§ 23/2025 Itseoikaisupäätös: Ammatillinen tukihenkilötoiminta

Lataa 

16901/2024

Päätöspäivämäärä

24.2.2025

Päätöksen tekijä

Sote-johtaja

Päätöksen perustelut

Hyvinvointialueen hallintosäännön 154 § mukaan hankintaoikaisusta päättää sama toimielin tai viranhaltija, joka on tehnyt hankintapäätöksen.

Esitys

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintajuristi Emilia Ala-Maakala, etunimi.sukunimi@tuomi.fi

Hankinta-asiantuntija Pia Ritari, etunimi.sukunimi@tuomi.fi

 

Päätösesitys

Hankintapäätöstä esitetään korjattavaksi hankintayksikön itseoikaisuna siten, että vertailutaulukkoa korjataan seuraavasti:

  • Osa-alue 1: Virrat, Ruovesi, Mänttä-Vilppula, Juupajoki Näsimentor Oy on sijalla 8 ja NM-Sovittelu Oy sijalla 9. 
  • Osa-alue 2: Orivesi, Kuhmoinen, Kangasala, Pälkäne, Valkeakoski Näsimentor Oy on sijalla 12 ja HelmiLife Oy on sijalla 14.
  • Osa-alue 3: Nokia, Sastamala, Punkalaidun, Lempäälä, Vesilahti, Urjala, Akaa Näsimentor Oy on sijalla 12 ja HelmiLife Oy on sijalla 14. 
  • Osa-alue 4: Tampere, Pirkkala Nuori Kullervo Oy on sijalla 15, Näsimentor Oy on sijalla 16, Familar Oy on sijalla 17, NM-Sovittelu Oy on sijalla 18, Neljä Astetta Oy on sijalla 23, HelmiLife Oy on sijalla 24, Itäreimarin Kotihoito Oy on sijalla 25 ja Elämän Huoltamo Oy on sijalla 26.
  • Osa-alue 5: Ylöjärvi, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Parkano, Kihniö Näsimentor Oy on sijalla 13 ja NM-Sovittelu Oy on sijalla 14. 
     

Perustelut

Hankintapäätös § 21/2025

Hankinnan kohteena on Pirkanmaan hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien, lastensuojelulain 7 luvun 36 §:n perusteella järjestettävä avohuollon määräaikainen tukitoimi. Palvelu voidaan järjestää myös sosiaalihuoltolain 16 §:n ja 28 §:n perusteella erityistä tukea tarvitsevalle lapselle tai lastensuojelulain 75 §:n mukaisena jälkihuollon tukitoimena. Palvelua on mahdollista järjestää myös sosiaalihuoltolain 28 §:n perusteella muulle kuin jälkihuoltoon oikeutetulle täysi- ikäiselle asiakkaalle, jolloin sovelletaan, mitä palvelukuvaukseen on kirjattu täysi- ikäisen jälkihuolto- oikeutettujen asiakkaiden osalta kuvattu.

Hankinnan tavoitteena on yhdenmukaistaa Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirtyneiden sopimuksien kirjoa sekä ajantasaistaa palvelua voimassa olevan sosiaalihuoltolain mukaiseksi. Strategisena tavoitteena hyvinvointialueella on lisätä omaa kotiin vietävien palvelujen tuotantoa. Tavoitteena on hankkia asiakkaiden hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta edistäviä palveluita, jotka ehkäisevät raskaampien palvelujen tarvetta sekä huolehtia monipuolisesta palveluntuottajaverkostosta.

Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta 10.1.2025 julkaistavaksi HILMA- palveluun hankintailmoituksen 532040 Ammatillinen tukihenkilötoiminta. Hankinnan kohteena on ostopalveluna hankittava lastensuojelulain (417/2007) ja sosiaalihuoltolain (1301/2014) perusteella järjestettävä ammatillisen tukihenkilötoiminnan palvelu. Hankinta on sisältynyt aluehallituksen hyväksymään vuoden 2024 hankintasuunnitelmaan.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 § mukainen menettely. Hankintamenettelynä on avoimen menettelyn kaltainen hankintamenettely, jossa noudatetaan hankintalain 3 § mukaisia periaatteita. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi - toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.

Hankinta jaettiin osa- alueisiin seuraavasti alueittain:

Alue 1: Virrat, Ruovesi, Mänttä-Vilppula, Juupajoki

Alue 2: Orivesi, Kuhmoinen, Kangasala, Pälkäne, Valkeakoski

Alue 3: Nokia, Sastamala, Punkalaidun, Lempäälä, Vesilahti, Urjala, Akaa

Alue 4: Tampere, Pirkkala

Alue 5: Ylöjärvi, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Parkano, Kihniö

 

Sopimuskausi alkaa 1.5.2025 ja on toistaiseksi voimassa oleva. Hankinnan arvioitu vuosiarvo sitoumuksetta on 2 400 000 euroa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Saadut tarjoukset

Tarjouksen jätti määräaikaan 6.2.2025 klo 12.00 mennessä 40 markkinatoimijaa.

Tarjoajat osa- alueittain on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa (liite 1 Korjattu vertailutaulukko).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Valituilta tarjoajilta on tarkistettu tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Valituilta tarjoajilta tarkistetaan viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko- ote.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. Hankintayksikkö toimitti täsmennyspyynnön 12.2.2025 tarjoajalle Tampereen NMKY ry 0211461- 4 koskien tarjouksen teknistä virhettä osa- alueessa 1. Tarjoaja vastasi täsmennykseen määräajassa. Tarjous osa- alueessa 1 hylätään teknisen virheen vuoksi. Tarjoajan muut osatarjoukset jäävät voimaan.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoajalla tulee olla toimipiste Pirkanmaan alueella. Tarjoajan tuli ilmoittaa tarjouksessaan, millä maantieteellisellä osa- alueella toimipiste sijaitsee ja mikäli toimipistettä ei ollut vielä, tuli tarjouksessa ilmoittaa mille osa- alueelle toimipiste hankitaan. Freetax Company Oy 0905146- 1 ei ollut ilmoittanut toimipistettä tarjouksessaan ja tarjoajan jättämä tarjous hylätään tarjouspyynnön vaatimusten täyttymättä jäämisen vuoksi. Tarjouksen täydentäminen olisi johtanut tarjouksen jälkikäteiseen parantamiseen ja olisi ollut vastoin tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaatetta. Tarjoaja Mielen Mintti 3361424- 4 oli liittänyt tarjoukseensa ylimääräisiä liitteitä. Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti Tarjoaja ei saa liittää tarjoukseensa mitään ylimääräistä oheismateriaalia, mitä tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole pyydetty. Tarjoaja Mielen Mintti jättämä tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Vertailuun valitut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.

 

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena on halvin hinta.

Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti Tilaaja valitsee jokaiseen osa- alueeseen enintään 15 palveluntuottajaa, ellei tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia tule vähemmän.

Tarjousten vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa, koska laatu huomioitiin osana vähimmäisvaatimuksia. Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun. Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti vertailussa tarjoajat asetetaan hintajärjestykseen tarjotun tuntihinnan perusteella. Mikäli tarjoukset ovat vertailussa tasasijalla, ratkaistaan tarjousten keskinäinen järjestys tarjoajien ilmoittaman kapasiteetin perusteella siten, että suuremman kapasiteetin tarjonnut on keskinäisessä järjestyksessä ensimmäisenä. Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteellä 1 Vertailutaulukko.

Tarjousvertailun perusteella jokaisessa osa- alueessa sijoilla 1–15 olevat tarjoajat esitetään valittavaksi sopimuskumppaneiksi.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

 

Hankintayksikön itseoikaisu.

Hankintayksikkö on tarkastettuaan hankinnan dokumentit huomannut, että hankintapäätöksen §21/2025 liitteessä 1 Vertailutaulukko on virheitä tasasijoilla olevien tarjoajien sijajärjestyksessä. Virheet on korjattu liitteessä 1 Korjattu vertailutaulukko sinisellä kirjoitusvärillä.

Osa-alue 1: Virrat, Ruovesi, Mänttä-Vilppula, Juupajoki

Osa-alueessa 1 Näsimentor Oy (2144647-4) ja NM-Sovittelu Oy (3370958-5) olivat vertailutaulukossa virheellisillä sijoilla. Näsimentor Oy oli virheellisesti sijalla 9, kun oikea sija on 8 ja NM-Sovittelu oli virheellisesti sijalla 8, kun oikea sija on 9. Vertailutaulukkoa korjataan siten, että Näsimentor Oy on sijalla 8 ja NM-Sovittelu Oy sijalla 9.

Osa-alue 2: Orivesi, Kuhmoinen, Kangasala, Pälkäne, Valkeakoski

Osa-alueessa 2 Näsimentor Oy (2144647-4) ja HelmiLife Oy (3473520-8) olivat vertailutaulukossa virheellisillä sijoilla. Näsimentor Oy oli virheellisesti sijalla 14, kun oikea sija on 12 ja HelmiLife Oy oli virheellisesti sijalla 12, kun oikea sija on 14. Vertailutaulukkoa korjataan siten, että Näsimentor Oy on sijalla 12 ja HelmiLife Oy on sijalla 14.

Osa-alue 3: Nokia, Sastamala, Punkalaidun, Lempäälä, Vesilahti, Urjala, Akaa

Osa-alueessa 3 Näsimentor Oy (2144647-4) ja HelmiLife Oy (3473520-8) olivat vertailutaulukossa virheellisillä sijoilla. Näsimentor Oy oli virheellisesti sijalla 14, kun oikea sija on 12 ja HelmiLife Oy oli virheellisesti sijalla 12, kun oikea sija on 14. Vertailutaulukkoa korjataan siten, että Näsimentor Oy on sijalla 12 ja HelmiLife Oy on sijalla 14.

Osa-alue 4: Tampere, Pirkkala

Osa-alueessa 4 Nuori Kullervo Oy (2319820-8), Näsimentor Oy (2144647-4), Familar Oy (2300134-8), NM-Sovittelu Oy (3370958-5), Neljä Astetta Oy (2009251-2), HelmiLife Oy (3473520-8), Elämän Huoltamo Oy (2912605-3) ja Itäreimarin Kotihoito Oy (2697697-6) olivat vertailutaulukossa virheellisillä sijoilla.

Nuori Kullervo Oy oli virheellisesti sijalla 17, kun oikea sija on 15. Näsimentor Oy oli virheellisesti sijalla 18, kun oikea sija on 16. Familar Oy oli virheellisesti sijalla 15, kun oikea sija on 17 ja NM-Sovittelu Oy oli virheellisesti sijalla 16, kun oikea sija on 18.

Neljä Astetta Oy oli virheellisesti sijalla 24, kun oikea sija on 23. HelmiLife Oy oli virheellisesti sijalla 23, kun oikea sija on 24. Itäreimarin Kotihoito Oy oli virheellisesti sijalla 26, kun oikea sija on 25 ja Elämän Huoltamo Oy oli virheellisesti sijalla 25, kun oikea sija on 26.

Vertailutaulukkoa korjataan siten, että Nuori Kullervo Oy on sijalla 15, Näsimentor Oy on sijalla 16, Familar Oy on sijalla 17, NM-Sovittelu Oy on sijalla 18, Neljä Astetta Oy on sijalla 23, HelmiLife Oy on sijalla 24, Itäreimarin Kotihoito Oy on sijalla 25 ja Elämän Huoltamo Oy on sijalla 26 .

Osa-alue 5: Ylöjärvi, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Parkano, Kihniö

Osa-alueessa 5 Näsimentor Oy (2144647-4) ja NM-Sovittelu Oy (3370958-5) olivat vertailutaulukossa virheellisillä sijoilla. Näsimentor Oy oli virheellisesti sijalla 14, kun oikea sija on 13 ja NM-Sovittelu Oy oli virheellisesti sijalla 13, kun oikea sija on 14. Vertailutaulukkoa korjataan siten, että Näsimentor Oy on sijalla 13 ja NM-Sovittelu Oy on sijalla 14.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimi nimetty työryhmä, johon kuuluivat palvelulinjajohtaja Titta Pelttari, vastuualuejohtaja Hanna Lähteenmäki, palvelupäällikkö Katariina Liimatainen, palvelukoordinaattori Kaisa Filén, ostopalvelupäällikkö Elisa Sivula, ostopalvelupäällikkö Marjut Schroderus, hankintapäällikkö Virva Palomäki, hankintasuunnittelija Kristiina Terävä, hankintasuunnittelija Essi Niemi ja Tuomi Logistiikan hankinta- asiantuntija Pia Ritari.

Päätös

Päätän, että hankintapäätöstä korjataan hankintayksikön itseoikaisuna siten, että vertailutaulukkoa korjataan seuraavasti:
​​​​​​​-    Osa-alue 1: Virrat, Ruovesi, Mänttä-Vilppula, Juupajoki Näsimentor Oy on sijalla 8 ja NM-Sovittelu Oy sijalla 9. 
-    Osa-alue 2: Orivesi, Kuhmoinen, Kangasala, Pälkäne, Valkeakoski Näsimenor Oy on sijalla 12 ja HelmiLife Oy on sijalla 14.
-    Osa-alue 3: Nokia, Sastamala, Punkalaidun, Lempäälä, Vesilahti, Urjala, Akaa Näsimenor Oy on sijalla 12 ja HelmiLife Oy on sijalla 14.
-    Osa-alue 4: Tampere, Pirkkala Nuori Kullervo Oy on sijalla 15, Näsimentor Oy on sijalla 16, Familar Oy on sijalla 17, NM-Sovittelu Oy on sijalla 18, Neljä Astetta Oy on sijalla 23, HelmiLife Oy on sijalla 24, Itäreimarin Kotihoito Oy on sijalla 25 ja Elämän Huoltamo Oy on sijalla 26.
-    Osa-alue 5: Ylöjärvi, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Parkano, Kihniö Näsimentor Oy on sijalla 13 ja NM-Sovittelu Oy on sijalla 14. 

Allekirjoitus

Taru Kuosmanen, sosiaali- ja terveysjohtaja

Organisaatiotieto

Pirkanmaan hyvinvointialue