§ 16/2025 Keskeytyspäätös perhe- ja ensikotikuntoutuspalvelujen hankinnasta

Lataa 

13100/2024

Päätöspäivämäärä

11.2.2025

Päätöksen tekijä

Hyvinvointialuejohtaja

Päätöksen perustelut

Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 § mukaan hyvinvointialuejohtaja päättää aluehallituksen toimivaltaan kuuluvan hankinnan keskeyttämisestä.

Esitys

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Anna Lahti, 044 473 9746, anna.p.lahti@pirha.fi

Ostopalvelupäällikkö Elisa Sivula, 044 4811 115, elisa.sivula@pirha.fi

Hankinta-asiantuntija Sini Ojanen, 040 665 8177, sini.ojanen@tuomi.fi

Hankinnan kuvaus

Tämä hankintapäätös koskee Pirkanmaan hyvinvointialueen perhe- ja ensikotikuntoutuspalveluiden tarjouskilpailua.

Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta 27.1.2025 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen Perhe- ja ensikotikuntoutuspalvelut. Hankinnan kohteena on Pirkanmaan hyvinvointialueen järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvat perhe- ja ensikotikuntoutuspalvelut.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali-​ ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 § mukainen menettely. Hankintamenettelynä on avoimen menettelyn kaltainen hankintamenettely, jossa noudatetaan hankintalain 3 § mukaisia periaatteita. Hankintamenettely on tarkoitettu hankintalain luvun 12 mukaisiin hankintoihin. Tämä päätös koskee tarjouskilpailun keskeyttämistä, jossa tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.

Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alue 1. Ympärivuorokautinen laitosperhekuntoutus

Osa-alue 2. Ensikotikuntoutus

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 2 500 000 euroa vuodessa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Keskeyttäminen

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Tarjousten jättöaikana tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä 4.2.2025 asti. Tarjouspyyntöön esitettyjen kysymysten pohjalta hankintayksikkö on todennut,​ että sen tulee täsmentää ja muuttaa tarjouspyynnölle asetettuja vaatimuksia. Tarjouspyyntöasiakirjoihin on jäänyt hinnoitteluun ja valittavien palveluntuottajien määrään liittyviä epäselvyyksiä, jotka voivat vaikuttaa tarjouksen antamiseen. Ehtojen täsmentäminen ja muuttaminen ei ole mahdollista ilman hankintamenettelyn keskeyttämistä.

Ratkaisu ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua, koska keskeytettävä perhe- ja ensikotikuntoutuspalveluita koskeva kilpailutus on tarkoitus järjestää tarkennetuin vaatimuksin ja vertailuperustein uudelleen.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille, kun uutta hankintamenettelyä koskeva hankintapäätös on tehty. Yleisesti julkisiksi nämä asiakirjat tulevat, kun uutta hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimi nimetty ohjausryhmä sekä eri kokoonpanoin kokoontuvia työryhmiä,​ joihin kuuluivat palvelulinjajohtaja Titta Pelttari, vastuualuejohtaja Hanna Lähteenmäki, vastuualuejohtaja Terhi Huttunen, palvelupäällikkö Kaisu Heikkilä, palvelukoordinaattori Kaisa Filén, ostopalvelupäällikkö Elisa Sivula, hankintapäällikkö Virva Palomäki, hankintasuunnittelija Anna Lahti ja hankinta-asiantuntija Sini Ojanen (Tuomi Logistiikka Oy).

Päätös

Päätän, että hankinta keskeytetään ja uusi tarjouskilpailun valmistelu koskien perhe- ja ensikotikuntoutuspalvelujen hankintaa käynnistetään uudelleen.

Allekirjoitus

Juhani Sand, vs. hyvinvointialuejohtaja

Organisaatiotieto

Pirkanmaan hyvinvointialue