanne arpomalla. Arvontapöytäkirja on hankintapäätöksen liitteenä 3.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen on kuvattu päätöksen liitteenä olevalla liitteellä 1 Tarjousten tarkastaminen.

Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteellä 2 Vertailutaulukko, jonka mukaisesti vertailussa esitetyt markkinatoimijat esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Toimielimen päätösesitys perusteluineen liitteitä lukuun ottamatta tulee julkiseksi Pirkanmaan hyvinvointialueen päätöksenteon avoimuutta koskevien ohjeiden mukaisesti esityslistan julkaisun myötä. Päätös liitteineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi. Oheismateriaalina on esitysmateriaali,​ joka on salassa pidettävä (julkisuuslain 24 § 1 mom. 17-​kohta).

Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö

Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelulinja ja vastuuhenkilönä toimii toimialuejohtaja Mari Ollinpoika. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin tehtävänhoitajalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimi nimetty ohjausryhmä sekä eri kokoonpanoin kokoontuneita työryhmiä, joihin kuuluivat toimialuejohtaja Mari Ollinpoika, asumisen vs. palvelujohtaja Tanja Karvonen, asumisen palvelujohtaja Minna Nummi, koordinoiva ostopalvelupäällikkö Anna Mustonen, ostopalvelupäällikkö Heli Suuronen, aluepalvelupäällikkö Riitta Nieminen, hankintapäällikkö Virva Palomäki, suunnittelija Anni Lehtimäki sekä Tuomi Logistiikka Oy:n hankinta-asiantuntija Outi Rissa.

Päätöstoimivalta

Hankintapäätöksen tekee Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 §:n mukaan aluehallitus.

Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • tehdä sopimuksen ikäihmisten ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnasta liitteessä 2 Vertailutaulukko esitettyjen markkinatoimijoiden kanssa,
     
  • delegoida hyvinvointialuejohtaja Marina Erholalle päätösvalta hankintapäätöksistä, jotka liittyvät perustettavan palveluntuottajarekisterin päivittämiseen,
     
  • sulkea tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen tarjouskilpailusta liitteen 1 mukaisesti,
     
  • sopimuskausi alkaa aikaisintaan 1.1.2025. Sopimuskausi päättyy kaikilla Palveluntuottajilla 31.12.2026 riippumatta sopimuskauden alkamisajankohdasta. Lisäksi hankintasopimus sisältää mahdollisuuden toistaiseksi voimassa olevaan optiokauteen. Optio voidaan ottaa käyttöön sopimuksessa mainitulla tavalla ilman erillistä päätöstä,
     
  • hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 174 000 000 euroa ja sopimuskauden aikana noin 348 000 000 euroa ilman optiota,
     
  • että sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään toimialuejohtaja Mari Ollinpoika. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin tehtävänhoitajalle,
     
  • tarkastaa pykälän kokouksessa.
     

Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Tiedoksi

Hankintaa valmistellut työryhmä, palveluhankinnat@pirha.fi, psop@istekki.fi, Tuomi Logistiikka Oy / hankintapalvelut@tuomi.fi, hankintajuristit@tuomi.fi, Anniina Tirronen, Sanna K. Ahonen, Katja Uitus-Mäntylä, Mari Kovanen, Tarjoajat