Aluevaltuusto, kokous 28.10.2024

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 103 Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaisten palvelujen VAPA2035-kehittämisohjelma

27853/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Päivi Tryyki, IKÄIHMISTEN JA VAMMAISTEN PJOH, paivi.tryyki@pirha.fi
Tuulikki Parikka, TOIMIALUEJOHTAJA, tuulikki.parikka@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan aluevaltuusto hyväksyi hyvinvointialueen strategian 5.12.2022 § 128. Hyvinvointialuestrategia määrittää pitkän aikavälin tavoitteet ja palvelustrategian ylätason linjaukset vuosille 2023–2025. Strategian neljä kärkeä ovat tärkeintä ihminen, yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut, hyvinvoivat työntekijät sekä yhdessä yhteen toimiva hyvinvointialue.

Toimeenpano-ohjelma rakentuu neljän alussa mainitun strategian kärkiteeman mukaan. Toimeenpano-ohjelma luo edellytykset strategian toimeenpanolle määrittämällä toimenpiteet, vastuut ja seurantamittarit. Toimeenpano-ohjelman avulla seurataan, että hyvinvointialue etenee yhtenäisesti kohti yhdessä asetettuja tavoitteita ja strategista tahtotilaa. 

Hyvinvointialueen strategian 2023–2025 toimeenpano-ohjelmassa vammaispalvelut ovat osa 2.2. kärkiteemaa kestävä palvelurakenne vahvalla sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiolla sekä hoito- ja palveluketjujen uudistamisella. VAPA2035-ohjelmaa toteutetaan ensimmäisinä vuosina osana vuosien 2023–2025 strategian toimeenpanoa, mutta ohjelmaluonnoksen palvelujen kehittämisen aikajänne ulottuu tätä pidemmälle aina vuoteen 2035 asti.

VAPA2035-kehittämisohjelma on suunnitelma vammaispalvelujen uudistamisesta ja monipuolistamisesta tulevina vuosina. Tavoitteena on vastata pirkanmaalaisten vammaisten henkilöiden tulevaisuuden palvelutarpeisiin yhdenvertaisesti sekä toiminnallisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Ohjelma käynnistyy epävarmuuksien keskellä. Uuden vammaispalvelulain soveltamisala on uudelleenarvioitavana ja astuu voimaan 1.1.2025. Lainsäädäntömuutoksen vaikutuksia ei vielä tunneta tarkasti ja VAPA2035-ohjelmaa tullaan tarkentamaan tarpeen mukaan lain tulkinnan tarkentumisen myötä. 

Lainsäädäntöuudistuksen lisäksi nykytilanteen haasteina Pirkanmaan vammaispalveluissa ovat mm. kunnista siirtynyt palveluvelka, palvelutarpeen kasvu, raskas palvelurakenne, kustannusten kasvu, riittämättömät asumisen palvelut, oman tuotannon vähäisyys, heikkokuntoisten toimitilojen suuri määrä, tietojärjestelmien moninaisuudesta johtuva tietopohjan hajanaisuus sekä henkilöstöresurssien riittämättömyys. 

VAPA2035-ohjelman ydintavoitteeksi on asetettu toiminnallisesti ja taloudellisesti kestävä palvelurakenne, jossa vammainen henkilö saa tarpeen mukaiset palvelut oikea-aikaisesti ja oikein mitoitettuina. VAPA2035-ohjelman kehittämisalueina ovat ammatillisen neuvonnan ja ohjauksen sekä ensisijaisten palvelujen käytön vahvistaminen, itsenäistä elämää tukevien palvelujen kehittäminen ja monipuolistaminen, asumispalvelujen rakenteen keventäminen sekä järjestämiskyvykkyyksien vahvistaminen.

Valmisteluprosessi

Aluehallitus päätti 27.11.2023 § 344 merkitä tiedoksi vammaisten päivä- ja työtoiminnan sekä vammaissosiaalityön palveluiden verkoston selvityksen ja lähettää sen laajalle kuulemiskierrokselle YT-elimelle, vaikuttamistoimielimiin, valiokunnille ja aluehallituksen jaostoille. Aluehallitus 15.1.2024 § 5 merkitsi tiedoksi selvitykseen annetut kommentit ja lausunnot sekä niiden perusteella laaditun koosteen ja johtopäätökset huomioonotettavaksi jatkovalmistelussa, sekä oikeutti jatkamaan vammaisten päivä- ja työtoiminnan sekä vammaissosiaalityön palveluiden verkoston valmistelua liitteenä olleiden selvityksen pohjalta. Palveluverkkoselvitystä tehdessä syntyi tarve vammaispalveluja laajasti kokoavalle kehittämisohjelmalle, joka nimettiin VAPA2035-ohjelmaksi. Palveluverkkosuunnitelma etenee päätöksentekoon nyt valmistuvan VAPA2035-kehittämisohjelman hyväksymisen jälkeen.

VAPA2035-ohjelmasta on tehty laaja päätösvaikutusten ennakkoarviointi, joka on pykälän liitteenä.

Asukkaiden kuuleminen, muut lausunnot ja kommentit

Huhtikuussa 2024 toteutettiin avoin verkkokysely vammaispalvelujen nykytilasta ja kehitystarpeista kaikille pirkanmaalaisille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 906 kpl. Kyselyn tuloksia on syvennetty yhdessä vammaisjärjestöjen ja vammaisneuvoston nimeämien edustajien kanssa yhteensä neljässä erillisessä työpajassa. Lisäksi vammaispalvelujen esihenkilöille sekä asumisen ja päiväaikaisen toiminnan asiakkaille ja heidän omaisilleen on järjestetty omia työpajoja. VAPA2035-ohjelmaluonnosta esiteltiin ikäihmisten ja vammaisten palvelulinjan yhteistoimintaryhmässä 28.8.2024.

Vammaisneuvosto on kokouksissaan 13.2.2024 § 19, 14.8.2024 § 63 ja 11.9.2024 § 71 käsitellyt kehittämisohjelman kulloistakin vaihetta ja antanut valmisteluun huomionsa.

Monipalveluvaliokunnassa VAPA2035-ohjelmaluonnosta esiteltiin 21.8.2024 § 34, ja monipalveluvaliokunta antoi lausuntonsa kokouksessaan 17.9.2024 § 47.

Sekä vammaisneuvoston että monipalveluvaliokunnan lausunnot tukevat VAPA2035-ohjelmaa, korostaen ohjelmassa mainittujen toimenpiteiden tärkeyttä. Osallisuusteema nostettiin lausuntojen pohjalta omaksi toimenpiteekseen. Lausunnoissa korostettiin myös vammaisten henkilöiden oikeutta kaikille tarkoitettuihin, universaaleihin sosiaali- ja terveyspalveluihin, jolloin vammaisille henkilöille tarkoitettujen erityispalvelujen resurssi riittäisi paremmin. Vammaisneuvoston ja monipalveluvaliokunnan lausunnot ovat tämän pykälän liitteinä.

Pykälän liitteenä on seuraava aineisto:

  • Vammaispalvelujen VAPA2035-ohjelma
  • Verkkokyselyn yhteenveto
  • VAPA2035-ohjelman päätösvaikutusten ennakkoarviointi
  • Vammaisneuvoston ja monipalveluvaliokunnan lausunnot VAPA2035-ohjelmaluonnoksesta

Pykälän oheismateriaali:

  • VAPA2035-ohjelman valmistelun eteneminen

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy VAPA2035-ohjelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana palvelulinjajohtaja Päivi Tryykiä.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 7.10.2024 § 266.

Pykälän liitteenä on seuraava aineisto:

  • Vammaispalvelujen VAPA2035-​ohjelma
  • Verkkokyselyn yhteenveto
  • VAPA2035-​ohjelman päätösvaikutusten ennakkoarviointi
  • Vammaisneuvoston ja monipalveluvaliokunnan lausunnot VAPA2035-​ohjelmaluonnoksesta

Pykälän oheismateriaali:

  • VAPA2035-​ohjelman valmistelun eteneminen

 

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle,​ että aluevaltuusto hyväksyy VAPA2035-​ohjelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Valtuutettu Markku Virkamäki esitti, että vammaisneuvostolla olisi edustus ohjausryhmässä. Virkamäki veti esityksensä pois.

Puheenjohtaja totesi hyvinvointialuejohtajan puheenvuoron pohjalta selvennyksenä, että koska ei ole varsinaista ohjausryhmää, vammaisneuvoston edustaja voi olla asiantuntijana toimeenpanoryhmässä. 

Puheenjohtaja totesi, että aluehallituksen esitys on tullut aluevaltuuston päätökseksi.

Muutos aluevaltuuston kokoonpanossa asian käsittelyn aikana:

  • valtuutettu Ilkka Sasi poistui kokouksesta. Valtuuston vahvuus 78 valtuutettua. 

Nuorisovaltuuston edustaja Eetu Hukkanen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).