Perustelut
Hallintosäännön 12 §:n mukaan Asiakkuus- ja laatujaoston tehtävänä on muun muassa valmistella osaltaan asiakaskokemustavoitetta ja arvioida sen toteutumista sekä valmistella osaltaan aluehallitukselle asiakaskokemus- ja osallisuuden -suunnitelmaa ja arvioida sen toteutumista.
Hyvinvointialueen asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan (29 §). Yksi keino osallistua ja vaikuttaa toimintaan, on antaa palautetta saamastaan palvelusta. Pirkanmaan hyvinvointialueella rakennetaan järjestelmää, jossa asiakkaat voivat ilmaista asiakaskokemuksensa perusteella suositteluhalukkuutensa hyvinvointialueen palveluista. Tavoitteena on luoda järjestelmä, jossa asiakas voi antaa palautetta saamastaan palvelusta mahdollisimman reaaliaikaisesti, anonyymisti ja vaivattomasti vastaamalla saamaansa kyselyyn. Tiedonkeruussa hyödynnetään kansallisesti sovittuja, yhteneviä mittareita ja toimintamalleja. Asukkaat voivat tarkastella asiakaskokemusmittauksen tuloksia mm. hyvinvointialueen internet -sivuilta. Tuloksia raportoidaan henkilöstölle ja päätöksentekijöille hyvinvointialueen raportointijärjestelmällä. Tulokset on tarkoitettu koko henkilöstön käyttöön ja ne ohjaavat toimintaa kohti vaikuttavuutta ja asiakaskeskeisyyttä. Niitä käytetään vertailuun, prosessien ja toimintojen suunnitteluun ja kehittämiseen sekä yhteisen asiakaslähtöisen kulttuurin rakentamiseen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Taru Kuosmanen, Sosiaali- ja terveysjohtaja, Taru.Kuosmanen@pirha.fi
Asiakkuus- ja laatujaosto päättää
- käydä lähetekeskustelun asiakaskokemuksen mittaamisen suunnitelmasta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.