Valmistelija
Elina Ojala, PALVELUSSUHDEPÄÄLLIKKÖ, elina.ojala@pirha.fi
Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi
Vuokko Ylinen, HALLINTOJOHTAJA, vuokko.ylinen@pirha.fi
Perustelut
Aluehallitus päätti käynnistää yhteistoimintaneuvottelut 24.6.2024 § 191, joihin sisältyivät organisaatiorakenteen tarkastelu, hallinnon keventäminen, ostopalvelujen vähentäminen ja näihin liittyvät mahdolliset toiminnalliset muutokset. Aluehallitus päätti tarkistaa neuvotteluille asetettua lisäsäästötavoitetta 26.8.2024 § 226.
Työvoiman käytön vähentämistä ja talouden sopeuttamista koskevat yhteistoimintaneuvottelut aloitettiin 3.9.2024 ja kutsu/esitys yhteistoimintaneuvotteluihin toimitettiin 28.8.2024 sekä henkilöstöä edustaville järjestöille että TE-toimistoon.
Yhteistoimintaneuvotteluja käytiin kahdeksan kertaa 3.9.2024 alkaen. Neuvotteluja sovittiin pidennettävän sen varmistamiseksi, että asioista saadaan riittävästi neuvoteltua siten, että viimeinen neuvottelukerta oli 21.10.2024. Neuvotteluja käytiin yhteistoimintalain edellyttämä vähintään 6 kuusi viikkoa ajanjaksolla 3.9.2024 -21.10.2024. Neuvottelujen kohteena on ollut koko henkilöstö.
Kuten yhteistoimintaneuvottelujen aloittamista koskevassa päätöksessä on todettu, on yhteistoimintamenettelyllä pyritty turvaamaan henkilöstön vaikutusmahdollisuudet lain piirissä olevissa työnantajan päätösasioissa. Suunniteltuja muutoksia ja niiden perusteita, vaikutuksia ja mahdollisia vaihtoehtoja on työnantajan näkemyksen mukaan käyty läpi yhteistoimintalain hengen mukaisesti vuoropuhelussa henkilöstöjärjestöjen edustajien kanssa. Henkilöstön edustajat ovat tuoneet näkemyksiään ja vaihtoehtoisia suunnitelmia esiin, jotka työnantaja on käsitellyt ja ottanut huomioon esitysten valmistelussa. Neuvottelut ovat päättyneet erimielisinä. Järjestöt jättivät viimeisessä neuvottelutilaisuudessa eriävistä mielipiteistä julkilausumat, jotka ovat 21.10.2024 pidetyn neuvottelutilaisuuden pöytäkirjan liitteinä.
Liitteenä olevissa neuvottelumateriaaleissa on esillä olleet suunnitelmat mahdollisine toimenpiteineen ja osin myös mahdollisine säästövaikutuksineen ja mahdollisine henkilötyövaikutuksineen. Suunniteltuja toimenpiteitä työvoiman käytön vähentämiseksi ja talouden sopeuttamiseksi on käyty neuvotteluissa läpi kaikkien tehtäväalueiden ja palvelulinjojen osalta. Jokainen palvelulinja on esittänyt säästötoimenpide-ehdotuksensa, jotta tavoitellut 12 miljoonan euron säästöt toteutuisivat. Henkilötyövuosivähennyksiä on 80 ja ensisijaisesti vähennykset on kohdennettu johto-, esihenkilö- ja asiantuntijatehtävissä toimiviin. Kuitenkin suunnitelmien mukaan toimenpiteiden kohteena on myös välittömässä palvelutuotannon tehtävissä toimivia.
Jotta tavoitteena olevat 12 miljoonan euron säästöt toteutuisivat, suunnitelmissa oleviin esityksiin sisältyy henkilövähennysten lisäksi myös irtisanomisperusteisia muutoksia noin 150 henkilöön kohdentuen. Irtisanomisperusteisia muutoksia on mm. siirtoja toisiin tehtäviin irtisanomisperusteella, muutoksia työntekijöiden ja viranhaltijoiden tehtävänkuvissa, työntekopaikkojen muutoksia ja joitakin työaikamuutoksia. Mikäli henkilöt eivät hyväksy esitettyjä muutoksia, palvelussuhde voi päättyä. Lisäksi suunnitelmissa on muun muassa organisaatiomuutoksia ja toimintojen siirtoja palvelulinjalta toiselle. Merkittävinä asioina suunnitelmissa on käsitelty myös mielenterveys- ja päihdepalvelujen uudelleenorganisointia. Lisäksi ehdotetaan ikäihmisten päivätoiminnasta supistamista ja siirtymistä osittain etäryhmätoiminnaksi.
Säästötavoitteisiin ei ole päästy kohdentamalla toimenpiteitä pelkästään johto-, esihenkilö- ja asiantuntijatehtävissä toimiviin. Sekä henkilötyövuosien vähennysten että irtisanomisperusteisten toimenpiteiden kohteena on myös välittömässä palvelutuotannon tehtävissä toimivia.
Merkittävä osa nyt tavoitelluista säästöistä on suunniteltu saatavan tukipalvelujen kautta. Säästöjä on suunniteltu tulevan ostopalveluja vähentämällä mm. hankkeiden ja järjestelmien määrän karsinnalla ja järjestelmien alasajolla. Lisäksi säästöjä saadaan ostopalveluiden ja vuokramaksujen säästöllä kuten vartiointipalveluiden kohdekohtaisella arvioinnilla, kiinteistöjen ostopalveluiden vähentämisellä ja niiden siirrolla omaksi sekä toimitilojen ja niiden sopimusten karsinnalla.
Neuvottelujen alussa työnantaja on antanut henkilöstön edustajille esityksen työllistymistä edistäväksi toimintasuunnitelmaksi, jota on päivitetty neuvottelujen kuluessa.
Yhteistoimintaneuvotteluiden pöytäkirjat liitteineen ovat salassa pidettäviä (Julkisuuslain 24.1 § 18 k). Pöytäkirjat liitteineen ovat esityslistan oheismateriaalina aluehallitukselle päätöksenteon tueksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Eriävä mielipide
Aluehallituksen jäsen Milka Hanhela ja aluehallituksen 2. varapuheenjohtaja Jouni Sirén ilmoittivat eriävän mielipiteen äänestyksestä, joka liitetään pöytäkirjan liitteeksi.
Kokouskäsittely
Aluehallituksen jäsen Milka Hanhela esitti, että asia jätetään pöydälle.
Kannatus: Jouni Sirén.
Puheenjohtajan äänestysehdotus: Asian pöydälle jättäminen JAA, asian käsittelyn jatkaminen EI. Hyväksyttiin yksimielisesti.
Äänestyksessä annettiin 4 JAA-ääntä ja 9 EI-ääntä. Hanhela ja Sirén ilmoittivat jättävänsä eriävän mielipiteen äänestyksestä. Asian käsittelyä jatkettiin.
Yliopiston edustaja Tapio Visakorpi poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.