Vammaisneuvosto, kokous 20.8.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 52 VAPA2035-kehittämisohjelman raportti 1–6/2025

27853/2023

Valmistelija

  • Tuulikki Parikka, TOIMIALUEJOHTAJA, tuulikki.parikka@pirha.fi
  • Liisa Lindberg, KEHITTÄMISPÄÄLLIKKÖ,VAMM.PALVE, liisa.lindberg@pirha.fi

Perustelut

Aluevaltuusto hyväksyi VAPA2035-ohjelman toimeenpantavaksi kokouksessaan 28.10.2024 § 103. Ohjelman toimeenpanon etenemisestä on tehty raportti ajalta 1–6/2025.

VAPA2035-kehittämisohjelman toimeenpano ja raportointi etenee suunnitelmallisesti kaikilla osa-alueilla. Osaa tavoitteista edistetty jo viime vuonna ennen VAPA2035 ohjelman hyväksymistä. Kehittämistyössä painopiste on uuden vammaispalvelulain mukaisen toiminnan varmistamisessa, lain tulkinnan ja myöntämisperusteiden yhtenäistämisessä yhteistyössä asiakasyhdyspintatyöryhmien kanssa. Omatuotantoa on harkitusti vahvistettu vaativimmissa palveluissa sekä valmiutta erilaisiin ympärivuorokautista asumispalvelua kevyempiin ratkaisuihin, vähentäen samalla laitoshoitoa.

Tiedolla johtamista on kehitetty kartoittamalla tietotarpeita, luomalla raportointinäkymiä ja edistämällä uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönottoa. Edelleen tiedolla johtamisen suurin haaste on hajanainen asiakastietojärjestelmäkokonaisuus. Asiakasosallisuutta ja kumppanuuksia on edistetty eri tasoilla ja verkostoissa; lisätty tietoisuutta erilaisista osallistamisen tavoista, hyödynnetty kehittäjäasiakkaita, kehitetty asiakaspalautejärjestelmää, ylläpidetty vuoropuhelua eri sidosryhmien kanssa, verkostoiduttu muiden hyvinvointialueiden kanssa, tehostettu tiedottamista, uutisointia sekä monipuolistettu viestintäkanavia.

Liitteenä olevalla raportilla on kuvattu kehittämisohjelman eteneminen 1–6/2025 ja painopisteet ajanjaksolle 7–12/2025.

Ehdotus

Vammaisneuvosto päättää merkitä VAPA2035-kehittämisohjelman raportin 1–6/2025 ja käydyn keskustelun tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana kehittämispäällikkö Liisa Lindbergiä.

Nostoja käydystä keskustelusta:

  • Asioiden valmisteluvaiheessa vammaisneuvostolle on lähetetty erilaisia Webropol -kyselyitä, joiden vastauksia on hyödynnetty asioiden valmistelussa ja suunnittelussa.
  • Ajankohtaiskatsaukset raportin edistymisestä aloitettu vammaisneuvoston kanssa, katsaukset toteutuvat säännöllisesti ja sovitusti.
  • Vammaisneuvoston puheenjohtaja ja jäsenistö ovat saaneet runsaasti palautetta uuden vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun toteutumisesta ja siihen liittyvistä ongelmista, esimerkiksi harrastuksesta naapurikunnassa jouduttu luopumaan kuljetuksen puutteen vuoksi ja muita huomioita, joissa yhdenvertaisuus ei toteudu.
  • 1.1. Ammatillisen neuvonnan ja ohjauksen kehittämisessä tulee huomioida myös vammaissosiaalityön osuus asiakkaan palveluneuvonnassa. Asiakassuunnitelmat tulee tehdä huolella ja yhteistyössä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa ja kertoa mitä palveluita on käytettävissä ja mihin on oikeus. Palveluneuvonta ei ole vain Lähitorien toimintaa. Vammaissosiaalityössä pitää olla riittävästi resursseja tavata asiakkaita ja olla saavutettavissa puhelimitse. 
  • 1.4. Vammaissosiaalityön uudelleen organisointi: hakemusten käsittelyajat kestävät liian kauan. Resursseja tarvitaan lisää. Lisäksi pitää olla helposti saavutettavissa oleva työntekijä ja nopeat päätökset yksilöllisiin, äkillisiin palvelutarpeisiin vastaamaan ja nopeisiin päätöksiin. Esimerkiksi äkillinen, erityinen kuljetustarve tai tilapäishoidon tarve.
  • 3.5. Asumispalvelujen palveluverkon kehittäminen: tästä tarkempi selvitys. Uusien hankkeiden suunnittelussa huomioitava myös muut kunnat kuin vain Tampere sijoituspaikkana. 
  • 4.1. Lakiuudistukseen varautuminen ja muutosten toimeenpano: uuden lain ja myöntämisperusteiden linjaamisessa ja myöntämiskäytännöissä tulee huomioida myös yksilölliset tarpeet, ei vain yhdenmukaistaminen päätavoitteena. Tasapäiset palvelut eivät ole YK vammaisoikeuksien sopimuksen mukaiset ja jättävät osan asiakkaista ilman tarvitsemiaan palveluita, joihin vaaditaan erityisiä mukautuksia vammasta johtuen. Soveltuvuusohjeet eivät ole yhdenvertaiset kaikilta osin eikä myöntämiset ole toteutuneet yhdenvertaisesti vammaisten henkilöiden kesken tai vastaten lain tarkoittamiin yksilöllisiin tarpeisiin kuten toiminnallisiin lähikuntiin kuljetuspalveluissa. Päätökset eivät tue tällöin itsenäistä elämää, yhdenvertaisuutta tai osallisuusmahdollisuuksia.
  • 4.5. Tiedolla johtamisen kehittäminen: asiakkaan ja läheisen (NPS) asiakaspalautekanava kuuluu saada käyttöön myös vammaissosiaalityön palveluihin. Kaikki palvelut tulee olla arvioitavissa vertailukelpoisesti koko Pirhan palveluissa.
  • Erityisen osallisuuden tuesta ja sen toteutuksesta toivotaan jatkoraportoinnissa lisää kuultavan.
  • Henkilöstön veto- ja pitovoimaa tulee edelleen kehittää muullakin kuin sometileillä. Tosiasiallisesti henkilöstöä kuulemalla, erilaisilla keinoilla saada henkilöstön näkökantoja ja myös toteuttamalla niitä.

Vammaisneuvoston jäsen Anne Tuovila poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Kokouksessa pidettiin kokoustauko pykälän päätöksenteon jälkeen kello 18.19-18.24.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).