Esitys
Valmistelijan yhteystiedot
Ostopäällikkö Marjut Keskivinkka, 050 407 0450, marjut.keskivinkka@pirha.fi
Hankinnan kuvaus
Keskeyttämispäätös koskee Pirkanmaan hyvinvointialueen ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueen dynaamisen kaltaiseen kuvantamis- ja tutkimuspalveluiden hankintajärjestelmään liittyvää kliinisten rintarauhasen tutkimusten ja toimenpiteiden sisäistä tarjouspyyntöä. Dynaamisen kaltaisen hankintajärjestelmän perustamisesta ilmoitettiin HILMA- palvelussa ja osallistumispyyntö (501860) julkaistiin 29.5.2024.
Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta hankintamenettelyyn hyväksytyille ehdokkaille kliinisiä rintarauhasen tutkimuksia ja toimenpiteitä koskevan rajatun tarjouspyynnön 3.9.2025. Hankinta on sisältynyt aluehallituksen hyväksymään vuoden 2025 hankintasuunnitelmaan.
Sopimuskausi alkaa 1.1.2026 alkaen ja on voimassa toistaiseksi.
Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 § mukainen menettely. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla hankintajärjestelmään hyväksytyille markkinatoimijoille Tarjouspalvelu.fi- toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.
Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 220 000 euroa vuodessa.
Keskeyttäminen
Tarjouksen jättivät määräaikaan 3.10.2025 klo 10.00 mennessä seuraavat kolme (3) markkinatoimijaa:
- ArvoTerveys Oy (3333854-2)
- Suomen Terveystalo Oy (1093863-3)
- SYNLAB Suomi Oy (2674625-7)
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.
Hankintayksikkö sai tarjousten käsittelyn aikana tietoonsa, että Pirkanmaan hyvinvointialueen uudistamisohjelman muutoksen myötä Tilaajalle tulee tarve järjestellä magneettikuvaustoimintaa uudella tavalla. Uudelleen järjestelyn johdosta magneettikuvausten osalta vuosille 2026-2027 syntyy tarpeita mahdollisille laiteväistöille, joiden toteutuessa Tilaajan tarve magneettikuvausten ostamiselle tulee lisääntymään verrattuna siihen arvioon, joka työryhmällä oli käytettävissä hankinnan valmisteluvaiheessa. Hankintamenettelyn keskeyttäminen johtuu näin ollen olosuhteiden ja hankinnan tarpeen muuttumisesta hankintamenettelyn aikana. Ratkaisu ei vaaranna Tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Tilaaja aloittaa hankinnan uudelleen valmistelun arviolta viikolla 43.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjouspyyntöasiakirjat pidetään salassa julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella aina siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa mahdollisessa uudessa hankintamenettelyssä. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.
Hankintaa valmistellut työryhmä
Hankinnan valmistelussa toimi nimetty työryhmä, johon kuuluivat ostopäällikkö Marjut Keskivinkka, vastuualuejohtaja Marika Valkama ja ylilääkäri Nina Hannuksela ja hankinta-asiantuntija Sini Lehtimäki Tuomi Logistiikka Oy:stä.