Valmistelija
Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi
Perustelut
Hyvinvointialuelain 115 § mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen ja hyvinvointialuekonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.
Pirkanmaan hyvinvointialue teki vuonna 2023 alijäämää 136,5 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 tilinpäätös oli 56,6 miljoonaa euroa alijäämäinen. Taseessa oli siis vuoden 2024 lopussa alijäämää noin 193 miljoonaa euroa.
Syyskuun osavuosikatsauksessa vuoden 2025 ylijäämäksi ennustetaan noin 108,9 miljoonaa euroa. Liitteenä olevassa vuoden 2026 talousarviossa esitetään ensi vuoden ylijäämäksi noin 86,4 miljoonaa euroa. Täten taseessa olevat alijäämät tulisivat katettua lian edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Tämä edellyttää vuoden 2026 talousarvion toteutumisen lisäksi myös vuoden 2025 tilinpäätöksen muodostumista vähintään ennusteen mukaisella ylijäämällä.
Edellä mainitut oletukset tarkoittavat kuitenkin taloudessa säästöjä sekä toiminnan tehostamista. Aluehallitus on myös päättänyt 13.10.2025 kohdennetun YT-prosessin aloittamista sairaalapalveluiden palvelulinjalla.
Aluehallitus hyväksyy tammikuussa talousarvioon pohjautuvat käyttösuunnitelmat, joilla määrärahat ja tavoitteet jaetaan organisaatiossa seuraaville tasoille.
Vuoden 2025 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet sekä niihin liitteessä annetut vastaukset merkitään tiedoksi. Aloitteet eivät anna aihetta muihin kuin liitteessä mainittuihin toimenpiteisiin.
Vaikuttamistoimielinten ja valiokuntien lausunnot talousarvion tavoitteisiin on huomioitu valmistelussa ja ovat mukana kokousmateriaaleissa.
Hallintosäännön 65 § mukaan talousjohtaja oikeutetaan päättämään pitkäaikaisista ja lyhytaikaisista lainoista talousarviossa määritellyissä rajoissa.
Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvio sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelma ja vuoden 2026 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet sekä niihin annetut vastaukset ja lisäksi vaikuttamistoimielinten ja valiokuntien lausunnot talousarvion tavoitteisiin. Oheismateriaalina järjestöjen lausunnot 7.10.2025 ja 18.11.2025 yhteistoimintalimen kokouksista.
Talousarvio ja taloussuunnitelma tuodaan päätettäväksi, kun sairaalapalveluiden YT-prosessi on päättynyt.
Ehdotus
Esittelijä
Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi
Aluehallitus päättää merkitä tässä vaiheessa tiedoksi vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2028.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Kokouskäsittely
Kokouksessa asiantuntijana talousjohtaja Pasi Virtanen.
Aluehallituksen 2. varapuheenjohtaja Petra Schulze Steinen teki seuraavan ponsiesityksen:
"Talousarvion läpinäkyvyyden lisäämiseksi, jotta aluehallitus pystyy toteuttamaan sille hallintosäännössä annetut tehtävät (poliittinen ohjaus ja laillisuus- ja riskivalvonta).
Aluehallituksen päätehtävät ovat 1) johtaa valtuuston päätösten valmistelua ja toimeenpanoa sekä hyvinvointialueen toimintaa, hallintoa ja taloutta, 2) vastata hallinnosta ja taloudenhoidosta, 3) vastata järjestämisvastuun toteutumisesta, palveluntuottajien ohjauksesta ja valvonnasta ja 4) vastata sisäisestä valvonnasta, riskienhallinnasta ja sisäisestä tarkastuksesta.
Talousarviossa tehtäväalueiden ja palvelulinjojen tavoitteet ovat hallitukseen nähden sitovia. Talousarviokirja ei kuitenkaan sisällä tietoja, joilla aluehallitus voisi aidosti ohjata (poliittiset linjaukset) toimintaa ja varmistaa riskien ja palvelutason hallinnan.
Tämän mahdollistamiseksi tarvitaan vähintään seuraavat taustatiedot, jotka voidaan joko liittää talousarvioon erillisinä liitteenä tai toimittaa aluehallitukselle hyväksyttäväksi osana talousarvion valmistelua. Jos tarkkoja tietoja ei ole saatavilla, tulee antaa arvio, jota on käytetty talousarvioluonnoksen laatimiseen.
- Palvelulinjakohtainen sopeutus- ja riskianalyysiliite, josta käy ilmi i) säästötoimet, ii) euromääräiset säästöt, iii) toimien vaikutus palvelutasoon, hoitotakuuseen ja henkilöstöön.
- Tiedot palveluiden i) volyymeistä (käyntimäärät, hoitojaksot, asumispaikat, ja asiakkaiden määrä), ii) yksikkökustannuksista sekä iii) laskelmat niiden muutoksesta verrattuna nykytilaan ainakin seuraavista kokonaisuuksista, jotta talouskehyksen muutokset voidaan suhteuttaa konkreettisiin palvelumääriin:
- perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon paikat/käynnit
- mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasmäärät
- ikäihmisten palveluasumisen ja kotihoidon paikat/käynnit
- vammaisten asumispalveluiden paikat.
- Oman tuotannon ja ostopalveluiden vertailutiedot palvelulinjoittain siten, että käy selväksi ostopalveluiden ja omantuotannon i) euromäärät (yksikkökustannukset), ii) volyymit ja iii) tavoiteltu muutos ottaen huomiioon kilpailu- ja kuluttajaviraston näkemykset luottamuksellisena pidettävistä tiedoista.
- Henkilöstövaikutusten koonti palvelulinjoittain, jotta käy selväksi, mistä yksiköistä henkilöstö vähenee ja missä on mahdollisia riskejä asiakas- ja potilasturvallisuudelle, niin että näytetään i) HTV-muutos ja ii) arvio vaikutuksista hoitoon/valmiuteen).
Osavuosikatsauksiin on lisäksi liitettävä erillinen riskiliite, josta käy ilmi suurimpien talous- ja palveluriskien priorisointi ja hallintatoimet (esim. TOP10-riskilista ja niihin kytketyt toimenpiteet ja mittarit)."
Schulze Steinen esitys raukesi kannattamattomana.
Aluevaltuuston 2. varapuheenjohtaja Perttu Jussila poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.
Kokouksessa pidettiin tauko asian käsittelyn jälkeen.