§ 70/2025 Lähitoripalveluiden hankinta

Lataa 

17259/2024

Päätöspäivämäärä

13.6.2025

Päätöksen tekijä

Ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelulinjajohtaja

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveysjohtajan hallintosäännön 62 §:n mukaisen päätösvallan siirtäminen: Hallintosäännön 20 luvun 62 §:n 5 momentin mukaan sosiaali- ja terveysjohtaja päättää alaisensa palvelutuotannon ja tehtäväalueen osalta tavaroiden ja palvelujen hankinnasta sekä näihin päätöksiin liittyvien sopimusten hyväksymisestä käyttösuunnitelman rajoissa enintään 10 miljoonaan euroon saakka. Hankinnasta päättävällä on oikeus allekirjoittaa hankintasopimus sekä tehdä siihen liittyvät päätökset ja ratkaisut hankintavaltuuksien rajoissa, ellei hallintosäännössä muuta määrätä.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden tehtäväalueen toimintasäännön kohdan 6 ”Päätöksenteko hankintoja koskevissa asioissa” mukaisesti Sosiaali- ja terveysjohtaja siirtää toimivaltaa alaisilleen johtajille seuraavasti: Palvelulinjajohtaja päättää alaisensa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta sekä näihin päätöksiin liittyvien sopimusten hyväksymisestä käyttösuunnitelman rajoissa enintään 10.000.000 euroon saakka.

Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.

Esitys

Valmistelijan yhteystiedot
Hankintasuunnittelija Ville-Matti Manninen, 0405289738, ville-matti.manninen@pirha.fi
Hankinta-asiantuntija Sini Lehtimäki, 0405877847, sini.lehtimaki@tuomi.fi

Hankinnan kuvaus

Tuomi Logistiikka Oy kilpailutti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta lähitoripalveluiden hankinnan (diaarinumero 17259/2024). Hankinnassa oli kyse hankintalain (1397/2016) liitteen E mukaisen palvelun hankinnasta, joka ylitti kansallisen kynnysarvon. Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-palveluun (www.hankintailmoitukset.fi) 29.04.2025.

Sopimuskauden alkamisajankohta on 01.09.2025. Sopimus on voimassa toistaiseksi.

Kyseessä on sähköinen hankintamenettely, joka on hankintayksikön suunnittelema hankintalain (1397/2016) luvun 12 mukaisiin hankintoihin. Hankinta toteutettiin avoimella hankintamenettelyllä. Tarjouspyyntö liitteineen on saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.

Hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alue 1 Tampere keskusta
Osa-alue 2 Tampere Itä
Osa-alue 3 Etelä- Tampere ja Pirkkala
Osa-alue 4 Orivesi
Osa-alue 5 Ikaalinen

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 1 200 000 euroa vuodessa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Selvitys hankinnan laatuvaatimuksista

Laatuun liittyvät vaatimukset on huomioitu hankinnan palvelulle asetetuilla tavoitteilla ja palvelua koskevilla ehdottomilla laatuvaatimuksilla sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.

Saadut tarjoukset

Tarjouksen määräaikaan 28.5.2025 12:00 mennessä jättivät seuraavat kuusi (6) toimijaa:

  • Jyllin Kodit Oy (2454057-0)
  • Luona Hoiva Oy (0584723-5)
  • Oriveden Palvelutalosäätiö sr (0915722-3)
  • Pihlajalinna Terveys Oy (2303024-5)
  • Pirkanmaan Senioripalvelut Oy (1603041-5)
  • TampereMissio Palvelut Oy (3007958-1)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Tarjoajilta on tarkistettu tilaajavastuulain (1233/2006) 5§:ssa mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Tarjoajilta tarkistetaan viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.

Tarjoajat ovat lisäksi tarjouksellaan sitoutuneet toimittamaan yksityisen terveydenhuollon luvat sekä palvelun edellyttämät päätökset ilmoituksenvaraisten palvelujen rekisteröinneistä palveluntuottajan ja palveluntuottajan mahdollisten alihankkijoiden osalta hankintayksikön tarkistettavaksi viimeistään sopimuskauden alkaessa.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena oli edullisin hinta, koska laatu huomioitiin osana vähimmäisvaatimuksia.

Ennen tarjousten lopullista vertailua tarjottuihin lähitoripäivän hintoihin kohdistetaan hintaleikkuri. Kaikkien osa-alueiden tarjousten yhteenlaskettujen lähitoripäivän hintojen keskiarvoa vähintään 30 % korkeammat lähitoripäivän tarjoushinnat suljetaan lopullisen osa-aluekohtaisen hintavertailun ulkopuolelle. Kaikki hintaleikkurin arvoa edullisemmat tarjoukset hyväksytään osa-aluekohtaiseen lopulliseen hintavertailuun, josta valitaan edullisimman lähitoripäivän hinnan antanut Tarjoaja osa-alueen palveluntuottajaksi. Hintaleikkuri ei sulkenut ketään Tarjoajista lopullisen osa-aluekohtaisen vertailun ulkopuolelle.

Lopullinen osa-aluekohtainen tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteellä 1 Vertailutaulukko.

Tarjousvertailun perusteella seuraavat tarjoajat esitetään valittaviksi sopimuskumppaneiksi:

Osa-alue 1. Tampere keskusta

  •  Luona Hoiva Oy (0584723-5)

Osa-alue 2. Tampere Itä

  • Pirkanmaan Senioripalvelut Oy (1603041-5)

Osa-alue 3. Etelä-Tampere ja Pirkkala

  • Luona Hoiva Oy (0584723-5)

Osa-alue 4. Orivesi

  • Oriveden Palvelutalosäätiö sr (0915722-3)

Osa-alue 5. Ikaalinen

  • Jyllin Kodit Oy (2454057-0)

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.

Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö

Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen ikäihmisten palvelut ja vastuuhenkilönä toimii toimialuejohtaja Tuula Jutila. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimi nimetty ohjausryhmä/työryhmä, johon kuuluivat: toimialuejohtaja Tuula Jutila, palvelujohtaja Milja Koljonen, palvelupäällikkö Tanja Mustajärvi, hankintapäällikkö Virva Palomäki, koordinoiva ostopalvelupäällikkö Anna Mustonen, ostopalvelupäällikkö Heli Suuronen ja hankintasuunnittelija Ville-Matti Manninen.

Päätös

Sopimus lähitoripalveluiden hankinnasta tehdään seuraavien tarjoajien kanssa:

Osa-alue 1. Tampere keskusta

  • Luona Hoiva Oy (0584723-5)

Osa-alue 2. Tampere Itä

  • Pirkanmaan Senioripalvelut Oy (1603041-5)

Osa-alue 3. Etelä-Tampere ja Pirkkala

  • Luona Hoiva Oy (0584723-5)

Osa-alue 4. Orivesi

  • Oriveden Palvelutalosäätiö sr (0915722-3)

Osa-alue 5. Ikaalinen

  • Jyllin Kodit Oy (2454057-0)

Edellytyksenä sopimuksen tekemiselle on, että edellä mainitut soveltuvuuteen liittyvät selvitykset toimitetaan tilaajan asettamassa määräajassa. Mikäli selvityksiä ei toimiteta, tilaajalla on oikeus hylätä palveluntuottaja eikä sen kanssa tehdä sopimusta.

Sopimuskauden alkamisajankohta on 01.09.2025. Sopimus on voimassa toistaiseksi.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 1 200 000 euroa vuodessa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään toimialuejohtaja Tuula Jutila.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Allekirjoitus

Päivi Tryyki, palvelulinjajohtaja

Organisaatiotieto

Pirkanmaan hyvinvointialue