Aluehallitus, kokous 28.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 281 Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen urakkamuodon valinta ja kilpailutuksen käynnistäminen

4997/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Matias Seini, RAKENNUTTAJAPÄÄLLIKKÖ, matias.seini@pirha.fi
Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi
Juha Kinnunen, PALVELULINJAJOHTAJA SAIRAALAPALV., juha.kinnunen@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelma on hyväksytty ja päätös investointihankkeen käynnistämisestä on tehty aluevaltuustossa 15.1.2024. Päätös on ehdollinen, kunnes valtioneuvosto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen tasapainotusohjelman. Tasapainotusohjelman on hyväksynyt valtiovarainministeriö 15.2.2024.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen toteuttaminen edellytti Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden muuttamista. josta valtioneuvosto päätti 2.11.2023. Lainanottovaltuus on 900 miljoonaa euroa, joka mahdollistaa hankkeen toteuttamisen. Lainanottovaltuuden ehtona on vaiheistussuunnitelma. Konserni- ja toimitilajaosto on käsitellyt hankkeen vaiheistussuunnitelman 12.3.2024 § 11.

Rakennuslupa jätettiin 27.6.2024. Lainvoimaista rakennuslupaa odotetaan loppuvuoden aikana. Kaupin kampuksen rakennusinvestointien valmisteluryhmä linjasi 11.6.2024, että hankkeen edistämiseksi edetään yleissuunnitteluvaiheeseen.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen markkinavuoropuhelu

Markkinavuoropuhelu hankkeen toteutuksesta urakoitsijoiden kanssa käytiin kevään ja kesän aikana. Tavoitteena oli kartoittaa vaihtoehdot hankintaa varten ja tuoda esitys käytettävästä urakkamuodosta päätöksentekoon loppuvuodesta 2024. Markkinavuoropuhelun aloitustilaisuus pidettiin 15.2.2024.  

Markkinavuoropuheluun ilmoittautuneita urakoitsijoita oli kahdeksan, kaikkien kanssa käytiin keskusteluja toteutusmuodon valinnasta kevään ja kesän aikana. Mukana oli kuusi rakennusliikettä ja kaksi talotekniikan urakoitsijaa. Markkinavuoropuhelun aikana tutustuttiin käynnissä oleviin Oulun, Kuopion, Hämeenlinnan ja Helsingin sairaalahankkeisiin. Tutustumisen aikana kuultiin kattavasti urakoitsijoiden ja tilaajien näkökulmia hankkeiden toteutuksesta. Markkinavuoropuhelusta ja tutustumiskäyntien keskustelujen perusteella muodostui käsitys, että hankkeen toteutukseen soveltuisi parhaiten yhteistoiminnallinen projektijohtourakka, huomioiden hankkeen erityispiirteet ja suunnittelutilanne.

Hankkeen erityispiirteet

Rakennustyömaan sijainti logistisesti keskellä käyttäjä- ja asiakasvirtoja sekä ympäröivää liikennevirtaa tuo mukanaan runsaasti rajoituksia työn toteuttamiselle aikataulun, kulkureittien, järjestelmäkatkosten ja ympäristöhäiriöiden suhteen ja edellyttää saumatonta yhteistyötä urakoitsijoiden ja tilaajan välillä.

Pirhan organisaatiossa on pitkä kokemus vaativien sairaalahankkeiden läpiviennistä. Hankkeen lähtökohdat ovat palvelutuotannon toiminnallisessa suunnittelussa. Rakennusteknisiä suunnitteluratkaisuja ohjaa Pirhan rakennuttamisen teknisen suunnittelun ratkaisut suunnitteluohjeineen. Kokonaissuunnittelu hankkeessa on edellisistä johtuen varsin pitkällä ja Pirha haluaa pitää päätöksenteon ratkaisuista omissa käsissään.

Joustava toteutusmuoto mahdollistaa suunnitelmien tarkentamisen esimerkiksi laitehankintojen tarpeiden mukaiseksi myöhäisessäkin vaiheessa hanketta. Suureen ja kompleksiseen sekä teknisesti vaativaan kohteeseen soveltuu parhaiten yhteistoiminnalliset urakkamuodot. Aiemmin toteutettu Etupihahanke toteutettiin projektinjohtourakalla.

Esitys

Toteutusmuodoksi esitetään yhteistoiminnallista projektinjohtourakkaa. Projektinjohtourakoitsija tarjoaa myös talotekniikkaurakan, joko itse tai yhdessä talotekniikkakumppanin kanssa, tai myöhemmin yhdessä tilaajan kanssa valiten. Kilpailutus suoritetaan neuvottelumenettelyllä, jonka aikana lopullisen tarjouspyynnön sisältö, rajaukset ja laajuus tarkennetaan.

Urakoitsijavalinnan valintaperusteena ovat kustannukset sekä laatuominaisuudet. Projektinjohtourakka sisältää kehitysvaiheen, josta urakoitsijan kanssa tehdään erillinen konsulttisopimus. Kehitysvaiheen aikana tehdään valmistelevia töitä. Kilpailutus edellyttää neuvottelumenettelyn käyttöä.

Päätösvallan peruste

Konserni- ja toimitilajaosto päättää (HS 14 §) kohta 13. Vastata suurten tai strategisten investointihankkeiden valmistelusta ja valvonnasta sekä kohta 17. Valmistella aluehallitukselle suuria ja strategisia rakennusinvestointeja ja vastata valvonnan järjestämisestä.

Aluehallitus päättää (HS 62 §) kohta 1. Investointisuunnitelmaan sisältyvistä rakennushankkeista ja muista investointihankkeista, joiden kustannusarvio ylittää 30 milj. euroa (hankintapäätös).

Aluehallitus perusti 24.6.2024 § 190 hankeorganisaation poliittisen ja virkavalmistelun yhteensovittamisen ryhmän, joka käsittelee asiaa konserni- ja toimitilajaoston jälkeen. Yhteensovittamisryhmästä asia etenee aluehallituksen päätettäväksi.

Liitteenä esittelydiat Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen urakkamuodon valinta ja kilpailutuksen käynnistäminen sekä esitys hankkeen toteutusmuodosta (HTJ).

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää merkitä tiedoksi Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen valmistelutilanteen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Rakennuttajapäällikkö Matias Seinille myönnettiin läsnäolo- ja puheoikeus asian käsittelyn ajaksi.

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelma on hyväksytty ja päätös investointihankkeen käynnistämisestä on tehty aluevaltuustossa 15.1.2024. Päätös on ehdollinen, kunnes valtioneuvosto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen tasapainotusohjelman. Tasapainotusohjelman on hyväksynyt valtiovarainministeriö 15.2.2024.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen toteuttaminen edellytti Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden muuttamista. josta valtioneuvosto päätti 2.11.2023. Lainanottovaltuus on 900 miljoonaa euroa, joka mahdollistaa hankkeen toteuttamisen. Lainanottovaltuuden ehtona on vaiheistussuunnitelma. Konserni- ja toimitilajaosto on käsitellyt hankkeen vaiheistussuunnitelman 12.3.2024 § 11.

Rakennuslupa jätettiin 27.6.2024. Lainvoimaista rakennuslupaa odotetaan loppuvuoden aikana. Kaupin kampuksen rakennusinvestointien valmisteluryhmä linjasi 11.6.2024, että hankkeen edistämiseksi edetään yleissuunnitteluvaiheeseen.

Asia on merkitty tiedoksi konserni- ja toimitilajaoston kokouksessa 10.9.2024. Asia on käsitelty suurten investointien yhteensovittamisryhmässä 23.9.2024.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen markkinavuoropuhelu

Markkinavuoropuhelu hankkeen toteutuksesta urakoitsijoiden kanssa käytiin kevään ja kesän aikana. Tavoitteena oli kartoittaa vaihtoehdot hankintaa varten ja tuoda esitys käytettävästä urakkamuodosta päätöksentekoon loppuvuodesta 2024. Markkinavuoropuhelun aloitustilaisuus pidettiin 15.2.2024. 

Markkinavuoropuheluun ilmoittautuneita urakoitsijoita oli kahdeksan, kaikkien kanssa käytiin keskusteluja toteutusmuodon valinnasta kevään ja kesän aikana. Mukana oli kuusi rakennusliikettä ja kaksi talotekniikan urakoitsijaa. Markkinavuoropuhelun aikana tutustuttiin käynnissä oleviin Oulun, Kuopion, Hämeenlinnan ja Helsingin sairaalahankkeisiin. Tutustumisen aikana kuultiin kattavasti urakoitsijoiden ja tilaajien näkökulmia hankkeiden toteutuksesta. Markkinavuoropuhelusta ja tutustumiskäyntien keskustelujen perusteella muodostui käsitys, että hankkeen toteutukseen soveltuisi parhaiten yhteistoiminnallinen projektijohtourakka, huomioiden hankkeen erityispiirteet ja suunnittelutilanne.

Hankkeen erityispiirteet

Rakennustyömaan sijainti logistisesti keskellä käyttäjä- ja asiakasvirtoja sekä ympäröivää liikennevirtaa tuo mukanaan runsaasti rajoituksia työn toteuttamiselle aikataulun, kulkureittien, järjestelmäkatkosten ja ympäristöhäiriöiden suhteen ja edellyttää saumatonta yhteistyötä urakoitsijoiden ja tilaajan välillä.

Pirhan organisaatiossa on pitkä kokemus vaativien sairaalahankkeiden läpiviennistä. Hankkeen lähtökohdat ovat palvelutuotannon toiminnallisessa suunnittelussa. Rakennusteknisiä suunnitteluratkaisuja ohjaa Pirhan rakennuttamisen teknisen suunnittelun ratkaisut suunnitteluohjeineen. Kokonaissuunnittelu hankkeessa on edellisistä johtuen varsin pitkällä ja Pirha haluaa pitää päätöksenteon ratkaisuista omissa käsissään.

Joustava toteutusmuoto mahdollistaa suunnitelmien tarkentamisen esimerkiksi laitehankintojen tarpeiden mukaiseksi myöhäisessäkin vaiheessa hanketta. Suureen ja kompleksiseen sekä teknisesti vaativaan kohteeseen soveltuu parhaiten yhteistoiminnalliset urakkamuodot. Aiemmin toteutettu Etupihahanke toteutettiin projektinjohtourakalla.

Hankkeessa noudatetaan hyväksyttyä riskienhallintasuunnitelmaa mukaan lukien vastuullisuus ja harmaan talouden torjunta.

Esitys

Toteutusmuodoksi esitetään yhteistoiminnallista projektinjohtourakkaa. Projektinjohtourakoitsija tarjoaa myös talotekniikkaurakan, joko itse tai yhdessä talotekniikkakumppanin kanssa, tai myöhemmin yhdessä tilaajan kanssa valiten. Kilpailutus suoritetaan neuvottelumenettelyllä, jonka aikana lopullisen tarjouspyynnön sisältö, rajaukset ja laajuus tarkennetaan.

Urakoitsijavalinnan valintaperusteena ovat kustannukset sekä laatuominaisuudet. Projektinjohtourakka sisältää kehitysvaiheen, josta urakoitsijan kanssa tehdään erillinen konsulttisopimus. Kehitysvaiheen aikana tehdään valmistelevia töitä. Kilpailutus edellyttää neuvottelumenettelyn käyttöä.

Päätösvallan peruste

Konserni- ja toimitilajaosto päättää (HS 14 §) kohta 13. Vastata suurten tai strategisten investointihankkeiden valmistelusta ja valvonnasta sekä kohta 17. Valmistella aluehallitukselle suuria ja strategisia rakennusinvestointeja ja vastata valvonnan järjestämisestä.

Aluehallitus päättää (HS 62 §) kohta 1. Investointisuunnitelmaan sisältyvistä rakennushankkeista ja muista investointihankkeista, joiden kustannusarvio ylittää 30 milj. euroa (hankintapäätös).

Aluehallitus perusti 24.6.2024 § 190 hankeorganisaation poliittisen ja virkavalmistelun yhteensovittamisen ryhmän, joka käsittelee asiaa konserni- ja toimitilajaoston jälkeen. Yhteensovittamisryhmästä asia etenee aluehallituksen päätettäväksi.

 

Liitteenä esittelydiat Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen urakkamuodon valinta ja kilpailutuksen käynnistäminen sekä esitys hankkeen toteutusmuodosta (HTJ).

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää

  • osaltaan hyväksyä Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen toteutusmuodoksi yhteistoiminnallisen projektijohtourakan ja käynnistää urakoitsijakilpailutuksen ja 
     
  • antaa asian aluehallituksen päätettäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa ja rakennuttajapäällikkö Matias Seiniä. 

Valmistelija

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi
  • Matias Seini, RAKENNUTTAJAPÄÄLLIKKÖ, matias.seini@pirha.fi
  • Juha Kinnunen, PALVELULINJAJOHTAJA SAIRAALAPALV., juha.kinnunen@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelma on hyväksytty ja päätös investointihankkeen käynnistämisestä on tehty aluevaltuustossa 15.1.2024. Päätös on ehdollinen, kunnes valtioneuvosto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen tasapainotusohjelman. Tasapainotusohjelman on hyväksynyt valtiovarainministeriö 15.2.2024.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen toteuttaminen edellytti Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden muuttamista. josta valtioneuvosto päätti 2.11.2023. Lainanottovaltuus on 900 miljoonaa euroa, joka mahdollistaa hankkeen toteuttamisen. Lainanottovaltuuden ehtona on vaiheistussuunnitelma. Konserni- ja toimitilajaosto on käsitellyt hankkeen vaiheistussuunnitelman 12.3.2024 § 11.

Rakennuslupa jätettiin 27.6.2024. Lainvoimaista rakennuslupaa odotetaan loppuvuoden aikana. Kaupin kampuksen rakennusinvestointien valmisteluryhmä linjasi 11.6.2024, että hankkeen edistämiseksi edetään yleissuunnitteluvaiheeseen.

Asia on merkitty tiedoksi konserni- ja toimitilajaoston kokouksessa 10.9.2024. Asia on käsitelty suurten investointien yhteensovittamisryhmässä 23.9.2024. Konserni- ja toimitilajaosto on hyväksynyt osaltaan Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen toteutusmuodoksi yhteistoiminnallisen projektijohtourakan ja urakoitsijakilpailutuksen käynnistämisen kokouksessaan 8.10.2024 § 81.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen markkinavuoropuhelu

Markkinavuoropuhelu hankkeen toteutuksesta urakoitsijoiden kanssa käytiin kevään ja kesän aikana. Tavoitteena oli kartoittaa vaihtoehdot hankintaa varten ja tuoda esitys käytettävästä urakkamuodosta päätöksentekoon loppuvuodesta 2024. Markkinavuoropuhelun aloitustilaisuus pidettiin 15.2.2024. 

Markkinavuoropuheluun ilmoittautuneita urakoitsijoita oli kahdeksan, kaikkien kanssa käytiin keskusteluja toteutusmuodon valinnasta kevään ja kesän aikana. Mukana oli kuusi rakennusliikettä ja kaksi talotekniikan urakoitsijaa. Markkinavuoropuhelun aikana tutustuttiin käynnissä oleviin Oulun, Kuopion, Hämeenlinnan ja Helsingin sairaalahankkeisiin. Tutustumisen aikana kuultiin kattavasti urakoitsijoiden ja tilaajien näkökulmia hankkeiden toteutuksesta. Markkinavuoropuhelusta ja tutustumiskäyntien keskustelujen perusteella muodostui käsitys, että hankkeen toteutukseen soveltuisi parhaiten yhteistoiminnallinen projektijohtourakka, huomioiden hankkeen erityispiirteet ja suunnittelutilanne.

Hankkeen erityispiirteet

Rakennustyömaan sijainti logistisesti keskellä käyttäjä- ja asiakasvirtoja sekä ympäröivää liikennevirtaa tuo mukanaan runsaasti rajoituksia työn toteuttamiselle aikataulun, kulkureittien, järjestelmäkatkosten ja ympäristöhäiriöiden suhteen ja edellyttää saumatonta yhteistyötä urakoitsijoiden ja tilaajan välillä.

Pirkanmaan hyvinvointialueen organisaatiossa on pitkä kokemus vaativien sairaalahankkeiden läpiviennistä. Hankkeen lähtökohdat ovat palvelutuotannon toiminnallisessa suunnittelussa. Rakennusteknisiä suunnitteluratkaisuja ohjaa hyvinvointialueen rakennuttamisen teknisen suunnittelun ratkaisut suunnitteluohjeineen. Kokonaissuunnittelu hankkeessa on edellisistä johtuen varsin pitkällä ja hyvinvointialue haluaa pitää päätöksenteon ratkaisuista omissa käsissään.

Joustava toteutusmuoto mahdollistaa suunnitelmien tarkentamisen esimerkiksi laitehankintojen tarpeiden mukaiseksi myöhäisessäkin vaiheessa hanketta. Suureen ja kompleksiseen sekä teknisesti vaativaan kohteeseen soveltuu parhaiten yhteistoiminnalliset urakkamuodot. Aiemmin toteutettu Etupihahanke toteutettiin projektinjohtourakalla.

Hankkeessa noudatetaan hyväksyttyä riskienhallintasuunnitelmaa mukaan lukien vastuullisuus ja harmaan talouden torjunta.

Esitys

Toteutusmuodoksi esitetään yhteistoiminnallista projektinjohtourakkaa. Projektinjohtourakoitsija tarjoaa myös talotekniikkaurakan, joko itse tai yhdessä talotekniikkakumppanin kanssa, tai myöhemmin yhdessä tilaajan kanssa valiten. Kilpailutus suoritetaan neuvottelumenettelyllä, jonka aikana lopullisen tarjouspyynnön sisältö, rajaukset ja laajuus tarkennetaan.

Urakoitsijavalinnan valintaperusteena ovat kustannukset sekä laatuominaisuudet. Projektinjohtourakka sisältää kehitysvaiheen, josta urakoitsijan kanssa tehdään erillinen konsulttisopimus. Kehitysvaiheen aikana tehdään valmistelevia töitä. Kilpailutus edellyttää neuvottelumenettelyn käyttöä.

Päätösvallan peruste

Konserni- ja toimitilajaosto päättää (HS 14 §) vastata suurten tai strategisten investointihankkeiden valmistelusta ja valvonnasta sekä valmistella aluehallitukselle suuria ja strategisia rakennusinvestointeja ja vastata valvonnan järjestämisestä.

Aluehallitus päättää (HS 62 §) investointisuunnitelmaan sisältyvistä rakennushankkeista ja muista investointihankkeista, joiden kustannusarvio ylittää 30 milj. euroa (hankintapäätös).

Aluehallitus perusti 24.6.2024 § 190 hankeorganisaation poliittisen ja virkavalmistelun yhteensovittamisen ryhmän, joka käsittelee asiaa konserni- ja toimitilajaoston jälkeen. Yhteensovittamisryhmästä asia etenee aluehallituksen päätettäväksi.

 

Liitteenä esittelydiat Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen urakkamuodon valinta ja kilpailutuksen käynnistäminen sekä esitys hankkeen toteutusmuodosta (HTJ).

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen toteutusmuodoksi yhteistoiminnallisen projektijohtourakan ja käynnistää urakoitsijakilpailutuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Aluehallituksen varajäsen Anneli Taina saapui kokoukseen ennen päätöksentekoa.

Strategiajohtaja Arto Ranta oli asiantuntijana läsnä kouksessa asian käsittelyn ajan.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.