Perustelut
Taustaa
Hyvinvointialueen omavalvonta on lakisääteinen tehtävä, jolla varmistetaan tehtävien lainmukainen toiminta ja tekemiensä sopimusten noudattaminen. Omavalvonta on sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen järjestämiseen ja tuottamiseen kuuluvaa laadun- ja riskienhallintaa, jatkuvuuden varmistamista, yhdenvertaisuutta ja asiakas- ja potilasturvallisuuden turvaamista. Hyvinvointialueen on järjestämisvastuuseensa kuuluvana tehtävänä valvottava ja ohjattava sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja.
Asiakkuus- ja laatujaoston tehtävinä on mm. asettaa laatutavoitteet omalle tuotannolle ja ostopalveluille sekä seurata ja arvioida järjestämisvastuun ja palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden toteutumista raportoinnin pohjalta ja arvioida palvelujen laatua yhdessä palvelutuotannon kanssa. Omavalvontaohjelman toteutumisen raportti vastaa tähän. Ohjelman toteutumiseen liittyvät havainnot ja toimenpiteet tulee raportoida julkisessa tietoverkossa neljän kuukauden välein. Vuoden 2025 Pirkanmaan painopisteitä ovat mm. omavalvonnan toteutumisen raportoinnin kehittäminen, omavalvontaan liittyvän osaamisen vahvistaminen ja yhteistyön tiivistäminen.
Pirkanmaan hyvinvointialue on vaikuttavuuden edelläkävijä. Laatu ja vaikuttavuus ohjaavat toimintaamme ja myös omavalvonnan kehittämistä.
Raportin keskeinen sisältö
Pirkanmaan hyvinvointialueella sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannon valvonnasta ja ohjauksesta vastaa valvonta- ja asiavastaavatoiminnan vastuualue. Raportti kuvaa valvontakäyntien kohteet ja sisällöt. Vakavia tai merkittäviä poikkeamia oli 13 % kaikista poikkeamista. Asiavastaavien yhteydenotot koskivat hoidon tai palvelun toteutumista, hoitoon pääsyä, tietosuojaa tai potilasvahinkoepäilyä. Vain yksi oikaisuvaatimus kumottiin hallintotuomioistuimessa.
Hoitotakuun määräajat saavutettiin varsin hyvin: perusterveydenhuollossa yli 23-vuotiailla 100 % ja alle 23-vuotiailla 91 %. Suun terveydenhuollossa yli 23-vuotiailla 92 % ja alle 23-vuotiailla 79 %. Erikoissairaanhoidon 6 kk hoitotakuussa pysyttiin 96 %:ssa potilaista. Alle 23-vuotiaiden mielenterveyspalveluiden osalta 3 kk hoitotakuun saavutti 93 % potilaista. Ympärivuorokautiseen palveluasumiseen pääsi määräajassa 96 % asiakkaista. Pelastustoiminnassa toimintavalmiusaikatavoitteet saavutettiin, mutta alueellisia puutteita ilmeni erityisesti Tampereella. Ensihoidon saavuttamisajoissa oli vajeita.
Asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavien ilmoituksen määrä kuukaudessa pysytteli noin 3000 tuntumassa. Haittaa aiheuttaneiden tapahtumien osuus on laskenut vuoden aikana 50 %:sta 40 %:iin, mutta osa ilmoituksista oli vielä raporttia laadittaessa käsittelemättä. Suoria asiakaspalautteita saapui yli 2800. Vuoden 2025 tammi-kesäkuun suositteluhalukkuuden NPS-luku oli 72. Työntekijäkokemusta ja turvallisuutta mittaavien kysymysten vastaukset olivat hyvällä tasolla.
Omavalvontaohjelman toteutumisen raportti 1-6/2025 viedään tiedoksi asiakkuus- ja laatujaoston kokoukseen 9.9.2025. Raportti liitteenä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Tuukka Salkoaho, INTEGRAATIOJOHTAJA, tuukka.salkoaho@pirha.fi
Asiakkuus- ja laatujaosto päättää merkitä Pirkanmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelman toteutumisen raportin 1-6/2025 tiedoksi.