§ 49/2025 Hankintaoikaisupäätös: Potilassiirtokuljetusten hankinta

Lataa 

25882/2024

Päätöspäivämäärä

28.5.2025

Päätöksen tekijä

Hyvinvointialuejohtaja

Päätöksen perustelut

Hyvinvointialueen hallintosäännön 154 § mukaan hankintaoikaisusta päättää sama toimielin tai viranhaltija, joka on tehnyt hankintapäätöksen.

Esitys

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintajuristi Noora Kosonen, etunimi.sukunimi@tuomi.fi

Hankinta-asiantuntija Outi Rissa, etunimi.sukunimi@tuomi.fi

Päätösesitys

Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu Oy:n hankintaoikaisuvaatimus esitetään hylättäväksi.

Med Group Ensihoitopalvelu Oy:n ja Oriveden sairasautopalvelu Ky:n hankintaoikaisuvaatimukset esitetään hyväksyttäviksi.

Hankintapäätöstä esitetään korjattavaksi siten, että 9Lives Ensihoito Oy:n ja 9Lives Pirkanmaa Oy:n tarjoukset suljetaan tarjouskilpailusta ja sopimuskumppaneiksi osa-alueessa 1 palvelutuote perustason ambulanssi valitaan Ensihoito Ysikymppi Oy (3 perustason ambulanssia), Med Group Ensihoitopalvelu Oy (3 perustason ambulanssia) ja Oriveden sairasautopalvelu Ky (3 perustason ambulanssia).

Perustelut

Hankintapäätös § 37/2025

Vs. hyvinvointialuejohtaja teki 17.04.2025 hankintapäätöksen koskien Pirkanmaan hyvinvointialueen Potilassiirtokuljetusten hankintaa.

Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta 14.3.2025 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen Potilassiirtokuljetusten hankinnasta. Hankinnan kohteena on Pirkanmaan hyvinvointialueen ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen alueilla tuotettavat ambulanssilla suoritettavat kiireettömät potilassiirtokuljetukset. Hankinta on sisältynyt aluehallituksen hyväksymään vuoden 2025 hankintasuunnitelmaan.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 § mukainen avoimen kaltainen hankintamenettely. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.

Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alue 1. Tays Keskussairaala, perustason ambulanssi ja kevytambulanssi

Osa-alue 2. Tays Valkeakoski, perustason ambulanssi

Osa-alue 3. Seinäjoki, perustason ambulanssi.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 9.4.2025 klo 12.00 mennessä seuraavat yhdeksän (9 kpl) markkinatoimijaa:

    • 9Lives Ensihoito Oy, 1864320-7, osa-alueet 1, 2 ja 3
    • 9Lives Pirkanmaa Oy, 2517413-8, osa-alueet 1, 2 ja 3
    • EMA Finland Oy, 0758070-6, osa-alueet 1, 2 ja 3
    • Ensihoito Ysikymppi Oy, 2741183-8, osa-alueet 1, 2 ja 3
    • Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu Oy, 3304060-7, osa-alueet 1, 2 ja 3
    • Luoteis-Satakunnan sairaankuljetus Salmiset, 2199630-2, osa-alue 3
    • Med Group Ensihoitopalvelu Oy, 0126994-1, osa-alueet 1, 2 ja 3
    • Oriveden sairasautopalvelu Ky, 0350590-1, osa-alueet 1, 2 ja 3
    • PJ Medlines Oy, 2770349-4, osa-alueet 1 ja 2

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Kaikki tarjoajat vakuuttivat tarjouksissaan täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnöllä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset lukuun ottamatta Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu Oy:n (3304060-7) tarjousta.

Referenssivaatimusten tarkastusvaiheessa todettiin, että Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu Oy:n ilmoittama referenssi ei täyttänyt soveltuvuusvaatimuksissa asetetun referenssin vaatimuksia. Hankintayksikkö lähetti Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu Oy:lle 15.4.2025 lausumapyynnön koskien referenssin hylkäämistä ja vastaus lausumaan saatiin määräajassa. Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu Oy:n tarjous suljettiin tarjouskilpailusta soveltuvuusvaatimuksen täyttymättä jäämisen vuoksi.

Valituilta tarjoajilta tarkistettiin tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Valituilta tarjoajilta tarkistetaan viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Hankintayksikkö toimitti täydennyspyynnön 10.4.2025 Ensihoito Ysikymppi Oy:lle koskien poikkeuksellisen alhaisen hinnan selvitystä.

Ensihoito Ysikymppi Oy toimitti hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä. Hankintapäätöksen mukaan täsmennyspyyntö koski sellaisia tarjouksen tietoja, joilla ei ollut vaikutusta tarjousten vertailuun.

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.

Tarjousvertailun perusteella sopimuskumppaniksi valittiin seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1, palvelutuote perustason ambulanssi

  • Ensihoito Ysikymppi Oy, 3 perustason ambulanssia
  • 9Lives Ensihoito Oy, 3 perustason ambulanssia
  • 9Lives Pirkanmaa Oy, 3 perustason ambulanssia

Osa-alue 1, palvelutuote kevytambulanssi

  • Ensihoito Ysikymppi Oy, 2 kevytambulanssia

Osa-alue 2. Tays Valkeakoski, perustason ambulanssi

  • Ensihoito Ysikymppi Oy

Osa-alue 3. Seinäjoki, perustason ambulanssi

  • Ensihoito Ysikymppi Oy

Hankintapäätöksen mukaan sopimus potilassiirtokuljetusten hankinnasta tehdään Ensihoito Ysikymppi Oy:n, 9Lives Ensihoito Oy:n ja 9Lives Pirkanmaa Oy:n kanssa.

Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu Oy:n tarjous suljettiin tarjouskilpailusta soveltuvuusvaatimuksen täyttymättä jäämisen vuoksi. Hylkäyksen perusteluliite toimitettiin päätöksen yhteydessä asianosaiselle. Perusteluasiakirja on salainen viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 § 1 mom. 20-kohdan perusteella.

Sopimuskausi on voimassa osa-alueissa 1 ja 2 1.9.2025-31.8.2027 ja osa-alueessa 3 1.6.2025-31.8.2027. Lisäksi hankintasopimus sisältää toistaiseksi voimassa olevan optiokauden. Optio voidaan ottaa käyttöön sopimuksessa mainitulla tavalla ilman erillistä päätöstä.

Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 5 000 000 euroa ja noin 10 000 000 euroa sopimuskauden aikana ilman optiota.

 

Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu Oy (jatkossa ”Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu”), Med Group Ensihoitopalvelu Oy (jatkossa ”Med Group”) ja Oriveden sairasautopalvelu Ky (jatkossa ”Oriveden sairasautopalvelu”) ovat tehneet hankintapäätöksestä hankintaoikaisua koskevat vaatimukset. Hankintaoikaisun vireille tulosta on ilmoitettu niille, joita asia koskee. Hankintaoikaisua koskevat vaatimukset ovat tämän päätöksen liitteenä (Liite 2, Liite 3 ja Liite 4).

Med Group Ensihoitopalvelu Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Med Group pyytää, että

  1. 17.4.2025 tehty Potilassiirtokuljetusten hankinnan hankintapäätös (25882/2024) kumotaan siltä osin kuin se koskee osa-aluetta 1. Tays Keskussairaala, perustason ambulanssi ja kevytambulanssi;
  2. Hankintalain 2 §:n ja 3 §:n hankintaperiaatteiden vastaiset 9Lives Ensihoito Oy:n ja 9Lives Pirkanmaa Oy:n tarjoukset suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle osa-alueella 1;
  3. Asiassa järjestetään uusi tarjousvertailu, jonka nojalla Med Group Ensihoitopalvelu Oy valitaan puitesopimustoimittajaksi osa-alueella 1.

Med Group perustelee hankintaoikaisuvaatimustaan tuomalla esiin, että kaksi hankintapäätöksen mukaan sopimuskumppaneiksi valituista tarjoajista, eli 9Lives Ensihoito Oy ja 9Lives Pirkanmaa Oy, kuuluu samaan 9Lives-konserniin. Kumpikin on jättänyt tarjouksen osa-alueella 1. Perustason ambulanssin tarjoushinnoittelu on vertailutaulukon mukaan ollut seuraavaa:

• 9Lives Ensihoito Oy, 3 perustason ambulanssia hintaan 87,84 EUR / h

• 9Lives Pirkanmaa Oy, 3 perustason ambulanssia 87,85 EUR / h

Med Group toteaa, että konserniyritysten tarjousten vertailuhinnat ovat olleet yhden (1) sentin päässä toisistaan. Konserniyritysten tarjoushinnoittelu on siten käytännössä taannut tarjousten sijoittumisen hintavertailussa peräkkäisille sijoille. Kahden 9Lives-tarjoajayrityksen erillisistä y-tunnuksista huolimatta tarjousten lähettäjänä ja tarjouksiin nimettynä yhteyshenkilönä on molemmissa ollut sama henkilö, jonka titteliksi on merkitty molempiin tarjouksiin myyntijohtaja eli hän toimii kummankin yhtiön myyntijohtajana. Myös tarjouksiin merkittyjen sopimusyhteyshenkilön, käytännön yhteyshenkilön, laskutuksen yhteyshenkilön ja sopimuksen allekirjoittajan nimet ja heidän sähköpostiosoitteensa ja puhelinnumeronsa ovat molemmissa tarjouksissa täysin samat.                                         

Med Groupin mukaan edellä esitettyjen 9Lives-konserniyhtiöiden tarjouksista ilmenevien tosiseikkojen valossa ja perusteilla tarjoajien välisellä sidossuhteella on ollut konkreettinen vaikutus samassa julkisessa hankintamenettelyssä jätettyjen tarjousten sisältöön ja vaikutus on voitu yksiselitteisesti todeta. Med Group tuo esiin, että hankintaperiaatteita koskevan EU:n ja kansallisen oikeuskäytännön mukaan molemmat 9Liveskonserniyhtiöiden yhteensovitetut ja epäitsenäiset tarjoukset olisi siten tullut sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle hankintalain 2 §:n ja 3 §:n hankintaperiaatteiden vastaisina.

Lisäksi Med Group kiinnittää huomiota Ensihoito Ysikymppi Oy:n tarjoushinnoitteluun ja toteaa sen olevan hankintalain 96 §:n mukaisesti poikkeuksellisen alhaista. Med Groupin mukaan hankintayksikön poikkeuksellisen alhaiseen hintaan saama täsmennys liittyy hankintapäätöksen sanamuodon mukaisesti vertailun ja siten myös vertailuhinnan ulkopuolisiin tekijöihin.

Hankintayksikön vastaus

Saapuneen hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintayksikkö on tarkastanut hankinnan dokumentit uudelleen. Tarkastuksen yhteydessä hankintayksikkö havaitsi, että 9Lives Ensihoito Oy:n ja 9Lives Pirkanmaa Oy:n tarjouksissa on yhtäläisyyksiä, jotka antavat olettaa, että tarjoukset on laadittu tietoisina toistensa sisällöstä ja hinnoista, eivätkä ne siten ole itsenäisiä ja riippumattomia.

Tarkastuksen yhteydessä 9Lives Ensihoito Oy:lle ja 9Lives Pirkanmaa Oy:lle toimitettiin lausumapyyntö liittyen tarjousten itsenäisyyteen ja riippumattomuuteen. Lausumapyyntöön annetusta vastauksesta ei ole tullut ilmi seikkoja, joiden perusteella tarjousten voisi katsoa olevan tehty itsenäisesti ja toisistaan riippumattomasti.

Yhdenvertaisen kohtelun periaatetta loukkaisi se, että tarjoajien annettaisiin jättää yhteensovitettuja tai yhdenmukaistettuja – eli ei itsenäisiä ja riippumattomia – tarjouksia. Koska 9Lives Ensihoito Oy:n ja 9Lives Pirkanmaa Oy:n tarjoukset on tehty tietoisina toistensa sisällöstä ja ne on yhteensovitettu, eivätkä ne siten ole itsenäisiä ja riippumattomia, tulee molemmat tarjoukset sulkea tarjouskilpailusta.

Med Groupin olettamus siitä, että hankintayksikön Ensihoito Ysikymppi Oy:ltä saama täsmennys poikkeuksellisen alhaiseen hintaan liittyisi hankintapäätöksen sanamuodon mukaisesti vertailun ja vertailuhinnan ulkopuolisiin tekijöihin, on puolestaan virheellinen. Hankintapäätöksen sanamuodon mukaisella muotoilulla (”Täsmennyspyyntö koski sellaisia tarjouksen tietoja, joilla ei ollut vaikutusta tarjousten vertailuun.”) viitataan siihen, että on kiellettyä täsmennyttää sellaisia olennaisia seikkoja, joilla on vaikutusta tarjousten vertailuun. Tällaisista tarjousten vertailuun vaikuttavasta seikasta ei ollut kyse. Hankintayksikkö sai Ensihoito Ysikymppi Oy:ltä poikkeuksellisen alhaista hintaa koskevan selvityksen siitä, että kyse ei ole hankintalaissa kielletystä poikkeuksellisen alhaisesta hinnoittelusta, eivätkä tarjouksen poikkeuksellisen alhainen hinta tai kustannukset johdu hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyömisestä.

Edellä mainitun johdosta hankintapäätöstä esitetään korjattavaksi siten, että 9Lives Ensihoito Oy:n ja 9Lives Pirkanmaa Oy:n tarjoukset suljetaan tarjouskilpailusta, koska niiden laatimisessa on tehty kiellettyä, tarjouskilpailua vääristävää yhteistyötä. Sopimuskumppaniksi osa-alueessa 1, palvelutuote perustason ambulanssi, esitetään valittaviksi

  • Ensihoito Ysikymppi Oy, 3 perustason ambulanssia
  • Med Group Ensihoitopalvelu Oy, 3 perustason ambulanssia
  • Oriveden sairasautopalvelu Ky, 3 perustason ambulanssia

Korjattu vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä (Liite 1).

Oriveden sairasautopalvelu Ky:n hankintaoikaisuvaatimus

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Oriveden sairasautopalvelu vaatii, että Pirkanmaan hyvinvointialueen vs. hyvinvointijohtaja peruu tehdyn päätöksen, sulkee kilpailutuksesta 9Lives Ensihoito Oy:n ja 9Lives Pirkanmaa Oy:n ja tekee uuden päätöksen halvimpien tarjottujen hintojen perusteella.

Oriveden sairasautopalvelu perustelee hankintaoikaisuvaatimustaan sillä, että saman konsernin eri yhtiöiden on sallittua osallistua julkisiin hankintoihin, mutta tällöin edellytyksenä on, että yritykset ovat tehneet tarjouksensa riippumattomina toisistaan ja että yhtiöt eivät ole saman ohjauksen alla. Yhdenmukaisesti edellisen vaatimuksen kanssa tarjouspyynnön mukaan rinnakkaistarjouksen jättäminen samalla osa-alueella on ollut kiellettyä. Oriveden sairasautopalvelu toteaa, että molemmilla yhtiöillä on julkisesti saatavien virallisten rekisteritietojen mukaan sama osoite ja sama vastuuhenkilö.                                        

Hankintayksikön vastaus

Edellä Med Groupin hankintaoikaisuvaatimukseen annetun vastauksen mukaisesti hankintayksikkö on tarjousdokumenttien uudelleen tarkastuksen yhteydessä havainnut, että 9Lives Ensihoito Oy:n ja 9Lives Pirkanmaa Oy:n tarjoukset on tehty tietoisina toistensa sisällöstä ja ne on yhteensovitettu. Koska tarjoukset eivät siten ole itsenäisiä ja riippumattomia, esitetään molemmat tarjoukset suljettaviksi tarjouskilpailusta.

Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu vaatii, että hankintapäätös kumotaan siltä osin, kun Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu on suljettu pois tarjouskilpailusta. Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu katsoo, että sen tarjous tulee ottaa mukaan tarjouskilpailuun, minkä jälkeen vertailu tarjoajien välillä on tehtävä uudelleen.

Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu tuo esiin, että se on suljettu pois tarjouskilpailusta soveltuvuusvaatimuksen täyttymättä jäämisen vuoksi. Perusteena hankintayksikkö on esittänyt, että Etelä-Suomen Ambulanssipalvelun ilmoittama referenssi ei täytä soveltuvuusvaatimuksissa asetetun referenssin vaatimuksia.

Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu katsoo, että kilpailutuksen järjestänyt Tuomi logistiikka Oy ja hankintayksikkö eivät ole ymmärtäneet Etelä-Suomen Ambulanssipalvelun tekevän täysin samaa työtä kuin referenssinä on vaadittu, mutta Kansaneläkelaitoksen ollessa sopimusosapuolena, ei sopimuksen nimi ole palvelusopimus, vaan Kelan suorakorvaussopimus. Näin ollen Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu katsoo, että sen tarjouksessaan ilmoittama Kelan referenssi täyttää soveltuvuusvaatimuksissa asetetun referenssin vaatimukset.

Hankintayksikön vastaus

Hankintayksikkö toteaa, että tarjouspyynnöllä on esitetty seuraava referenssivaatimus:

”Tarjoaja on tuottanut palvelua tai palveluita, jonka/joiden tehtäviin on liittynyt potilaskuljetukset ambulanssilla. Palvelun/ palveluiden yhteenlaskettu ambulanssikuljetusten määrä on ollut vähintään 2500 kuljetusta.”

”Referenssinä ilmoitettua palvelua/palveluita on tullut tuottaa viimeisen kahden (2) vuoden, tarjouksen viimeisestä jättöpäivästä laskettuna.”

Referenssin täyttymisen todentamisen osalta tarjouspyynnöllä on ilmoitettu seuraavaa:

”Tarjoaja voi ilmoittaa referenssiksi kaikki Tarjojan palvelusopimukset, joissa sen tuottamien palveluiden tehtäviin on liittynyt potilaskuljetukset ambulanssilla, kuten esimerkiksi ensihoidon tehtävät ja kiireettömät potilassiirrot.”                              

Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu on ilmoittanut referenssikseen sen ja Kansaneläkelaitoksen välisen Kelan suorakorvaussopimuksen. Hankintayksikkö on arvioinut kyseisen sopimuksen sisältöä ja katsoo, että se ei vastaa referenssivaatimuksen mukaisen palvelusopimuksen sisältöä. Referenssivaatimuksen mukainen palvelusopimus kattaa Kelan suorakorvaussopimusta laajemman palvelukokonaisuuden, jossa palvelua tuotetaan tilaajan toimeksiannon ja ohjeiden mukaisesti ja joka sisältää palvelusopimukselle tyypillisiä ehtoja (kuten julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot sekä salassapitoon ja tietosuojaan liittyvät ehdot), jotka nyt kyseessä olevasta suorakorvaussopimuksesta puuttuvat. Kelan suorakorvaussopimuksessa ei ole sovittu esimerkiksi palvelun sisällöstä tai ajasta.

Hankintayksikkö painottaa, että referenssin arvioiminen on perustunut sopimuksen sisällölliseen arviointiin, ei sopimuksen nimeen. Koska Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu ei täytä tarjouspyynnöllä asetettua soveltuvuusvaatimusta, on se tullut sulkea tarjouskilpailusta.

Edellä esitetyn perusteella hankintamenettelyssä ei ole tapahtunut Etelä-Suomen Ambulanssipalvelun esittämin tavoin virhettä. Etelä-Suomen Ambulanssipalvelun hankintaoikaisua koskevat vaatimukset esitetään hylättäväksi.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.

Päätös

Etelä-Suomen Ambulanssipalvelu Oy:n hankintaoikaisuvaatimus hylätään.

Med Group Ensihoitopalvelu Oy:n ja Oriveden sairasautopalvelu Ky:n hankintaoikaisuvaatimukset hyväksytään. Hankintapäätöstä korjataan siten, että 9Lives Ensihoito Oy:n ja 9Lives Pirkanmaa Oy:n tarjoukset suljetaan tarjouskilpailusta ja sopimuskumppaneiksi osa-alueessa 1, palvelutuote perustason ambulanssi, valitaan Ensihoito Ysikymppi Oy (3 perustason ambulanssia), Med Group Ensihoitopalvelu Oy (3 perustason ambulanssia) ja Oriveden sairasautopalvelu Ky (3 perustason ambulanssia).

Korjattu vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä (Liite 1).

Allekirjoitus

Juhani Sand, vs. hyvinvointialuejohtaja

Organisaatiotieto

Pirkanmaan hyvinvointialue